Förbjuda användarnamn med ändelser som .se/com.mfl?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Förbjuda användarnamn med ändelser som .se/com.mfl?
Går det att förbjuda en viss typ av användarnamn vid nyregisteringar?
Då vi önskar få bort direktlänkningar till andra sidor.
Tack på förhand
Då vi önskar få bort direktlänkningar till andra sidor.
Tack på förhand
Re: Förbjuda användarnamn med ändelser som .se/com.mfl?
Det blir iofs. inte länkar av användarnamnet, länken "under dem" går ju till en funktion i memberlist.php.
Men, du kanske tänker dig att man någon klipper/klistrar adressen.
För att sedan svara på frågan, så är svaret Ja.
Gå till ACP -> Användare och Grupper -> Förbjud användarnamn.
Mata in t.ex.: *.se
Så förbjuder du alla som slutar på .se
/marcus
Men, du kanske tänker dig att man någon klipper/klistrar adressen.
För att sedan svara på frågan, så är svaret Ja.
Gå till ACP -> Användare och Grupper -> Förbjud användarnamn.
Mata in t.ex.: *.se
Så förbjuder du alla som slutar på .se
/marcus
-
claudiomarino
- Gammal medlem

Går det göra samma sak med e-mailadresser? Vi har fått ett 40-tal nya ickeönskade användare på två dagar och samtliga har en e-mailadress som slutar på .cu
Jo, och det marcus skriver är "t.ex" som står för "till exempelvis " men andra ord *.de, *.nl och så vidare....
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
-
claudiomarino
- Gammal medlem

Jo fast nu var det ju inte användarnamnet jag frågade om, utan e-mailadressen 
Senast redigerad av Kjell den 2009-08-29 17:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort en helt onödig kommentar
Anledning: Tog bort en helt onödig kommentar
Det är väl bara att prova. Mitt forum accepterade att lägga till en *.nl under bannlysta e-postadresser iallfall.
Frågan är hur effektivt det är eftersom du behöver göra alla bannlysningar retroaktivt och du sitter med massa spam. Modda till en bättre captcha om den du har, om du har någon aktiverad, istället.
Och larvigt att insuinera rasism.
Frågan är hur effektivt det är eftersom du behöver göra alla bannlysningar retroaktivt och du sitter med massa spam. Modda till en bättre captcha om den du har, om du har någon aktiverad, istället.
Och larvigt att insuinera rasism.
Jag vet inte hur många användare du har som slutar på .xx, för min del så är det få, men mailadresser brukar sluta på *.xx, alternativt tar man bort en hel domän med *@yyy.xx
OBS, se skillnaden mellan .xx och *.xx
(ang din syn på hur man tolkar saker så har du ett PM, kan vara lärorikt att läsa och begrunda)
OBS, se skillnaden mellan .xx och *.xx
(ang din syn på hur man tolkar saker så har du ett PM, kan vara lärorikt att läsa och begrunda)
-
claudiomarino
- Gammal medlem

Tack!
Jag hade missat knappen "Bannlys e-postadress"
Antar att '@*.xx' borde fungera med?
Jag hade missat knappen "Bannlys e-postadress"
Antar att '@*.xx' borde fungera med?
Det du vill uppnå är bannlysa alla som heter (något)@xxx.yy och då behöver du bara ange *@xxx.yy
-
claudiomarino
- Gammal medlem

Tack! Nu hoppas jag att vi slipper alla dessa spam-medlemmar 
Inte ditt fel, det nämndes ju inte en enda gång ovan ...claudiomarino skrev:Jag hade missat knappen "Bannlys e-postadress"![]()
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Och läser man tråden så inser man att tråden handlar om användarnamnet, och min tolkning var från början att han menad:
Om man kan hindra webbadress som användarnamn, man kan hindra e-postadresser som användarnamn.
Att jag tolkade det så kan innebära att andra gjorde det. Men tydligen är det dags att riva upp denna tråds missförstånd en gång till... gärna med lite extra bränsle på brasan, eller?
Så Holger, vems fel är det? Frågeställarens beskrivning? Kjell och mitt fel, som förstår "context" som att det berör användarnamn? För den ursprungliga frågan rörde användarnamn.
/marcus
Om man kan hindra webbadress som användarnamn, man kan hindra e-postadresser som användarnamn.
Att jag tolkade det så kan innebära att andra gjorde det. Men tydligen är det dags att riva upp denna tråds missförstånd en gång till... gärna med lite extra bränsle på brasan, eller?
Så Holger, vems fel är det? Frågeställarens beskrivning? Kjell och mitt fel, som förstår "context" som att det berör användarnamn? För den ursprungliga frågan rörde användarnamn.
/marcus
Nej, det vill jag inte påstå.
Men efter detta:
Därför kunde han kanske inte veta om den funktionen som bannar oönskade epostadresser.
Du vet att jag har stött mig lite på att man inte går så noga på frågorna under supportandet.
Men det är mitt personliga problem. Jag är på tok för petig.
Men efter detta:
fortsatte ni att snacka om användarnamnet.claudiomarino skrev:Går det göra samma sak med e-mailadresser? Vi har fått ett 40-tal nya ickeönskade användare på två dagar och samtliga har en e-mailadress som slutar på .cu
Därför kunde han kanske inte veta om den funktionen som bannar oönskade epostadresser.
Det verkar behövas ibland.Men tydligen är det dags att riva upp denna tråds missförstånd en gång till... gärna med lite extra bränsle på brasan, eller?
Du vet att jag har stött mig lite på att man inte går så noga på frågorna under supportandet.
Men det är mitt personliga problem. Jag är på tok för petig.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!