Jag har uppdaterat svensk översättningen [länk finns nu!]

Frågor kring översättning av phpBB 2.0.x och dess MODdar.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Tobbe
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2004-03-14 13:12
Svar: 0

Tackar !

Inlägg av Tobbe »

Funkar perfekt...
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Jag har dragit mitt strå till stacken och gjort en revision av några filer jag fått hem. Än då länge gäller det bara lang_admin.php, lang_bbcode.php och lang_main.php, men de andra kommer med tiden.

Jag har försökt få lite mer konsekvens så att samma termer används överallt (har säkert inte lyckats helt men det ser bättre ut nu). Några förändringar:

ämne --> diskussion
klistrad --> flytande
val --> alternativ
specificera --> ange
KB --> kB
web --> webb
rättighet --> behörighet
banning --> avstängning
ranker --> titel
formulär --> blankett

Ofta har den översättning jag valt funnits med, men bara använts i en del fall. Ibland har jag valt att följa svenska datatermgruppen eller gjort ett eget val. Har också ändrat ordföljder och tagit bort särskrivningar, svengelska och onödiga versaler.

Kan man få denna översättning upplagd istället för den tidigare?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Tanken är ett vi ska ha en översättningrupp som arbetar med språkfilerna mot CVS (system för versionshantering av filer) och som får som uppgift att reda ut ordval och tolkningar och sedan genom röstning och demokratisk väg komma fram till vad som bör användas.

Dina förslag ser bra ut, med förbehåll för:
  • Ämne förbli ämne, det är ett diskussionsämne. Jämför även med topic som det heter i den engelska versionen.
  • Blankett är tyvärr helt fel, det kan man bara inte kalla det. På webben finns formulär, blankett syftar faktiskt på ett papper man fyller i.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Visst, men uppdateringar måste kunna ske innan det systemet har kommit igång. Vissa delar av den svenska översättningen är faktiskt oanvändbar. Men när väl en grupp finns ska den naturligtvis sköta det.

Att ämne skulle bli kontroversiellet gissade jag, men en bokstavsöversättning från engelskan är inget argument. Ord för ord översättningar blir nästan alltid blaha. Ämne är som jag ser det rubriken på diskussionen som förs. Tråd är ett annat alternativ som är bättre än ämne, men det riskerar att förvirra för dem som inte är vana vid diskussionsforum.

Blankett är inte alls fel. Mycket i datorvärlden har sin motsvarighet i verkigheten och ofta på papper. Post, mapp, katalog, fil o.s.v. Det man fyller i är en blankett även om den råkar finnas i cyberrymden. Dock förstår jag din protest, för jag protesterade också när jag hörde det först, men en lingvist överbevisade mig.

Det är i vilket fall småsaker i sammanhanget. Det finns alldeles för många oidomatiska uttryck, svengelska och dålig meningsbyggnad i översättningen. Det är det viktigaste skälet för en bearbetning. Två termer kan man lätt fixa med sök och ändra om man vill det.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Jag anser ändå att blankett är felaktigt då det syftar på ett annat medium. Det finns också ett tyngre argument, folk är nämligen vana vid ordet formulär.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Det är skilnad på fel och att man inte gillar en översättning. Form kan mycket väl översättas med blankett.

Men huvudfrågan är fortfarande hur man får de nerladdningabara filerna uppdaterade.

F.ö. bör nog även en bild ändras. Nytt inlägg står det, men det skapar ett nytt ämne/tråd/diskussion. Inlägg används aldrig i den betydelsen i texten jag tittat på.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Inlägg av Marcus »

Håller med om att "Nytt inlägg" är fel.

För nytt inlägg kan lika gärna betyda att man gör ett inlägg i en befintlig diskussion... gillar faktiskt tanken på att ersätta det med "Ny diskussion", men det kommer väl att bli "Nytt ämne".

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

elis: Tyvärr, men jag anser att det är felaktigt.

Knapparnas lite konstiga namn beror på att det inte är vi som skapat grafiken.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Kail skrev:elis: Knapparnas lite konstiga namn beror på att det inte är vi som skapat grafiken.
Visst, men de bör väl också ingå i ett översättningsprojekt. När är översättningsgruppen tänkt att komma igång?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Tyvärr har inte forumimages.com släppt originalgrafikfilerna men jag kan snacka med Daz om saken. Han uppdaterar nog gärna grafiken bara vi kan komma överens om vad som bör stå på knapparna.

Gruppen finns redan. Vi saknar medlemmar så du får gärna gå med.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: 2004-03-23 17:20
Svar: 0
Ort: Lund

Inlägg av elis »

Visst jag går gärna med. Kanske skulle ni meddela dem som postat i denna diskussion att det finns en grupp? Någon mer borde vara intresserad.
Användarens profilbild
grön
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 2004-06-07 18:05
Svar: 0
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Inlägg av grön »

*Host* Jag kan hjälpa till, finns detta SVC system som det är nu?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Det kommer att komma igång i sommar.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Christian
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 2005-05-07 09:16
Svar: 0

Inlägg av Christian »

Jag laddade ner senaste svenska översättningen häromdagen. Det står att det finns "1 rold" användare på mitt forum istället för "1 dold" användare.
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

du måste gjort något själv... jag har inte ett rold medlem ngnstans, sökte genom filerna, men hittade inget.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst