Problem med att söka i kopierade trådar

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
koia
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Problem med att söka i kopierade trådar

Inlägg av koia »

Jag har kopierat några trådar från en kategori till en annan och tagit bort trådarna i den "gamla" kategorin. Då jag gör sökning på innehåll i de kopierade trådarna i nya forumet får jag inga träffar. Däremot får jag träffar på innehåll i trådar som skapats där.

Jag antar att de kopierade trådarna inte indexeras där de ligger på det nya stället. Är detta som det skall vara av något skäl eller är det en bug?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Problem med att söka i kopierade trådar

Inlägg av Peetra »

Ungefär såhär är det:
Tråden indexeras då den skrivs, då du kopierar den, så indexeras den inte pånytt till sökningen. Så då du sen tar bort originalmeddelandet, så finns inlägget inte indexerat. För att undvika detta, så ska du flytta tråden du skrev, istället för att kopiera och sedan radera originalet.

Det kan nog räknas som en bugg.
koia
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av koia »

Jo, det var så jag började, med att flytta tråden till nytt forum, den finns då fortfarande kvar i gammalt forun, nu med en pil på ikonen.

Men problemet som uppstod var att då jag strök bort tråden i gamla forumet, så försvann tråden också i det nya, jag tappar alltså bort hela innehållet. Och det var ju inte precis vad jag ville.

Jag har försökt med att ta bort tråden både med den lila kryssikonen inne i meddelandet, där det står "Ta bort inlägg" och genom att använda droplistan nere i högra hörnet där det står "Ta bort tråden". Båda metoderna ger samma resultat, fastän texterna antyder en skillnad.

Finns det nåt annat sätt? Eller gör jag nåt fel?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Du har nog inte blivit bekant med modereringsfunktionerna än känns det som. Man ska inte ta bort skuggtråden i själva forumet, utan via modereringspanelen [Moderatorspanel]
Om man tar den via inlägget med pilen, så tar man egentligen bort inlägget, för man förflyttas via "pilinlägget" till det riktiga inlägget. Den svenska översättningen av modereringsguiden för phpBB3 hittar du här: http://phpbb3.fi/tut/index.php
koia
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av koia »

Tack Peetra! Problemet löst! Otroligt snabba svar!
Skriv svar