Vart har mitt forum tagit vägen?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Vart har mitt forum tagit vägen?
Jag skapade ett testforum för över ett år sedan och tänkte nu ta tag i det igen men jag hittar det inte.
Problemet är alltså att jag inte kommer ihåg vad jag satte för adress. Kan man kolla det någonstans?
Re: Vart har mitt forum tagit vägen?
Jag misstänker iofs. att det du menar att du gjort är att du skapat ett forum hos någon gratistjänst, för phpBB-forum. Så jag kommer med svar utifrån att det är så (eller inte är så, senare).
Om det är så:
Vänd dig direkt till supporten på den tjänsten och fråga om de kan t.ex. kolla utifrån en ev. koppling till din e-postadress. Risken är dock att deras system efter X månaders inaktivitet raderar dessa "testforum", finns säkert något i deras avtal om "dina förpliktelser".
Om de inte är så, dvs. du har satt upp forumet på någon plats på ditt webbhotell:
Då finns det minst två sätt...
1. Kolla via FTP om du hittar det på filsystemet... och utifrån placering kan avgöra dess URL.
2. Kolla i din mailbox efter ett e-postmeddelande om att du lyckats skapa ditt forum. Då finns URL med där.
Men som sagt var, jag misstänker att du pratar om någon form av gratis tjänst a la "sätt upp ett forum genom att ange önskad adress... Klart!".
/marcus
Mail saknades efter datorkrash.
Hur ska jag kunna räkna ut url efter filernas placering?
Urlen ligger på http://dittdomannamn.com/katalognamn
Kod: Markera allt
// phpBB 3.0.x auto-generated configuration fileBrukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
JA! Så var det ju! Tack så mycket. Nu gäller det bara att jag får igång allt annat. Jättetack!Peetra skrev:Du måste hitta rätt katalog, du kanske har kallat den testforum, eller phpbb3, eller phpbb eller så.
Urlen ligger på http://dittdomannamn.com/katalognamn
Ja, det har jag men där stod det bara en massa mina uppgifter till databasen. Inte själva URLn.Kjell skrev:och du ska ha en fil som heter config.php i forumrot-katalogen, om du öppnar det så ska du ha en rad där det stårKod: Markera allt
// phpBB 3.0.x auto-generated configuration file
Jag minns faktiskt inte ens hur och varför man gick in i databasen men det finns säkert en massa trådar här om jag söker på det.
Nu är jag iaf inne igen.
Tack för mycket bra hjälp!
Tror du missförstod vad Kjell försökte säga dig.dansan skrev:Ja, det har jag men där stod det bara en massa mina uppgifter till databasen. Inte själva URLn.Kjell skrev:och du ska ha en fil som heter config.php i forumrot-katalogen, om du öppnar det så ska du ha en rad där det stårKod: Markera allt
// phpBB 3.0.x auto-generated configuration file
Det var ett sätt att fastställa om du hittat rätt katalog som Kjell pekade på, inte att filen i sig skulle innehålla information om URL.
- Ligger den en fil som heter "config.php" i mappen, då kan det vara rätt plats... för det finns andra system som använder samma filnamn.
- Men om filen innehåller bl.a. texten han visade dig, då är det rätt plats.
http://mindoman.com/hejhoppochtjohoilingonskogen/
Hoppas du förstår nu vad tanken var.
Nej, du behöver inte rota i databasen i detta läge.
Lycka till med ditt återfunna forum, och välkommen åter att söka hjälp här. Antingen genom egna frågor eller genom sökning i vårt befintliga "bibliotek" av frågor med svar.
/marcus