Unix, Windows och CHMOD

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Chung
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-07-09 08:23
Svar: 0

Unix, Windows och CHMOD

Inlägg av Chung »

Från en annan tråd:
Holger skrev:mysql och PHP kan köras på Windows-server och på Unix-server.
På Windows-server fungerar inte CHMOD.

Det är i "Egenskaper" du ska se efter.
Vad är det för FTP-program du använder?

/Holger
Alltså kan val av webbhotell vara avgörande för om man igång sitt forum eller inte?
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

På sätt och vis.

Vad jag fick veta var att man är tvungen att ha FTP-uppladdning, samt PHP och mySQL installerat på servern.
Chung
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-07-09 08:23
Svar: 0

Inlägg av Chung »

OK... för mitt webbhotell (Box) har allt det där. Men jag får inte heller upp CHMOD när jag högerklickar. Så var det för dig också? Går det att förklara på ett någorlunda smidigt sätt hur du gjorde sedan?
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

Du går in på ditt FTP-konto, och går in i mappen du har forumet i, har du en undermapp där går du in på den med.
Vänsterklicka på config.php och klicka på egenskaper. Se till att alla rutor i den vita delen är ibockade.

Nu går du in på http://www.dindomän.com/phpBB-2.0.19/ph ... nstall.php (byt ut http://www.dindomän.com till din domän) och fyll i uppgifterna.

Notera! Om du lägger upp saker precis som det var när du laddade hem det så ser det ut som ovan, men om du lade filerna till forumett någon annanstans går du givetvis in i den mappen. :)

Inget aprilskämt, lovar! :D
Chung
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-07-09 08:23
Svar: 0

Inlägg av Chung »

Jag gjorde så, men problemet ligger nog i att Box använder Windows som plattform. Så jag får skaffa ett annat webbhotell innan jag fortsätter. Men tack så mycket för hjälpen! :D
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

Ingen orsak, roligt att vara till nytta! :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Som du mycket riktigt citerade ovan:
På Windows-server fungerar inte CHMOD.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster