Lägga till gruppmedlemmar genom sökfunktionen, problem

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Lägga till gruppmedlemmar genom sökfunktionen, problem

Inlägg av Admin.epilepsiforum »

Jag tänkte skapa en grupp med inaktiva användare för att kunna skicka mail till dem. Eftersom det inte gick att skicka mail till gruppen om de var inaktiva så tänkte jag lägga till medlemmar som var inaktiva före 2008-03-01 genom att göra så här:

Jag gick in på gruppen jag hade skapat och döpte till inaktiva användare, valde "Hitta en medlem" och sökte på Senast aktiv före 2008-03-01 för att sen lägga till dem.

Därefter tänkte jag skicka mail till gruppen och efter det inaktivera dem via inaktivera användare genom att söka på samma datum där.

Men när jag kollade på listan jag fick upp genom att söka användare som varit aktiva före 2008-03-01 så får jag med medlemmar som registrerat sig så sent som i år? Jag får med långt ifrån hela medlemslistan, så det verkar ju som det blivit nåt slags urval men frågan är ju hur det har fungerat?

Jag provade att lägga till ett kriterie till, Blev medlem före 2008-03-01, så verkar det fungera men det känns som att det blev många på listan och frågan är om jag kan lita på att alla dessa verkligen har varit inaktiva före detta datumet eller om den då har svalt alla som registrerat sig innan detta datumet?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Lägga till gruppmedlemmar genom sökfunktionen, problem

Inlägg av Peetra »

Om du kan engelska, så skulle jag ställa denna fråga på phpbb.com, för att vara helt säker. Jag har inte hört att det skulle finnas nån bugg som gör att du inte skulle kunna lita på den listan som kommer upp, men det är ju inte nån funktion som används varje dag, så det kan ju finnas problem med den, som är bara lite kända eller inte alls kända.

Personligen skulle jag lita på den senare listan. Jag testade med liknande kriterier så att jag fick opp en lista med bara 29 användare som jag kunde kontrollera manuellt och den listan stämde iallafall helt och hållet.

Men då jag använder enbart kriteriet Senast aktiv så får jag upp sådana som aldrig varit aktiva också, alltså även de som registrerat sig efter datumet jag valt.

Peetra.
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Lägga till gruppmedlemmar genom sökfunktionen, problem

Inlägg av Admin.epilepsiforum »

Hej okej tack för ditt svar. Då ska jag testa med att ställa frågan på det engelska forumet, tänkte inte på att jag kunde få upp de användare som aldrig varit aktiva också. Men jag ska för säkerhets skull kolla in det engelska forumet och söka där för att se om nån har ställt en fråga som rör detta annars ställer jag frågan där.
Skriv svar