phpBB : Critical Error Could not open subSilver_swedish temp

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

phpBB : Critical Error Could not open subSilver_swedish temp

Inlägg av aaberg »

Nu behöver jag er hjälp akut. Installerade forumet och allt gick bra tills jag la in svenskan. När jag gick in under stiladmin (tror det var hanteinrg) och skiftade till subsilver_ swedish och sparar så får jag får jag felmeddelandet
phpBB : Critical Error
Could not open subSilver_swedish template config file
DEBUG MODE
Line : 361
File : functions.php


Efter felsökning installerar jag om alltihop för att utesluta att jag inte har gjort något annat fel. Går sedan in i det "nya" forumet och ska ändra till subsilver_swedish och samma sak händer igen!

Nu kommer jag inte åt forumet igen. Suck. Verkar som det fattas någon svensk fil eller att jag har lagt det på fel plats. Trots att jag tycker jag har gjort som beskrivningen säger.

Tacksam för en tydlig förklaring hur de två svenska språkmapparna ska placeras och dess innehåll. Och/eller förslag på hur jag ska lösa problemet. Tack på förhand!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Jag tror du gjort fel.

Filerna i subSilver_Swedish är enbart bilder för knappar mm. Dessa ska du placera i mappen images/ som är en undermapp till templates/subSilver, sökvägen blir alltså:
templates/subSilver/images/lang_swedish/
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

Får det inte att fungera

Inlägg av aaberg »

Tack för din info men jag får det ändå inte att fungera. Fortfarande samma felmeddelanden.

För att ta allt från början.
1. Jag skapade en mapp i roten via min ftp som jag döpte till forum.
2. Jag laddade upp alla filerna från mappen phpBB2.
3. Startade installationen och fyllde i uppgifterna. Allt installerades OK.
4. La sedan upp den svenska översättningen ifrån de två mapparna lang_swedish och subSilver_swedish. Detta gjorde jag på följande sätt:
A. lang_swedish mappen placerade jag i /forum/language/
B. subSilver_swedish mappen placerade jag i /forum/templates/

Efter det gick jag in i stiladmin (hantering) och skiftade till subSilver_swedish i dropdown-menyn överst och sparade. Därefter får jag hela tiden felmeddelandet så fort jag försöker komma in i forumet.

Efter det har jag nu provat att flytta runt de svenska mapparna på andra "logiska" platser för att se om det löser problemet men inget tycks fungera. Har även provat ditt förslag, tyvärr även det utan att det fungerade.

Fler förslag?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

du har lyckats lägga textfilerna rätt, men du har inte lyckats med att lägga upp dina bilder rätt...

bilderna ska ligga i root/templates/subSilver/images/
sedan så ska det komma en mapp som heter "lang_swedish" (som bara innehåller bilder) den ska heta "lang_swedish" och ingen annat.
och i "lang_swedish" så ska det bara finnas bilder, ingenting annat!
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

Inlägg av aaberg »

Hmm. Är det så att jag saknar någon mapp eller filer - hämtade två mappar:

lang_swedish
och innehåller dessa filer:
admin_activate.tpl
admin_send_email.tpl
admin_welcome_activated.tpl
admin_welcome_inactive.tpl
coppa_welcome_inactive.tpl
Entries
Entries.Extra
Entries.Extra.Old
Entries.Old
group_added.tpl
group_approved.tpl
group_request.tpl
index.htm
lang_admin.php
lang_bbcode.php
lang_faq.php
lang_main.php
privmsg_notify.tpl
profile_send_email.tpl
Repository
Root
topic_notify.tpl
user_activate.tpl
user_activate_passwd.tpl
user_welcome.tpl
user_welcome_inactive.tpl

subSilver_swedish
icon_aim.gif
icon_edit.gif
icon_email.gif
icon_icq_add.gif
icon_ip.gif
icon_msnm.gif
icon_pm.gif
icon_profile.gif
icon_quote.gif
icon_search.gif
icon_www.gif
icon_yim.gif
msg_newpost.gif
post.gif
reply.gif
reply-locked.gif

