Q&A CAPTCHA i 3.0.6 med svensk översättning

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
FredrikA
Medlem
Medlem
Svar: 0

Q&A CAPTCHA i 3.0.6 med svensk översättning

Inlägg av FredrikA »

Jag uppgraderade just två olika forum till version 3.0.6.

Forum 1
http://www.wibdeveloper.com
Språk Engelska
Uppgraderades idag från 3.0.6-RC4 till 3.0.6.

Forum 2
http://shbf.se/bryggaren
Språk svenska
Uppgraderades idag från 3.0.5 till 3.0.6

I min enfald kommer jag bara på skillnaden att Forum 1 är på engelska medan Forum 2
har svensk översättning.

I forum 1 så aktiverade jag "Q&A Capthca" och skapade 3 frågor. Det verkar funka bra.

I forum 2 skapade jag 6 st frågor och slog sedan på "Q&Q Captcha". Dock verkar den
inte bli aktiv utan jag får denna text vid försök att registrera ny medlem. Är det ngt jag
har gjort el?

VERIFIERING AV REGISTRERING
För att förhindra automatiska registreringar så kräver forumet att du här skriver in en verifieringskod. Koden visas i bilden nedan. Om du ser dåligt eller av annan anledning inte kan se koden, kontakta %sforumadministratörerna%s.

Verifieringskod:

Ange koden exakt som den visas. Bokstäverna är inte skiftlägeskänsliga. Observera att nollor (0) inte förekommer. Om du inte ser koden på bilden, så kan du be om en ny genom att klicka på knappen under.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Q&A CAPTCHA i 3.0.6 med svensk översättning

Inlägg av Peetra »

Din stil för det svenska forumet inte är subsilver2 eller prosilver, så du måste uppdatera även stilen för att kunna använda andra CAPTCHA lösningar än den gamla.
FredrikA
Medlem
Medlem

Inlägg av FredrikA »

Tack för svaret!

Jag inser att det kan ligga ngt lurigt här. Det är nog faktiskt prosilver på den svenska siten men den är modifierad vad avser färger och lite annat. Han som har gjort det har justerat direkt i definitionerna för prosilver.

När jag uppdaterade så tog jag med alla filer som auto-updateraren tyckte behövde uppdateras och en hittade bara icke-standard-filer i colours.css under prosilver. I övrigt verkade det inte vara ngra prosilver-filer som diffade. Kan jag gissa att det är filen "ucp_register.html" som styr just detta? Den är iaf uppdaterad vad jag kan se.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Har du de filer alls, som är grönfärgade i posten http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1793435 ?
FredrikA
Medlem
Medlem

Inlägg av FredrikA »

Jovisst har jag dem med nedanstående storlekar.

* captcha_default.html - storlek 908
* captcha_qa.html - storlek 653
* captcha_recaptcha.html - storlek 1428

Däremot hittar jag att det i ACP på sidan med titeln "Redigera malldetaljer" för prosilver är valt att mallarna skall lagras i databsen istf på filsystemet. Betyder det månne att filrna på filsystemet är ointressanta då installationen bara tar dem som finns i DB?

I så fall är ju min följdfråga - hur får jag in det nya i DB oxå?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det här med att kunna redigera teman/stilar direkt i databasen tycker jag personligen var en miss från phpBB, för det är så många som inte vet hur det fungerar...

Ändra direkt i filerna och då kan du läsa in dom nya filerna till databasen.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
FredrikA
Medlem
Medlem

Inlägg av FredrikA »

Och då får jag väl räcka upp handen och säga att jag är en av dem inte vet hur det funkar...

För att råda bot på detta skall jag då först exportera det som tydligen finns i databasen och sedan diffa det med de nya stilfilerna från 3.0.6? Om jag tolkar dig rätt är det sedan inte rätt lösning att dra tillbaka det resulterande i databasen?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, det fungerar att "kopiera" från databasen, men stilmallarna kan vara olika då den kör samman alla filer till en räcka (ser ut som en fil) och då blir det mer pill...
Att ändra i filerna istället är något jag varmt kan rekommendera (efter backup) och inte direkt i databasen för temat.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Såhär tycker jag: Det enda bra sättet att kopiera från stilmallsfiler, som är lagrade i databasen är att dra copy/paste via ACP. Även om en stil innehåller över hundra filer, så är det oftast inte så värst många man varit inne och pillat i.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Helt rätt peetra, var själv inte tillräckligt vaken för att skriva det, så tack peetra för den kommentaren :)
FredrikA
Medlem
Medlem

Inlägg av FredrikA »

Jag tänkte jag skulel försöka lösa detta genom följande sekvens då jag antar att själva mallarna faktiskt
inte är uppdaterade utan bara tema och ikoner.

