Fråga angående portalen

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Zazza
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Fråga angående portalen

Inlägg av Zazza »

Jag vet inte om frågan ställs i rätt forum, är ny här. Men jag har en fråga angående portalen till mitt eget forum i phpBB. Installerade den igår och det ser bra ut. Men har en fundering angående de inlägg som visas i mittendelen av portalen. Byts de ut automatiskt efter en tid eller måste jag göra det själv?

Om jag måste göra det själv vet jag inte riktigt hur jag går till väga. Informationen säger bara Portals pages list "Create a new page" och så en liten tom ruta för jag tydligen ska lägga in något. Men vet inte vad och vad det i så fall påverkar. Vet inte heller hur jag återställer om jag gör fel.

Om någon kan hjälpa mig med detta är jag tacksam. :)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Re: Fråga angående portalen

Inlägg av Sinom »

Hej Zazza!

Skulle du vilja skicka en länk på den portalen som du laddade ner?

Det finns några olika :wink:

- Sinom
Bild
Zazza
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Zazza »

Hej Sinom!

Tack för svar. :)

Visste inte det fanns olika sorters portaler, är helt ny på det här med forum. Angående länk kan jag bara lägga en länk direkt till min sida..

http://skrivlusten.euro-talk.net/

Det är de förhandsvisade inläggen i mitten som jag avsåg i huvudinlägget. En uppdatering där vore trevligt då & då efter hand som nya inlägg postas om möjligheterna finns. :)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Ditt forum är skapat via en gratis-forum-sida.

Det ser även ut som att den sidan driver phpBB 2 (vilket inte längre tilldelas support då det var 7 år sedan 3.0 kom inte jag inte minns fel)

Support för ditt forum kan tyvärr endast få via deras supportforum (till viss del) då endast DE vet vad som är installerat.
För att kunna ge support ang. portalen behöver vi veta vilken portal som är installerad.

Du kan troligtvis ändra vilken kategori som skall visa sina inlägg på portalen. Någonstans måste det stå något om portal.

Du kan givetvis få vanlig support på allting inom Administrationspanelen här (som berör saker som inte är extra-installerade).

Att ändra sidans utseende går tyvärr inte heller med våran hjälp då man vanligtvis inte har tillgång till filerna via en gratis-forum-sida.

Vi rekommenderar alltid att installera forumet själv då man har till tillgång till alla filer och databasen. Det är endast då man kan ändra ALLTING. :wink:

- Sinom
Bild
Zazza
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Zazza »

Hej! Problemet löstes till slut. :)

Men undrar dock vad det innebär att installera forumet själv? Hur gör man det?

Nyfiken. :D
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du bokar webbhotell och domän, t.ex. hos one.com
Sedan laddar du hem forummjukvaran från phpBB.com, t.ex. i en ZIP-fil
ZIP-filen packar du upp och laddar upp innehållet till ditt webbhotell.
Sedan kör du installern som finns i ZIP-filen och som du har laddat upp och följer instruktionerna.
Färdigt.

I grova drag.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Precis som Holger säger. Inget komplicerat. Det går att lista de negativa aspekterna med att ha ett gratis forum. Men det är givetvis ett alternativ om man absolut inte vill försöka "koda". :roll:

Allting som gäller phpBB-installation går att få support på här. (Och mer därtill givetvis)

Om man redan har ett forum på ett sådant gratisforum-ställe och man VILL skapa ett eget forum så är det bara att fråga om man kan få en backup på databasen.

Sen kan man installera ett eget forum och fortfarande ha kvar alla medlemmar, inlägg etc.

- Sinom
Bild
Skriv svar