Sida 1 av 1

Installationsproblem

Postat: 2006-09-09 10:22
av berndt
Har fått problem med installationen av PHPBB 2.0
Använder mysql 5.0 och får följande meddelande.
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in C:\inetpub\wwwroot\phpbb2\db\mysql4.php on line 48

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\inetpub\wwwroot\phpbb2\db\mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\inetpub\wwwroot\phpbb2\db\mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error

Could not connect to the database

Postat: 2006-09-09 11:51
av Marcus
Det första felmeddelandet är egentligen det enda som har betydelse... resten är till följd av att det inte gått att ansluta till databasen.

Detta kanske hjälper:
http://www.codecomments.com/PHP_Install ... 46164.html

/marcus

Tyvärr

Postat: 2006-09-09 18:52
av berndt
Tack för tipset.
Följde länken och gjorde det dom rekomenderade.
SET PASSWORD FOR 'zoooz'@'some_host' = OLD_PASSWORD('mypass');

Detta fixade första felet men resten finns forfarande kvar. :cry:
d.v.s
Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\inetpub\wwwroot\phpbb2\db\mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\inetpub\wwwroot\phpbb2\db\mysql4.php on line 331
phpBB : Critical Error

Could not connect to the database

Postat: 2006-09-10 12:32
av Marcus
De 3 felmeddelandena beror på samma sak som innan du ändrade lösenordet till att följa den "gamla" krypteringen (OLD_PASSWORD). Nämligen att det fortfarande inte går att ansluta till din databas.

Några frågor:

1. Har du stöd i PHP för MySQL5? Har för mig att MySQL-stödet förändrades mellan PHP4 och PHP5...
2. Har du installerat din databas helt korrekt?
3. Matar du in rätt uppgifter under installationen av phpBB?

/marcus

Postat: 2006-09-11 09:21
av berndt
1. Jag vet inte om det finns stöd i PHP 4.4.3 för MySQL5.
Vet du?
2.Jag tror att jag har installerat databasen korrekt.
Den är uppe och kör som process och jag kan manipulera den med Mysqladmin.

3. Ja jag tror att jag matat in rätt uppgifter.

Jag förstår att mitt problem kan ligga i att jag har installerat PHP 4.4.3 .
Vet du hur man avinstalerar PHP4.4.3 och installerar PHP 5.1.6 på ett korrekt sätt

Postat: 2006-09-11 17:36
av Marcus
Om jag inte minns helt fel så är det så att MySQL 4.1.x och högre kräver en nyare API som heter MySQLi, och rätta mig om jag har fel så ingår den i PHP5.0.0 och högre.

För MySQL4.0.x och tidigare går det utmärkt med PHP4.x.x.

Men som sagt var, jag kan ha fel här...

/marcus

PS!
Du kan ju alltid byta MySQL till en tidigare version, stabil förstås. :-)
DS!