Jag har alltså ingen mapp som heter lang_swedish och som bara innehåller bilder som du skriver. Jag har också konstaterat att den fil som felmeddelandet söker inte hller finns med subSilver_swedish template config file

Saknar jag någon mapp och filer, eller vad tror du?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

Döp om din mapp som heter subSilver_swedish till lang_swedish så ska allt lösa sig.

så om du går in på http://dresstillforum.domän/forumsmapp/ ... on_www.gif så ska du se följande bild: Bild
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

fungerar ändå inte

Inlägg av aaberg »

OK. döpte om mappen till lang_swedish och den ligger i /forum/templates/subSilver/images/
men för fortfarande samma felmeddelande när jag försöker komma in till mitt forum. Vad göra?
phpBB : Critical Error

Could not open subSilver_swedish template config file

DEBUG MODE

Line : 361
File : functions.php
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

hm... vänta... phpbb klagar bara så där om det finns konstiga mappar som den inte tycker om i root/templates...

så alltså borde du ha en mapp döpt till "subSilver_swedish" i root/templates... den måste förstöras genom ett klick på delete eller liknande

annars så kan jag inte komma på varför den kan klaga på css filer som inte finns :)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

Förstår ingenting

Inlägg av aaberg »

Ja, jag förstår heller ingenting. Men eftersom det är andra gången jag installerar om och försöker ändra i till svenska så hoppas jag kunna lösa det.

Provade nu att skriva över alla filerna i /forum för att utesluta att det finns någon fil eller mapp som inte ska vara där. Skrev över alla mappar och filer utom config.php - och fortfarande är problemet kvar och jag får samma felmeddelande. Fattar ingenting...
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

du kan bara inte skriva över allt, du måste ta bort alla filer först, annars så uppdaterar du bara de filer som redan finns, medans resten är kvar.

Ta och ta bort alla filer förutom config.php och ladda upp allt igen, sedan borde allt fungera.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Den hittar inte CFG-filen subSilver.cfg

Kolla att du har denna filen:

templates/subSilver/subSilver.cfg
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

Nope

Inlägg av aaberg »

Nope, hjälpte inte. Raderade filerna och laddade upp de nya. Men samma felmeddelande som tidigare...

Börjar luta åt att det är bättre att försöka en tredje gång från början. Hur hittar jag och tar bort alla filerna från Sql-servern?
aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

Svar till Holger

Inlägg av aaberg »

Jepp, filen ligger där den ska = templates/subSilver/subSilver.cfg
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

du loggar in på phpmyadmin eller liknande program, kolla med webbhotellet...

du kan iof har ett problem med att det står subSilver_swedish istället för bara subSilver... kolla på det om du kommer åt ACP:n, under Stiladmin->Hantering
på översta raden så står ett namn, kolla så det står "subSilver" där samt att det står subSilver.css i "CSS Stylesheet"
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
aaberg
Medlem
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-09-08 15:45
Svar: 0

OK

Inlägg av aaberg »

OK jag raderade sql-filerna och installerade allt igen. Har fått in svenskan också. :o

Jag tror att det är viktigt att ni skriver i installationsanvisningarna och även på http://www.phpbb.com/ att namnet på subSilver_swedish måste byta namn till lang_swedish och läggas i /forum/templates/subSilver/images. Som det står nu är det fel.

För det var där jag gick vilse och när jag sedan hittade till Styles Admin > Management och valde Edit (subSilver) och sedan hittade subSilver_swedish i dropdownrutan för Template så gick allt åt pipsvägen (som syntes där eftersom jag lagt mappen rakt ner i template mappen - som det står i instruktionen att man ska göra).

Och två gånger gjorde jag felet dessutom innan jag fick tips av er att det står fel där och att mappen skulle döpas om och läggas in images istället!

Bra jobbat och tack för hjälpen!

Btw råkar ni veta var det finns en skiss som förklarar över var de olika tabellernas färger är placerade i forumet? Är lite knepigt att lista ut alla och prova sig fram, ex:
Table Row Colour 1:
Table Row Colour 2:
Table Row Colour 3:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster