gäster rösta
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
gäster rösta
Hej.
I Admin / Forumadmin / Rättigheter och något forum i "avancerat läge" så var mina inställningar att bara REG kan Skapa omröstning och Rösta.
Men så ville jag att ALLA skall få rösta, man skall alltså kunna rösta utan att vara inloggad medlem och då satt jag Rösta till ALLA och sedan skicka
men se det gick inte som tänkt.....
visserligen fick jag bekräftelse på att det var uppdaterat men när jag gick tillbaka till samma forum var inställningarna fortfarande REG på Rösta.
Då gick jag in in phpMyadmin och ändrade för aktuellt forum till 0 (noll) på det värdet och då funkar det.
0 (noll) är värdet för ej inloggade listade jag ut...
Jag provröstade som gäst och det gick bra.
när jag sedan gick in i admin var Rösta satt till ALLA! Bra så långt.
men klickade jag på skicka då ändrades Rösta till REG ändå!
nu kunde jag ju ändra i datbasen igen men något stämmer inte
någon som kollat detta (kan kolla)
dallas
I Admin / Forumadmin / Rättigheter och något forum i "avancerat läge" så var mina inställningar att bara REG kan Skapa omröstning och Rösta.
Men så ville jag att ALLA skall få rösta, man skall alltså kunna rösta utan att vara inloggad medlem och då satt jag Rösta till ALLA och sedan skicka
men se det gick inte som tänkt.....
visserligen fick jag bekräftelse på att det var uppdaterat men när jag gick tillbaka till samma forum var inställningarna fortfarande REG på Rösta.
Då gick jag in in phpMyadmin och ändrade för aktuellt forum till 0 (noll) på det värdet och då funkar det.
0 (noll) är värdet för ej inloggade listade jag ut...
Jag provröstade som gäst och det gick bra.
när jag sedan gick in i admin var Rösta satt till ALLA! Bra så långt.
men klickade jag på skicka då ändrades Rösta till REG ändå!
nu kunde jag ju ändra i datbasen igen men något stämmer inte
någon som kollat detta (kan kolla)
dallas
den ändrar ju inte "av sig själv", har jag ändrat manuellt i databasen så håller det sig så och gäster kan röstaPhpbb vill ha det så att bara medlemmar ska rösta (dvs den ändrar det av sig själv så fort den ser att röstningen inte stämmer.
men så fort jag uppdaterar i Adminpanelen och rättigheterna för ett forum då ändras det till att bara REG kan rösta utan att jag markerar det.
jag hade redan tagit hem den MODen (men inte installerat den)Det finns en modd som tar bort detta, den heter guest voting (har jag för mig)
när jag kom på att det borde gå att ändra i Adminpanelen mycket lättare.
Den verkar inte så bra... om jag tyder rätt vad som står där måste man manuellt i filen 'guestvote_config.php' göra inställningar för vilka forum som får vad
sen är jag lite osäker men tycker det står att ALL måste kunna svara i forumet vilket jag inte vill utan bara REG skall junna svara.
så här står det i en del av filen 'guestvote_config.php'
Kod: Markera allt
##############################################################################################
# Note: Set here the IDs of the forums in which guest votes shall be allowed, seperated by commas.
# Example: $CFG['guestvote_forum'] = '54'; allows guest votes in the forum with the ID 54.
# Example: $CFG['guestvote_forum'] = '1,2,5,11,23'; allows guest votes in the forums with the ID 1, 2, 5, 11 and 23.
$CFG['guestvote_forum'] = '1' ;
##############################################################################################
# Note: Set ALL right in the forum here
# ALL have the right to
# 1 = reply
# 2 = post
# 3 = read
# Make sure that the right you choose is really set in your phpbb administrator control panel to ALL in all chosen forums!
# Example: $guestvote_auth = 1; ALL must have the right to reply in the forums included in $guestvote_forum (see above)
$guestvote_auth = 1;Kod: Markera allt
# Note: Set ALL right in the forum here
# ALL have the right to
# 1 = reply
# 2 = post
# 3 = read
# Make sure that the right you choose is really set in your phpbb administrator control panel to ALL in all chosen forums!
# Example: $guestvote_auth = 1; ALL must have the right to reply in the forums included in $guestvote_forum (see above)
$guestvote_auth = 1;tror jag kom på det efter letande
hittade denna kod i admin/admin_forumauth.php
jag kommenterade bort just detta och vad jag kan se när jag provar fungerar det nu från Administrationspanelen och inställningen ALL ligger kvar.
är det ok att göra så?
den som vill fär gärna titta på hela filen (sin egen så slipper jag lägga in så mycket i inlägget)
dallas
jag kommenterade bort just detta och vad jag kan se när jag provar fungerar det nu från Administrationspanelen och inställningen ALL ligger kvar.
är det ok att göra så?
if ( $HTTP_POST_VARS['auth_vote'] == AUTH_ALL )
{
$value = AUTH_REG;
}dallas
Ändra det bara till
Därmed riskerar du inte att andra ställen i koden påverkas.
if ( $HTTP_POST_VARS['auth_vote'] == AUTH_ALL )
{
$value = AUTH_ALL;
}Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
-
kalmarworld
- Ny medlem

- Var hittade/kom du åt den koden? Är det enda ändringen man behöver göra (ändra till ALL_REG;)för att kunna tillåta ALLA rösta i polls?dallas skrev:tror jag kom på det efter letande![]()
är det ok att göra så?
den som vill fär gärna titta på hela filen (sin egen så slipper jag lägga in så mycket i inlägget)Kod: Markera allt
if ( $HTTP_POST_VARS['auth_vote'] == AUTH_ALL ) { $value = AUTH_REG; }
dallas
I ditt fall kan du glömma det. Du har ett forum via forumportal.se, och de tillåter inte att du ändrar i filerna.
Men om du hade haft ett forum som du installerat själv på en egen webbserver och därmed kunde komma åt filerna med FTP så skulle du kunna ändra det i filen:
<forumrot>/admin/admin_forumauth.php
Det som ska ändras kan hittas omkring rad 125-130 i den filen.
Med vänliga hälsningar
/marcus
Men om du hade haft ett forum som du installerat själv på en egen webbserver och därmed kunde komma åt filerna med FTP så skulle du kunna ändra det i filen:
<forumrot>/admin/admin_forumauth.php
Det som ska ändras kan hittas omkring rad 125-130 i den filen.
Med vänliga hälsningar
/marcus
Vad har jag gjort för fel
Jag förjde denna länk och jag söker innan jag frågar
jag ändrade nu i admin/admin_forumauth.php som det stod där.
"jag ut går ifrån att man inte behöver moden som det pratas om"
Där emot vet jag inte riktig var i databasen jag skall ändra eller vad den "filen heter (värdet)" som skall ändras för nu får jag detta medelande om det är det som felar vad det nu kan vara???
Could not update auth table
DEBUG MODE
SQL Error : 1054 Unknown column 'AUTH_All' in 'field list'
UPDATE phpbb_forums SET auth_view = 0, auth_read = 0, auth_post = 0, auth_reply = 0, auth_edit = 5, auth_delete = 3, auth_sticky = 3, auth_announce = 3, auth_vote = AUTH_All, auth_pollcreate = 0 WHERE forum_id = 3
Line : 141
File : admin_forumauth.php
rad 141 ser ut så här
message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not update auth table', '', __LINE__, __FILE__, $sql);
jag ändrade nu i admin/admin_forumauth.php som det stod där.
"jag ut går ifrån att man inte behöver moden som det pratas om"
Där emot vet jag inte riktig var i databasen jag skall ändra eller vad den "filen heter (värdet)" som skall ändras för nu får jag detta medelande om det är det som felar vad det nu kan vara???
Could not update auth table
DEBUG MODE
SQL Error : 1054 Unknown column 'AUTH_All' in 'field list'
UPDATE phpbb_forums SET auth_view = 0, auth_read = 0, auth_post = 0, auth_reply = 0, auth_edit = 5, auth_delete = 3, auth_sticky = 3, auth_announce = 3, auth_vote = AUTH_All, auth_pollcreate = 0 WHERE forum_id = 3
Line : 141
File : admin_forumauth.php
rad 141 ser ut så här
message_die(GENERAL_ERROR, 'Could not update auth table', '', __LINE__, __FILE__, $sql);