Uppdatering !

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Tobbe h
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Uppdatering !

Inlägg av Tobbe h »

Hej. Vet inte riktigt vad jag skall ställa denna fråga, men jag provar här. Jag har ett phpbb forum, som heter Nordiskt tivoliforum. - http://www.tivoliforum.eu - Sedan once.com bytt servrar så blir det felmeddelanden, samt saker krånglar på forumet, medlemmar kan inte logga in, bilder/text saknas mm. Det står även
en massa text överst på startsidan mm. Det svar jag fått från once.com är att jag skall uppdatera till senaste versionen av
phpbb. Jag har övertagit forumet från en annan person som byggde det, så jag har inte den blekaste aning om hur man uppdaterar till senaste versionen, och den som byggde forumet får jag inte tag i. Det börjar bli kris då flera medlemmar undrar
vad det är för fel på forumet.
Behöver hjälp omg. så om någon kan förklara eller uppdatera forumet åt mig, skulle det lösa mina problem.

Tackar på förhand, på att det finns hjäp här.

mvh
Tobbe
mvh

Tobbe
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Uppdatering !

Inlägg av Peetra »

wooow, det blir jobbigt..... Du kör med en version av phpBB3, som inte var ämnat för skarpt bruk. :o Felmeddelandena, som forumet ger då man gå in på första sidan är inte farliga dock. :) Men de ser ju taskiga ut. Jag är helt slut just nu. Hoppas nån ur supportteamet kan komma med lite ordentlig info, jag orkar inte ens leta upp rätta länkarna åt dig för att gå alla stegen, det är nämligen 3-5 uppgraderingar du borde köra, om jag inte minns fel. Minst två iallafall. Men det är helt fixbart, så ingen orsak till panik. :)
Tobbe h
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tobbe h »

Ojdå. eftersom jag inte vet något hur forumet är uppbyggt, så får den som kan uppdatera det åt mig,
fria händer att göra som den vill, för att forumet skall få alla uppdateringar, och bli ok, igen.
mvh

Tobbe
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Tobbe, ska jag tolka ditt svar som att du vill att någon från Svenska phpBB hjälper dig?

Ja, peetra, från RC4 så måste man gå till RC6-RC7 och sedan 3.0.0 för att kunna ta sista uppgradering mot senaste version. Det ska gå att gå på 3.0.0 direkt, men har stött på andra saker så som extra tabellsfixar.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Tobbe h
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tobbe h »

Kjell skrev:Tobbe, ska jag tolka ditt svar som att du vill att någon från Svenska phpBB hjälper dig?

Ja, peeta, från RC4 så måste man gå till RC6-RC7 och sedan 3.0.0 för att kunna ta sista uppgradering mot senaste version. Det ska gå att gå på 3.0.0 direkt, men har stött på andra saker så som extra tabellsfixar.
Det sista du skrev är som grekiska för mig, så jag vill nog gärna att någon från svenska phpbb kan göra detta åt mig.
mvh

Tobbe
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Tobbe, då har vi en kategori "Hjälp sökes" lite längre ner här i forumet... jag själv tar betalt för detta men det kan finnas dom som kan tänkas göra det billigare/gratis och den dialogen förs via PM eller mail. Men skriv ditt önskemål där.
Tobbe h
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tobbe h »

Jaha. då får jag tacka för mig ! Trodde det fanns personer här som kunde hjälpa en som inte är haj på detta, utan
att tjäna pengar på det - Jag får söka hjälp vidare - få se om jag hittar på någon.
mvh

Tobbe
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Så skrev jag inte... jag skrev
Kjell skrev:som kan tänkas göra det billigare/gratis
Det gäller att läsa hela texten innan man skriker sig hes :) och det går inte att kräva att alla ställer upp gratis... vissa saker tar tid och alla har inte den tiden att ge bort, medan andra har det och en del vill också lära sig mer (ofta duktiga personer)....Med andra ord så ta inte saker föregivet, utan lägg ner lite tid på att skriva där jag föreslog "Hjälp sökes" :)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Tobbe h skrev:Jaha. då får jag tacka för mig ! Trodde det fanns personer här som kunde hjälpa en som inte är haj på detta, utan
att tjäna pengar på det - Jag får söka hjälp vidare - få se om jag hittar på någon.
Visst kan vi hjälpa dig, men du får allt göra jobbet själv, vi ger dig verktygen. Men jag tolkar dina tidigare svar, som att du nu inte vill ha verktygen heller.

Det är ett jobb, som tar flera timmar även för erfaret folk, då erfarna givetvis testar osäkra grejer offsite först, så att gå in å få fria händer, mjaee...
Tobbe h
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tobbe h »

Ok. Tack för förklaringar, meddelanden, mm. jag förstår nu hur det fungerar här.
Jag söker vidare.
mvh

Tobbe
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Ladda först ner alla filerna från ditt forum via FTP och ta en komplett backup av databasen med mysqldumper!

Tobbe, du anar inte hur mycket jobb det kan vara att uppdatera manuellt om forumet har moddats.
Nu ser ditt forum ganska "rent" ut, vet du om några modifikationer som byggts in?

Om jag vore i din situation skulle jag göra som så att jag laddar ner alla RC-versioner fram till 3.0.0.
Sedan gör du en uppdatering efter den andra, dvs du laddar upp alla filer, kör DB-uppdateringen för varje steg, ett efter ett.
När du har 3.0.0 kan du ladda upp 3.0.7-PL1 och köra den sista uppdateringen av databasen.

Du har nu phpBB 3.0.RC4
Börja med att leta upp filerna för RC5:
http://sourceforge.net/projects/phpbb/files/
Det är phpBB-3.0.RC5.zip du behöver.

Packa upp ZIP-filen, ladda upp alla filerna och kör sedan databas-uppdateringen.

Kolla att allt fungerar.
Ladda sedan ner RC6 och gör om allt ovan!
Glöm inte att göra en backup av databasen med mysqldumper mellan varje steg!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar