Behöver hjälp med att flytta mitt forum

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Baby Nemo
Medlem
Medlem
Svar: 0

Re: Behöver hjälp med att flytta mitt forum

Inlägg av Baby Nemo »

Men behöver jag egentligen flytta databasen? Såhär är mitt läge: Jag har ett phpbb3-forum där gjort en del modifieringar på layouten. Forumet är helt nytt, så jag har inga användare (förutom admin) och inga inlägg. Jag vill göra en backup på mitt forum på en annan server. Syftet med denna backup är att jag ska kunna experimentera ytterligare med min layout utan att riskera att förstöra nåt på originalforumet.

Behöver jag exportera och importera databasen för att göra detta? Eller räcker det att flytta själva forumet, d v s alla filerna? Jag har mySQL på båda mina servrar.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

ladda om databaserna, borde finnas en länk under rutan.

edit, sen kan man ju fundera på om forumet är filerna eller databasen.... Om du gjort dina stilmallsändringar i databasen, så behöver du den, själen ligger då i den. Men om du gjort dem i filsystemet, så kan du installera ett rent forum och sen skicka upp din stil och installera den. :)
Användarens profilbild
Baby Nemo
Medlem
Medlem

Inlägg av Baby Nemo »

Ok, nu fick jag det äntligen att funka. Tack för all hjälp! :)
KenSan
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av KenSan »

Vårt forum är nyligen flyttat på det vis som beskrivs här i tråden. Backup med mysqldumper, installerat om forumet på nya webbhotellet och återställt backupen. Allting fungerar perfekt - utom bilagorna.

Filerna i mappen 'files' har jag kopierat och flyttat till motsvarande mapp i den nya installationen.

I forumets inlägg ser ut som om filerna finns och klickar man på en länk öppnas rätt program, men programmet (oavsett vilket) säger att filen är skadad.

Någon som vet om det finns någon enkel åtgärd, eller måste jag "ladda in" dem igen via varje inlägg. Det är inte jättemånga, så det skulle väl gå, men jag skulle ändå vara glad om jag slapp.

Tacksam för hjälp.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Har du ställt in rätt behörighet på mappen files?
Det ska vara CHMOD 777.
Och har du laddat upp dem med rätt FTP-överföringsläge? BIN, ASCII, Auto. Du bör använda Auto när du laddar upp filerna.
Vad är det för filer, bara JPG eller blandade?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
KenSan
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av KenSan »

Tack för ett snabbt svar.

Uppladdningen gjordes med auto. Jag hade fel behörigheter till mappen, så jag ändrade till 777, men det hjälpte inte. Jag rensade cachen efter ändringen, men det hjälpte inte heller.

Filerna är vanliga office-dokument, doc, xls och pdf.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Jag vet inte om doc och xls laddas upp korrekt med inställningen Auto.
Någon som vet om de ska laddas upp som ASCII eller BIN?
Prova att ladda upp dem med inställningen ASCII!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
KenSan
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av KenSan »

Tack, Holger, för dina snabba svar.

Det är mina backuper av filerna som inte är ok!
Endast ett fåtal av filerna går att öppna ens direkt från hårddisken. *suck*
Nå, de är tack och lov inte så många.

Tack igen!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Kan du inte ladda ner dem en gång till från den gamla servern med inställningen ASCII?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
KenSan
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av KenSan »

Nä, jag har inte åtkomst dit längre, men jag hade alla filerna i original, så jag uppdaterade varje post det rörde sig. Det var som sagt inte så många.

Däremot är jag nu väldigt osäker på hur man ska göra en korrekt backup på bilagefilerna. När jag nu försökte med att ladda ner dem via FTP som ASCII-filer och öppna dem på hårddisken fick jag samma problem igen. Filändelserna pdf, doc osv verkar försvinna någonstans, för om jag lägger tillbaka filändelsen går filerna att öppna. Så kan jag ju göra så länge filerna inte är så många, men det känns inte rätt när de blir fler.

Finns det något bra tips på hur man gör när man gör rätt, vore jag tacksam för den infon.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

I phpBB3 klipps ändelserna bort av någon dum anledning.
Tips: ladda upp XLS, DOC osv som ZIP-filer.
PDF fungerar finfint utan ZIP, men Office-dokument har en förmåga att strula till det.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar