Funktionen rensa användare

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Funktionen rensa användare

Inlägg av Admin.epilepsiforum »

Nån som har använt sig av den? Försvinner användarna direkt då? Jag skulle vilja ha upp en lista på t.ex. de som inte varit aktiva sen datum ÅÅÅÅ-MM-DD och sen kunna skicka en påminnelse till dessa. Kan man göra det eller har man bara val som inaktivera eller ta bort?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Funktionen rensa användare

Inlägg av Kjell »

Du kan välja inaktivera och då dom har blivit det så kan du be dom aktivera sig på nytt.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Aha, tack jättebra funktion ju!
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Ytterligare en fråga om detta, kan man på nåt sätt ändra texten i det mail som skickas ut? Nu när jag påminde inaktiva så står det att de registrerade kontot när de senast använde det, skulle vilja ha något i stil med att du har inte varit aktiv sen ÅÅ-MM-DD, du måste aktivera ditt konto på nytt. Går det?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Hoppsan, kom ju en del svar, medan jag testade. :D Här är iallafall mitt... Nån nytta kan det vara med det, lite annan vinkling iallafall. ;)

Du kan välja på Inaktivera eller ta bort. Om man väljer Inaktivera, så kan man sen via
Användare --> Inaktiverade användare
Så påminner du allihopan, så får de en aktiveringsnyckel. Jag provade med ett testkonto på ett forum, den aktiveringsnyckeln stämde dock inte och brevet man fick var <forumroot>language/sv/email/user_remind_inactive.txt

Kod: Markera allt

Påminnelse om inaktivt konto
Hej {USERNAME},
Den {REGISTER_DATE} så registrerade du ett nytt konto på "{SITENAME}". Du har inte aktiverat detta konto ännu, du måste göra det innan du kan använda det. Aktiveringslänken finns nedan.
 {U_ACTIVATE}
Tack för att du registrerade dig på "{SITENAME}", vi ser fram emot ditt deltagande.
{EMAIL_SIG}
Så om du gör på det viset så kanske du ska aktivera dem allihopan igen genast. :D

Eller...

Du får alltså opp en lista på användarna, varifrån du kan klicka dig till deras profil i en och en ACP, varifrån du kan tex påtvinga en återaktivering. Om det inte är så många, så kanske man hellre tar dem en och en?
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

När jag la upp en testanvändare och inaktiverade den och sen påtvingade återanvändning genom profilen så fick jag ett mail till den mailaldress jag lagt upp testanvändaren på. När jag klickade på länken för aktivering i meddelandet så fick jag följande meddelande:

"Aktiveringsnyckeln du angav matchar ingen i databasen."

Jag har inställningen för användarregistrering inställd på att kontot ska godkännas av användaren själv.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ja, samma sak hände alltså i mitt test, den är nog inte riktigt färdigutvecklad ännu. Det var därför jag föreslog att du ska återaktivera alla de inaktiverade användarna genast efter att du skickat ut påminnelsen. :)
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

En bugg vad det verkar... :-|

Det ska vi nog föra vidare till utvecklingsteamet, kanske hinner det bli åtgärdat till 3.0.5 :-)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Hej tack för era svar, får aktivera användarna igen då.
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

marcus skrev:En bugg vad det verkar... :-|

Det ska vi nog föra vidare till utvecklingsteamet, kanske hinner det bli åtgärdat till 3.0.5 :-)

/marcus
Önskvärt vore även om texten när man påminner användare om att aktivera sig igen blir annorlunda så att den säger något i stil med: Du har ej varit aktiv sen ÅÅ-MM-DD och därför måste du återaktivera ditt konto igen. Aktiveringslänken finns nedan

Nu står det att " Den DAG-MÅNAD-ÅR, kl. - så registrerade du ett nytt konto på
"Epilepsiforum". Du har inte aktiverat detta konto ännu, du måste göra det
innan du kan använda det. Aktiveringslänken finns nedan."
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Detta störde ju mig ganska mycket, så även om problemet är löst annan väg, så kommer jag här med lite intressant förklaring och ett enkelt förslag på vad man kan göra själv. Vi är åtminstone två som testat att den funkar på olika forum å servrar och engelska och svenska. ;) Tack Tumba25!

Texten kan man ju ändra i <forumroot>language/sv/email/user_remind_inactive.txt (Ni ser den texten högre opp i tråden om ni vill kolla den) Det är {U_ACTIVATE} nyckeln som man vill ha kvar, men den fungerar ju inte i phpBB3 utan att hacka lite grann. Jag säger att phpBB3 känns halvfärdig pga av detta, men jag har på känn att dev-team kan anse att det ska vara så.

För att få en fungerande aktiveringsnyckel i mailet via "Påminn" funktionen under "Inaktiva användare", om man inaktiverat medlemmarna i ACP, så ska följande ändringar göras:

ÖPPNA <forumroot>includes/acp/acp_users.php
HITTA

user_active_flip('flip', $user_id);
LÄGG TILL EFTER

// Hack för att få aktiveringsnyckeln att funka.
							$user_actkey = gen_rand_string(10);
							$key_len = 54 - (strlen($server_url));
							$key_len = ($key_len > 6) ? $key_len : 6;
							$user_actkey = substr($user_actkey, 0, $key_len);

$sql = 'UPDATE ' . USERS_TABLE . "
								SET user_actkey = '" . $db->sql_escape($user_actkey) . "'
								WHERE user_id = $user_id";
							$db->sql_query($sql);
ÖPPNA <forumroot>includes/ucp/ucp_activate.php
HITTA (ungefär rad 52)

if (($user_row['user_inactive_reason'] ==  INACTIVE_MANUAL) || $user_row['user_actkey'] != $key)
ERSÄTT MED

// Hack för att få aktiveringsnyckeln att funka.
		if ($user_row['user_actkey'] != $key)
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Hej tack för ditt svar Peetra, jag ska testa detta! Får väl ta lite hjälp av min sambo som kan programmera om det kör ihop sig, men jag lär mig i alla fall lite mer för varje gång.
Skriv svar