Skillnader mellan olika forum. Vad bör man tänka på?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Larry
Medlem
Medlem
Svar: 0

Skillnader mellan olika forum. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Larry »

Hej! Jag har efter många om och men bestämt mig för att starta upp ett eget forum. Jag fick då tips om att gå till egetforum.se enligt rådet att "alla forum byggs utifrån den sidan". Jag är helt okunnig om forum och datorer och vi har då lyckats någorlunda med att få till ett forum på http://www.bilvardsexperten.egetforum.se.

Det blev mkt upprörda känslor och argumentationer då när vi la ut det forumet vilket jag finner mkt beklagligt. Jag anklagades för att ha kopierat ett annat bilvårdsforum men det jag verkligen har gjort är att jag mixtrat ihop ett så snyggt forum som jag kunnat utifrån egetforum.se. Att kopiera nåt forum har aldrig varit min mening och jag vill INTE att det skall startas upp en diskussion om detta här. Vänligen respektera detta. Men jag får mail från någon (som mkt möjligt är aktiv här). Som påpekar att jag i mitt svar angående kopieringen av www.bilvardsforum.se har ett sakfel då jag säger att både hansd och mitt forum är uppbyggt utifrån egetforum.se. Hans är inte det säger hon. Jag kan inte förstå skillnaden på hur hans och mitt forum är uppbyggt. Hon som vill vara anonym påtalar en massa om moddar eller vad det var och att jag hade ett sakfel. Hon är inte speciellt utförlig och då jag vill bygga ett så bra forum som möjligt så vill jag ha hjälp här att reda ut vilka olika alternativ som finns och vad man bör tänka på då man ska bygga ett forum.

Jag vill även ha allmänna råd eftersom jag konstaterat att jag istället för forumet på bilvårdsexperten ska satsa all energi på att bygga upp ett annat forum som det ska länkas till från bårde fordonssajten.se och bilvardsgrossisten.se. För att kunna ha ett bredare och intresantare forum helt enkelt. Så nu vill jag ha tips och råd från alla er med kunskaper om vad jag ska tänka på såhär i uppstarten utav det forum som nu finns på adressen: http://fordonssajten.egetforum.se/board/. Bör det byggas på nåt annat sätt eller vad har ni för tips? Jag vill alltså ha ETT forum istället för två som jag kan länka till från båda mina webshopar. Allt för att få till ett så bra och levande forum som möjligt! Fram med alla tips och förslag nu som en fulständigt novis forumentusiast kan behöva!

Tack på förhand alla där ute! Mvh Larry!

PS. Tacksam för all respons!DS.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Skillnader mellan olika forum. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Kjell »

För och främst så borde den här tråden ligga under "Allmän diskussion"
Larry skrev:alla forum byggs utifrån den sidan
Det är fel, phpBB är öppen kod och kan hämtas från phpp.com, det finns flera forum som är byggt på öppen kod, men jag själv föredrar phpBB.
Larry skrev:Jag anklagades för att ha kopierat ett annat bilvårdsforum
Att kopia är inte så bra, men som jag ser det så har du inte kopierat någon, ni har bara samma ide, och vad jag vet så är det inget fel i det... kolla bara hur många fiskeforum det finns :mrgreen: Det är som att säga att det är bara en Tv kanal, en Tidning, ett Bilmärke som får finnas.

Ang. att ha flera domäner till ett forum är inget ovanligt, jag själv har 5 domännamn till samma ställe.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

om det är egetforum.se/forum24 så har de en egen supportforum
som jag föredrar du frågar i. jag menar inte att det är fel att säga det här men båda era forum är ju från egetforum.se.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Kjell skrev:För och främst så borde den här tråden ligga under "Allmän diskussion"
Larry skrev:alla forum byggs utifrån den sidan
Det är fel, phpBB är öppen kod och kan hämtas från phpp.com, det finns flera forum som är byggt på öppen kod, men jag själv föredrar phpBB.
Larry skrev:Jag anklagades för att ha kopierat ett annat bilvårdsforum
Att kopia är inte så bra, men som jag ser det så har du inte kopierat någon, ni har bara samma ide, och vad jag vet så är det inget fel i det... kolla bara hur många fiskeforum det finns :mrgreen: Det är som att säga att det är bara en Tv kanal, en Tidning, ett Bilmärke som får finnas.

Ang. att ha flera domäner till ett forum är inget ovanligt, jag själv har 5 domännamn till samma ställe.
Hej Kjell! Jag som ovan forumgäst kanske lagt den under fel kategori men jag antar att den flyttas då?

Jag har ingen aning om vad du menar med att phpoBB är en öppen kod? Och du skriver att phpBB är en öppen kod men att du själv föredrar phpBB: Vad är skillnaden?

Och du har uppfattat det rätt att jag inte kopierat och att det finns många liknande forum. Och det är ungefär ALL kunskap jag har om det här med forum! =)
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

charmander skrev:om det är egetforum.se/forum24 så har de en egen supportforum
som jag föredrar du frågar i. jag menar inte att det är fel att säga det här men båda era forum är ju från egetforum.se.
Hej Charmander! Så du menar att både hans och mitt forum ÄR från egetforum.se? Fast att jag får mail från nån som är mkt ivrig i att påtala att det andra forumet INTE är från egetforum.se?

