Skillnader mellan olika forum. Vad bör man tänka på?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Re: Skillnader mellan olika forum. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Holger »

Du har ju redan två domäner. Vilket webbhotell har du till dem?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Larry
Medlem
Medlem
Svar: 0

Inlägg av Larry »

En fråga till som jag oxå i allt mitt tvekande är om att det är fel tänkt av mig att vilja samla ihop allt i ett forum? Tycker ni här att det vore bättre att ha två forum? Tacksam för era synpunkter! Mvh Larry!

Holger - Dom ligger på one!
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Känns ju som att man "sprider" all kunskap, frågor och fakta om man har två forum som i mångt och mycket (eller helt) delar ämne och andemening? Alla bilintresserade människor som vill vara på ett forum som jag skapar borde väl samlas på ETT forum? =) Många tankar och funderingar nu för nån som är helt novis! =) Mvh!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Jamendåså ...
Då har du ju redan uppfyllt alla förutsättningar för att kunna köra ett forum.

Jag skulle rekommendera att sammanfatta all forumsaktivitet i ett forum.
T.ex. http://www.fordonssajten.se/forum ELLER http://www.bilvardsgrossisten.se/forum
Sedan länkar du in till det forumet från den andra sajten.
Eventuellt skapar du kategorier som speglar sajternas olika innehåll.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Och när jag tittar på dina sajter tycker jag inte de ser på något sätt novisiga ut! Mycket snygga!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Tack för det! Och jag är rätt nöjda med dom men det är MKT tungjobbat då man får gå på vilja istället för kunskap! =) Men då återstår bara frågan? Vad går jag vidare med nu då? Hur börjar jag??? Har INGEN aning om vad jag ska göra nu för att få till ett forum så som ni tycker! =) Vart går jag å vart trycker jag? Ha ha! =)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Nu när jag tittar lite närmare ser jag att du till och med har TRE sajter!
http://www.fordonssajten.se
http://www.bilvardsgrossisten.se
och
http://www.bilvardsexperten.se
Bilvårdsexperten använder du ju redan som portal till ett forum!
Perfekt!
Ligger http://www.bilvardsexperten.se också hos one?
Använd då den domänen för forumet och länka dit från de bägge andra!

Hur forumet installeras förklarar jag sedan när du har bestämt dig för hur dina sajter ska hänga ihop.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Har öppnat sidan phpBB.com nu och fick genast huvudvärk.. ! =) Men som bilvårdare så har jag gått från att va helt okunnig till att idag få leverera produkter till många andra bilvårdare runt om i sverige och jag vill verkligen ha ett forum som kan stötta dom i deras utveckling! Och nu då jag sitter och försöker utvecklas och får all eran hjälp så märker man ju VERKLIGEN hur bra det här med forum är!! *faschinerad* :)

Angående bilvårdsexperten: Det är en domän som jag tänktre ha för ett senare bruk. Men då jag skulle lägga upp ett forum nu då som jag skapat på egetforum.se så kändes det som en bra adress att lägga upp det på. Men som sagt så låter det på namnet som att det BARA handlar om bilvård. Begränsande med andra ord! Så därför tänkte jag göra ett forum som kommer ligga tillgängligt från både bilvardsgrossisten, fordonssajten och bilvårdsexperten! Men vad själva forumet ska heta.. DET vet jag inte! Men fordonssajten känns ju som det mest sammanfattande ordet. Hmm.. nu blir jag själv förvirrad! Det bästa enligt MIG (kan va fel) att forumet kallas för fordonssajten, bilvardsgrossisten eller bilvardsexperten. Beroende vem man pratat med liksom. Och att forumet låg under alla adresserna: fordonssajten.se/forum och bilvardsexperte.se/forum samt bilvardsgrossisten.se/forum. Men jag vet inte om det går?? Att forumet ligger under alla dessa adresser så att det liksom verkligen hör till respektive sida! Även med namnet.. att även namnet anger tillhörigheten!

Annars så vore ju det bästa om jag hade en adress/domän som hette typ "bilforum"... FDörstår du hur jag menar och kan du hjälpa mig bena ut det där du som vet vad man kan å inte kan göra? =)

Allt jag har ligger hos one!
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

som sagt. du har hela phpBB-se bakom dig om du får problem och behöver hjälp. :wink:
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Det låter lovande med all hjälp och den lär nog behövas! *skratt*
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

jo, jag har kollat ditt meddelande ovan.
mitt tips om forumnamnet: skapa tre olika kategorier med de hemsidenamnen på respektive adress.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Menar du att jag ska ha samma forum under tre olika adresser? Eller att det ska få ligga under tex fordonssajten.se/forum men att man länkar dit från dom andra? För då kan väl forumet inte ligga även under bilvardsgrossisten.se/forum? Eller går det?? =)

I övrigt så låter det klokt att ha kategorier och ett utseende som stämmer för alla tre sidornas loggor osv!
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

charmander skrev:jo, jag har kollat ditt meddelande ovan.
mitt tips om forumnamnet: skapa tre olika kategorier med de hemsidenamnen på respektive adress.

Hmm.. vad menar du med på respektive adress förresten? =)
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Mitt råd är att du börjar köra ett phpBB-forum som Holger beskrev och allt eftersom kunskaperna växer kan du skaffa e-handel (osCommerce) och ordentlig innehållshantering (Drupal). Knepet är att ta det i små steg och vara lite envis. Vill man bara lära sig finns det gott om folk som gärna förklarar. Välkommen i gänget!
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Larry, du är på väg att köra ner dig i ett uppdateringsträsk.
Om du skapar tre forum så måste du alltid modifiera och uppdatera tre forum.

Använd fordonssajten.se och bilvardsgrossisten.se som du gör idag.
Om du ska använda bilvardsexperte.se till annat så skaffa t.ex. bilvardsforum.se istället.
Skapa ETT forum är min rekommendation.

Sedan kan du som charmander säger skapa forumkategorier för varje sajt
Alltså

Kod: Markera allt

fordonssajten.se (jmf med "phpBB 3.0.x" här)
   forum (jmf med "phpBB 3 - Support" här)
   forum (osv)
   forum
bilvardsgrossisten.se
   forum
   forum
   forum
bilvardsexperte.se
   forum
   forum
   forum
Fråga på!