1 - göra en backup av filerna på filssytemet
2 - göra en nedladdning av filerna ur databasen
3 - ändra konfigureringen så att mallarna inte skall ligga i databasen
4 - försöka få tillbaka rätt malalr på filsystemet

Det tar dock stopp på steg 3 då jag får meddelandet:
"Mallfilen kunde inte skrivas till så malluppsättningen är nu lagrad i databasen med den förändrade filen."
Jag vet inte vilken mallfil som den vill skriva till men jag provade att tillfälligt sätta full skrivrätt på alla filer
under prosilver men det blev likadant. :-(
Efter att detta inet lyckas så tycker PhpBB fortfarande att mallarna skall finnas i databasen.

Jag provade att helt sonika försöka läsa in de nya filerna via filsystemet till databasen men får då istället
ett annat klagomål:

"Allmänt fel
Could not open ./../styles/prosilver/template/colour_swatch.html"

Jag tycker att colour_swatch känns bekant men kan inte hitta den filen - inte heller i den nynedladdae fullständiga
installationen av PhpBB 3.0.6 som jag har som referens.

Nu måste jag erkänna att min fantasi tryter en aning så jag är tacksam för förslag.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det är nåt jag inte riktigt förstår av vad du har gjort, "3 - ändra konfigureringen så att mallarna inte skall ligga i databasena " Eftersom jag inte haft filer i databas, om jag kunnat ha dem på filsystem, så måste jag fråga dig, var/hur försöker/gör du det?

Men ska nu svara litegrann ändå. Lite mera "Jag tycker" alltså. ;)
Om du har filer, som du vill använda, som är kopior från databasen: Använd ftp för att få upp dem i katalogträdet exempel <root>styles/prosilver/template/alla_filer.html Sen då du har dem där, så uppdaterar du stilar och rensar forumcache. Det är en förenklad version, får kolla på var/hur du konfigurerar den att göra på ena sättet, jag har alltid användt sättena så att jag håller reda på när det finns nåt i db:n och kopierat in det i filerna, om det behövts. Alltså inte ändrat nån konfiguration fast jag meckat på två sätt på samma forum. :)

[edit] Jag ska nansa nu, men hittade nåt intressant, om det finns nån nattpigg, som är intresserad: http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1149685
FredrikA
Medlem
Medlem

Inlägg av FredrikA »

Peetra skrev:Det är nåt jag inte riktigt förstår av vad du har gjort, "3 - ändra konfigureringen så att mallarna inte skall ligga i databasena " Eftersom jag inte haft filer i databas, om jag kunnat ha dem på filsystem, så måste jag fråga dig, var/hur försöker/gör du det?
Jag är inne i ACP under huvudfliken stilar. Där kan jag gå in i hantering av prosilverstilen och välja mallar i vänstermenyn. Då får jag upp dialog där det finns en radiobutton-dialog där valen är typ "Filsystem" resp "Databas". I vårt fall är alltså "Databas" vald. Jag provar alltså att istället välja "Filsystem" och spara det. Då får jag felmeddelandet samt att radionknappen fortfarande indikerar att mallarna är lagrade i databasen.

Iom att PhpBB tycker att mallarna skall ligga i databasen så utgår jag från att den inte bryr sig om vad som ligger på filsystemet trots att det på filsystemete ligger uppdaterade mallar iom installationen av 3.0.6.
Peetra skrev:Om du har filer, som du vill använda, som är kopior från databasen: Använd ftp för att få upp dem i katalogträdet exempel <root>styles/prosilver/template/alla_filer.html Sen då du har dem där, så uppdaterar du stilar och rensar forumcache. Det är en förenklad version, får kolla på var/hur du konfigurerar den att göra på ena sättet, jag har alltid användt sättena så att jag håller reda på när det finns nåt i db:n och kopierat in det i filerna, om det behövts. Alltså inte ändrat nån konfiguration fast jag meckat på två sätt på samma forum. :)
Så som jag tycker saker verkar funka så skulle PhpBB inte bry sig om vad jag har gjort med mallarna i filsystemet om den är inställd att de finns i databasen. Jag tänkte ju börja med att prova med den optimistiska approachen att köra på prosilver standard och justera om i efterhand men jag lyckas inte med det.

Dvs om vi (jag) justerar frågeställningen till denna: Anta att mallarna på filsystemet är de jag vill använda medans de i databasen skall "slängas". Hur gör man då? (Jag har redan backat upp mallarna från databasen så det gör inget om de försvinner.)
FredrikA
Medlem
Medlem

Inlägg av FredrikA »

Jag har ännu inte löst detta men lutar åt att jag kanske måste gå in direkt i databasen och
kasta mallarna och/eller ändra egenskapen till att vara att mallarna inte skall vara i databasen,
direkt i databasen istf via webbgränssnittet. Min känsla är att försöken att ta sig ur det läge som
är nu leder till en återvändsgränd.

Är det ngn som har tips på hur man tar sig ur detta läge?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Har du editerat stilmallarna och HTML filerna?
Om du nu är klar med det så ska du tömma forumcachen för att få filerna till databasen, går att läsa mer om det här: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=4780
Skriv svar