Mailet jag fått har följande text bla: "Direkta sakfel angående phpBB vill jag inte att folk (avser nu främst dig, då du fått det om bakfoten) ska gå omkring och tro som sanning.
Vad jag menar är att Görans forum inte är ett egetforum. Hans forum är ett phpBB-forum. Skillnaden är att man måste bygga opp forumet från grunden och göra allt tekniskt själv eller betala åt någon för att göra det, om man inte har tid. Med ett egetforum är det bara att välja stil och skapa kategorier. Så är det klart.Sveriges ledande gratisforumtjänst är egetforum och har en stor andel av svenska forum, så jag förstår att det lätt missförstås av lekmän, som om alla svenska forum vore sådana. Så är det inte.

Så hjälp mig nu att förstå detta. Är INTE mitt forum ett phpBB forum TROTS att det står det i nederkant av mitt forum? Och som sagt vad ÄR skillnaden? Och sist men inte minst. Ska jag lägga ner mer tid på det forum jag nu har på www.fordonssajten.egetforum.se eller tycker ni som är mer kunniga att jag ska bygga det på NÅT annat sätt. Vad är isåfall fördelarna och vilka är alternativen?

Mvh Larry!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det var något annat Larry, det som du undrar över är om du ska ligga på egenforum eller inte...
Egenforum är gratis om man kan tänka sig reklam, och sedan så kan man betala för att slippa den, men som alltid så finns det för och nackdelar, med egenforum så kan du inte styra så mycket som man vill göra som om man har ett eget forum på ett vanligt webbhotell. ett annat problem är om du senare vill flytta forumet från egenforum så kan du inte det. fördelarna med egenforum som jag ser det är att de är bra för det som bara vill ha ett forum och bryr sig inte så mycket om tekniken och vad man kan göra. (jag själv skulle inte välja den lösningen).

Du undrade över öppen kod, öppen kod innebär att du kan ändra och bygga vidare på deras kod och det finns flera system (forum), inte bara phpBB som har öppen kod.
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

Ojsan!!! Kjell hann före mig att skriva en inlägg. anyway. jag ändrar inget info om den.

tja, vad jag uppfattar det som så har du ju skapat ett forum via egetforum.se och inte anlitat en webbhotell och hostat upp forumen från phpbb.com och lagt in dom där.

men sen vet jag inte (längre) om det andra forumet har hostat upp via egetforum.se/forum24 eller om de har själva FTP:at upp det till en server.

så ser jag på det som du beskrev i början av inlägget.

sedan med det där om öppen kod: alla får göra lite hur man vill med sitt eget forum om hur det ska se ut eller fungera.
och egetforum.se är baserat på phpBB. men du kan då enklare lägga in stilar och moddar utan att FTP:a upp dom.

så om du har forumet på egetforum.se så är det bästa sättet du har gjort om du inte är så haj på att "modda" forum.
Grattis! :lol:
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Charmander:

Jag förstår ingenting om att ftpa upp nåt eller vad du säger? =) Jag är inte så haj som sagt men det ska inte avgöra ambitionsnivån och valet av tillvägagångssätt som sagt. =) Frågsan är vilket sätt som är den bästa och klokaste sättet att bygga ett forum på.. långsiktigt?

Och hur man gör! =) Att "modda" är väl nåt vi får lära oss helt enkelt eller ta in hjälp som gör. Frågan är hur jag kommer igång med ett forum som fungerar och som ligger under min domän å som jag "styr över" precis osm jag vill.. ?

Som jag förstår det så skulle inte ni som kan det här vilja bygga nåt på egetforum.se åt er själva och det kan jag inte ta som annat än att jag inte heller bör göra det? Även omjag kommer få slita mitt hår för att kunna få till allt! Då har jag iaf fått till en långsiktig lösning. Istället för som det kallas "köpa billigt köpa dyrt".. =)
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

FTP:FIle Transfer Protocoll. en program som skickar iväg filer som hemsidor och bilder till webbservern.

och just nu så är det tvisten mellan dig och din "Konkurrent" som gäller. inte hur man laddar upp ett forum.

och om du så gärna vill ladda upp en forum så tar vi upp det på en annan tråd.

jag har gjort en guide om hur man installerar ett phpBB3-forum på myhoods forum. om du skulle ändå vara intresserad.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag anser att myhood gratisvariant inte heller är en långsiktig lösning, men att ha ett eget domännamn och ett bra hotell är det, och vill man flytta så ska inte användarna påverkas av ny domännamn etc..
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

jag sa inte att man skulle regga på myhood. bara att jag hade en guide på deras forum om hur man installerar 3.x.x
denna länk borde funka till min guide...
och nu utgår jag ifrån att Larry har noll koll på att ladda upp filer så vitt jag vet så borde guiden vara till hjälp :D .

