Ladda ner den alternativa svenska översättningen av phpBB!

Frågor kring översättning av phpBB 2.0.x och dess MODdar.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Webbforum.com

Ladda ner den alternativa svenska översättningen av phpBB!

Inlägg av Webbforum.com »

Den alternativa svenska översättningen av phpBB är här!


Nu är den alternativa svenska översättningen av phpBB släppt. Den är rejält genomarbetad och förbättrad jämfört med den som går att ladda ner från phpBB. Ladda ner den alternativa svenska översättningen och använd den till ditt phpBB-forum.

Läs mer och ladda ner översättningen här!


Den innehåller bättre konsekvens av ordval, mer lättläst svenska, färre särskrivningar och färre stavfel (inga rapporterade hittills, efter grundliga kontroller!), bland annat. Ladda ner den och jämför själv med Virtualitys översättning! :!:



Senaste uppdateringar

2005-03-15: I den första versionen av den här översättningen den ganska influerad av Webbforum.com och alla phpBB-länkar i lang_faq.php och lang_bbcode.php var utbytta till "http://www.webbforum.com". Det har ändrats tillbaka och nu pekar alla länkar mot phpBB, precis som i den engelska översättningen. Anledningen till ändringarna är att den alternativa översättningen ska ses som neutral. Jag har tagit till mig av kritiken från andra översättare och anpassat den alternativa översättningen för andra phpBB-användare! Från början tänkte jag inte mig inte riktigt för när jag släppte en översättning med massor med onödiga länkar till Webbforum.com, men nu är dom alltså borttagna. Hoppas att ni uppskattar ändringen. Om ni undrar varför jag delar med mig av översättningen (typ undrar över kommersiella intressen och så vidare), läs vidare i det här ämnet så får ni nog svar på alla evenutella frågor. Ha så kul och hoppas att ni som var kritiska mot den alternativa översättning är mer positiva nu.

PS. Ni kan se vilka phpBB-forum som använder den alternativa översättningen i länken ovanför. DS.
Senast redigerad av Webbforum.com den 2005-03-16 22:38, redigerad totalt 7 gång.
Gud
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 2003-06-03 14:37
Svar: 0
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Gud »

förbättrad på vilka sätt då? (exempel)
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Man kan nog kolla på hemsidan.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Gud
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 2003-06-03 14:37
Svar: 0
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Gud »

Jag gjorde det. ;)
Men jag tycker inte att språket har blivit "förbättrat", snarare så har det blivit stelare.
Exempel:

Det finns 7 inlägg
Det finns 2 registrerade användare
Senast registrerad användare är sneeze
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Jo, men jag ser inte så stor skillnad.
Alla har vi väl inofficiella översättningar och förbättringar.
Denna har inte blivit "bättre", bara annorlunda.

Knapparna ser lite konstiga ut eftersom de ej är gjorda med den officiella fonten.

Jag tycker inte att du skall göra så STOR reklam för din översättning, webbforum.com, det ser lite elakt ut ...

/H
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Svaret på varför han är så kaxig och marknadsför sin översättning så hårt finns på hans webbplats:
Du får fritt använda den alternativa översättningen till ditt forum så länge du länkar tillbaka till Webbforum.com (http://www.webbforum.com).
Med 99 % säkerhet vill han bara ha länkarna längst ner på varje sida "Svensk översättning av Webbforum.com". Det skulle ge lite pagerank kan jag tänka. (Där finns i den vanliga översättningen virtualitys e-post, skulle gissa att den är lika spammad som Bill gates vid det här laget...)

Varför man nu skulle gå med på det? En länk till phpbb.se är betydligt mer relevant med tanke på hur mycet jobb de lagt ner i jämförelse.
Webbforum.com

OK?

Inlägg av Webbforum.com »

Va sura ni verkar vara... Sluta klanka ner på det jobb som andra gör om ni inte själva gör något bättre - vilket ni inte gör!

Har ni ens laddat ner filerna och tittat igenom dem?

Ni kan ju sitta där och teorisera över olika anledningar till att jag delar med mig av översättningen. Jag skulle lika gärna kunna resonera så, att ingen annan borde få ta del av allt arbete jag lagt ner. Jag tror att andra som har forum kan få nytta av den här alternativa översättningen, för den ÄR bättre - annars skulle jag inte släppa den.

Testa den på era forum som "Swedish 2" om ni inte vågar ta steget fullt ut - ni kommer ganska snart märka förändringar som har gjorts och inse att de är till det bättre!

Att klaga på att det är reklam är helt meningslöst, jag tjänar inte några pengar på andra kostnadsfritt får ta del av ett jobb som jag lagt ner många timmar på utan ersättning. Suck... Ni verkar inte ha någon förståelse precis för allt jobb som lagts ner. Var fick du det där om att jag menar att man ska ta bort phpBB-länken? Självklart ska man inte göra det, den ska vara kvar.

Till Gud - moget att klanka ner på användarstatistiken på ett forum som varut öppet för allmänheten i 12 timmar. Den argumentationen håller inte. Registrera dig själv om användarantalet stör dig, så får du vara med från början också.

Och svar på påståendet att språket har blivit stelare - nej, det har det inte - tvärtom: jämfört med alla förskräckliga särskrivningar och direktöversättningar från engelskan i Virtualitys översättning, är det här ett mycket bättre alternativ. Och ordvalen i andra sammanhang är inte alls stelare. Det är moderna, och beskriver snarare på ett tydligare och lättsammare sätt vad saken gäller. Jag tar några få exempel:

(Virtuality - Webbforum.com)
Radera - Ta bort
Redigera - Ändra
Hantering - Administration
Fastän - Trots att
Forumindex - Startsida

Dessutom ska inte texten runt omkring meddelanden stå för forumets kataktär, utan det ska själva innehållet i inläggen göra enligt min mening, men ni får väl tycka vad ni vill om det. Jag har strävat efter att texten i forumet ska vara lagom diskret och neutral och så tror jag att de flesta vill ha den. Annarsch kan nijj jue allti regga er på Luunajjjschtorm! hihi :roll:
Senast redigerad av Webbforum.com den 2005-03-13 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Det är agerande och inte ord som gäller. Du väljer din domän som användarnamn, startar massor med diskussioner om ditt forum, uppmanar folk att registrera sig på ditt forum samt vill att deras forum ska länka till dig. Vilken slutsats tycker du man ska dra?

Dessutom är du arrogant så det räcker och blir över. Du baserar din översättning på virtualitys jobb (som du först förhånar) och vägrar ge honom kredit om han inte ger dig kredit. För vad då? Det är ju du som tar hans översättning inte tvärtom.

Självklart bör phpbb-se rensa ut några av diskussionstrådarna här, du behöver inte flera diskussioner om samma sak.
Att klaga på att det är reklam är helt meningslöst, jag tjänar inte några pengar på andra kostnadsfritt får ta del av ett jobb som jag lagt ner många timmar på utan ersättning. Suck... Ni verkar inte ha någon förståelse precis för allt jobb som lagts ner. Var fick du det där om att jag menar att man ska ta bort phpBB-länken? Självklart ska man inte göra det, den ska vara kvar.
Du har ett tomt forum och behöver trafik för att annonserna ska visas. Du hoppas naturligtvis att adwords ska ge pengar, men då behövs först innehåll och användare och det får man genom länkar.

Jag har själv ändrat i översättningen på mitt forum och det tar högst någon dag och det är inte mycket jobb i ett Open Scource-projekt. Det har lagst ner tusentals timmar på phpBB och du kommer nog inte ens upp i någon promille av det jobb som gjorts.
Senast redigerad av elis den 2005-03-07 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: OK?

Inlägg av Holger »

Webbforum.com skrev:Var fick du det där om att jag menar att man ska ta bort phpBB-länken? Självklart ska man inte göra det, den ska vara kvar.
Ursäkta, har jag missat något? Var står det?

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Re: OK?

Inlägg av elis »

Webbforum.com skrev:Var fick du det där om att jag menar att man ska ta bort phpBB-länken? Självklart ska man inte göra det, den ska vara kvar.
Missförstånd kan också vara en strategi när man inte vill erkänna. jag syftar inte på phpbb-länken utan på "Swedish translation by virtuality © 2005". Den har du ändrat och det tror jag är hela ditt mål med översättningen. Det finns hundratals phpbb-forum på svenska och det skulle kunna ge 100-tals länkar som ger pagerank och visningar av dina annonser. Att du spelar oförstående övertygar mig bara mer.
Webbforum.com

Inlägg av Webbforum.com »

Jag har inte gjort om Virtualitys befintliga översättning, jag har skapat en HELT NY. Virtuality har dessutom inte patent på det svenska språket. Att man sedan kan tala om en förbättrad översättning I JÄMFÖRELSE med Virtualitys är en annan sak. Det betyder inte att jag utgått från hans översättning. Om du tittar runt lite i min översättning ser du ganska snart att jag inte har gjort det heller.

Man kan lägga ner en dag på att GÖRA OM översättningen. Man kan lägga ner 1 minut också, och bara ändra ett ord. Det är oväsentligt i sammanhanget. Lika oväsäntligt som din poänglösa relatering till hur mycket som lagts ner på PHP-programmering totalt. Det hör inte ens till den här diskussionen. Totalt grundlös beskyllning att jag inte skulle respekta det.

Dogmatisera inte kommersiella intressen i det här. För övrigt vet alla att annonsering på Internet i form av t.ex. Adwords inte ger några pengar att snacka om. Det är inte huvudsyftet i det här projektet för mig och det har det aldrig varit, de där annonserna ligger mer där för att jag ville experimentera. Jag kan eventuellt överväga att ta bort dom om det stör dig så mycket.

Det här en diskussion som vilken som helst, bara det att den tydligen berör en infekterad fråga, nämligen den lojalitet som finns till Virtuality hos ledningen på phpBB Sverige. Att ta bort inlägg av den anledningen skulle bara skada trovärdigeten att det här formet respekterar det fria ordet.

Generellt sett kan ni sluta upp med att måla fan på väggen nu eller spekulera i diverse onda avsikter till varför jag delar med mig av mitt arbete. Jag delar med mig av den här översättningen till alla som vill ha en bättre svensk översättning av phpBB och valet är fritt om man vill använda den eller inte.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

"Problemet" är inte ATT du delar med dig av ditt arbete.

Problemet är snarare HUR du delar med dig ... jag vill inte rida omkring på detta, men du använder detta forum i stor skala för "reklam". Det hade räckt om du hade lagt upp ETT inlägg om översättningen. Sedan har du ju din signatur också.

Jag är frilansande översättare och vet hur mycket jobb det är med att översätta sådana strängar ...

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Webbforum.com

Inlägg av Webbforum.com »

Okej, så ni har ett forum som heter "Översättningar", men egentligen menar ni "Virtualitys översättning". Inget annat får nämnas - är det så jag ska tolka ditt inlägg?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Nej, absolut inte!

Kod: Markera allt

Det hade räckt om du hade lagt upp ETT inlägg om översättningen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster