Hej hej
Jag är admin sen 2012 på ett phpBB-forum (har alltså viss erfarenhet och nu är det dax skapa ett till forum för en modelljärnvägsförening, så jag har installerat 3.3.15.
Jag hämtade språkpaketet härifrån och installerade, definierade om Default Language till svenska. Men, ja, det vill sig inte.
Siffran "Used by" är 57 får engelska men 0 för svenska (antar det är moduler eller users... framgår inte vilket, alltså på sidan "Cosomize/Language Packs).
Loggen säger inget... vad missar jag? Har tömt Browser Cash förstås.... (Firefox) och cach-mappen på nya forumet.
Ser att inloggningssidan blir på svenska men inte resten av forumet och inte ACP.
Nytt forum trilskas
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Re: Nytt forum trilskas
Hej cgn1954,
Hur bekväm är du med att köra SQL i din databas för forumet?
- Sinom
Hur bekväm är du med att köra SQL i din databas för forumet?
- Sinom
TROLIGEN LÖST. Jag var ju först IN som admin och fick därmed engelska som Default. Såg att USER själv (numera, jag satte upp en sajt för 14 år sedan!) kan ändra språk i kontrollpanelen så efter det funkade svenskan på mitt konto. Skapade oxå ett nytt konto och då var svenska förifyllt... ska kolla lite mer, om jag inte hittar fler "saker" så är detta under kontroll.
Helt rätt!
Om du däremot har ett forum som redan har användare, så finns det två sätt för att justera så att alla användare har ett specifikt språk, t.ex.: svenska:
Alternativ 1:
Ta helt enkelt bort engelska i ACP så att svenska blir det enda språket tillgängligt.
Alternativ 2:
Vill man ha möjligheten för en användare att välja ett annat språk så kan man forcera alla användare till att ha ett specifikt språk genom att köra följande SQL i MySQL-databasen:
Där 'sv' givetvis står för svenska och user_type 2 är gästanvändare. Vill man ändra flera så gäller följande matris:
Om du däremot har ett forum som redan har användare, så finns det två sätt för att justera så att alla användare har ett specifikt språk, t.ex.: svenska:
Alternativ 1:
Ta helt enkelt bort engelska i ACP så att svenska blir det enda språket tillgängligt.
Alternativ 2:
Vill man ha möjligheten för en användare att välja ett annat språk så kan man forcera alla användare till att ha ett specifikt språk genom att köra följande SQL i MySQL-databasen:
Kod: Markera allt
UPDATE phpbb_users
SET user_lang = 'sv'
WHERE user_type <> 2;- 0 - Normal | Vanliga registrerade användare
- 1 - Inactive | Registrerade men ej aktiverade
- 2 - Guest | Gästanvändare (anonym)
- 3 - Founder | Grundare (super-admin)
Tackar... mycket användbart. Tänker att engelska kan vara kvar som option, de flesta kommer nog in via Svedalas internet men man vet aldrig (typ tyskar).
Nå, sätter ihop det nya forumet till beskådning inför nästa veckas styrelsemöte, så får vi se. Jag använder we_universal och har lagt in en bildsnurra som byter toppbilden typ en gång per dygn. Bildbiblioteket är på 1000 bilder med tillhörande bildtexter, så det tar knappt 3 år snurra igenom alla bilder, så ingen klagar på att det är tråkigt. Två extra knappar finns för att kolla bilderna.
www.motessparet.se
Tack för hjälp. /CGN
Nå, sätter ihop det nya forumet till beskådning inför nästa veckas styrelsemöte, så får vi se. Jag använder we_universal och har lagt in en bildsnurra som byter toppbilden typ en gång per dygn. Bildbiblioteket är på 1000 bilder med tillhörande bildtexter, så det tar knappt 3 år snurra igenom alla bilder, så ingen klagar på att det är tråkigt. Två extra knappar finns för att kolla bilderna.
www.motessparet.se
Tack för hjälp. /CGN
Ojojojoj, nu blir jag nostalgisk ... ska nog gräva upp mina kartonger med Märklin-grejor ikväll! 
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!