SummerADDE.se
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

charmander skrev:FTP:FIle Transfer Protocoll. en program som skickar iväg filer som hemsidor och bilder till webbservern.

och just nu så är det tvisten mellan dig och din "Konkurrent" som gäller. inte hur man laddar upp ett forum.

och om du så gärna vill ladda upp en forum så tar vi upp det på en annan tråd.

jag har gjort en guide om hur man installerar ett phpBB3-forum på myhoods forum. om du skulle ändå vara intresserad.
Tvisten mellan mig och min "konkurrent" är överspelad så det är inte det det handlar om.... Jag försöker bara ange nivån på mina kunskaper och skaffa mig information om vilket tillvägagångssätt som är lämpligast för mig att gå vidare med. Och vad jag förstår så har man mkt mer möjligheter om man laddar upp ett eget forum? Varpå det då absolut är nåt som jag är intresserad av att göra! =) Frågan är om det kräver mycket mer "löpande" jobb oxå eller är det bara mer komplicerat att starta upp? Vad bör man tänka på? Mvh Larry!
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

ja, man har mer "fritt" om man själv skapar ett forum i ett webbhotell.

+Man kan själv styra och bestämma lite hur man vill om hur sitt egna phpBB-forum ska fungera. (sedan vet jag inget om vBulletin, Invisonfree etc.)
-Man kräver mycket kunskaper. dock jag är ju självlärd så det var inget prolem att starta ett forum på myhood. jag hade också ett egenforum.se (eller forum24 körde jag på)-forum innan dess jag upptäckte myhood.

men för de som inte vet hur man startar ett forum i webbhotell så kan guiden vara till hjälp.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hej Larry,

jag har försökt följa den här tråden ... lite svårt ... så jag hoppas att jag inte ger dubbel information nu.

Vi börjar med basen:
phpBB kallas mjukvaran/skriptet som ett gäng oberoende killar och tjejer kodar ihop på sin "fritid".
Eftersom källkoden i skripten är öppen kallas det Open Source, programmerarna VILL att man ska kunna se koden och att andra ska ha möjligheten att skriva tillägg till mjukvaran, så kallade modifikationer, MODdar.

Normalt sett installerar man phpBB på ett webbhotell me PHP (skriptspråket), mysql (databastypen) och FTP (ett protokoll för överföring av filer från din dator till webbhotellets server).

Men egetforum.se, forum24.se med flera utnyttjar ett tillägg med vilket de har EN sats phpBB-filer på servern som används av flera forum. Dvs ändras en fil på servern så ändras alla forum som ligger hos egetforum.se, forum24.se med flera.
egetforum.se med flera har utöver detta INGET med phpBB att göra. De nyttjar endast koden.

Fördelen med egetforum.se med flera är att man inte behöver bry sig om något alls. Man behöver bara ett bra namn på forumet och sedan är det bara att köra på.
Nackdelen är att man inte kan förändra något på det egna forumet utöver de förändrignar so egetforum.se med flera medvetet ställer till förfogande.
En annan nackdel är att man hos en del av dessa tjänster inte kommer åt backup av forumets databas utan måste betala för den om man vill flytta därifrån (till ett webbhotell t.ex.).

För att starta ett forum rekommenderar jag one.com
Skaffa ett bra domännamn och konto där. Allt annat hjälper vi dig med här hos phpBB-se.com! Det är bara att fråga på!

I övrigt: jag kan bara rekommendera att STRUNTA i mailet som ursprungligen påtalades i ditt första inlägg.
Avundsjuka och dristighet visar sig i många former.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Hej Holger och tack för ditt svar! Ja det verkar som att även du tycker jag ska satsa på att köra igång ett forum utan att använda mig utav egetforum.se... Men frågan är OM jag klarar av det? Och jag vill inte ha en massa merarbeten sen. Att bita ihop och slita mitt hår tills jag får till det är helt okey. Men jag vill inte ha en massa extra underhåll osv. Hur blir det med det?

Sen så ska ju mitt forum inte bara va ett forum eller hur jag ska säga.. mitt forum ska ju va till båda mina webshopar och så småningom även till en ytterligare hemsida. Men behöver/bör jag då ha ett eget domännamn till forumet? *mkt okunnig* Forumet ska ju nås från både fordonssajten.se och från bilvardsgrossisten.se men vad ska forumets adres vara enligt dig Holger? Ännu en domän?? Anledningen till att jag vill ha ett nytt istället för det som nbu ligger under bilvardsexperten.se är ju för att jag vill ha ett brett och sammanfattande forum. Blir det då oseriös eller fel eller dåligt på något vis att kalla forumets adress för fordonssajten.se där det ligger en knapptryckning borta bara? Kom ihåg att jag är troligen den mest okunniga människan som ens har tänkt tanken på att skaffa ett forum! =) Men jag tycker om att utvecklas med mina företag istället för att låta mig begränsas! :)

Dina synpunkter om avundsjuka osv mottogs med glädje!

Mvh Larry!
Skriv svar