Gäster kan läsa tråd dom inte ska se
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Gäster kan läsa tråd dom inte ska se
Hur är det möjligt att en gäst kan läsa trådar som dom inte fått tilldelad rättighet till?
Efter kontroll att så är fallet gav jag gruppen Gäster "Ingen åtkomst".
Trots detta går det utmärkt att läsa trådarna...
Vad har jag gjort fel?
Efter kontroll att så är fallet gav jag gruppen Gäster "Ingen åtkomst".
Trots detta går det utmärkt att läsa trådarna...
Vad har jag gjort fel?
Re: Gäster kan läsa tråd dom inte ska se
De har åtkomst under nån annan av behörigheterna. Kolla så att det står på nej även under avancerade behörigheter, ingen-åtkomst-rollen kan vara korrupt.
På vilket sätt kan den vara korrupt?
Det oroar mig om en rättighet kan bli korrupt...
Dessutom: Hur är det möjligt att man kan se något som man inte explicit fått tillgång till?
Det oroar mig om en rättighet kan bli korrupt...
Dessutom: Hur är det möjligt att man kan se något som man inte explicit fått tillgång till?
Kollade du det som Peetra skrev?
Dvs. att någon ändrat på den (medvetet eller omedvetet).
Men om du vill kolla upp exakt varför Gäster får behörighet de ej ska ha gå till:
ACP -> Behörighet (fliken) -> Visa kategoribaserade behörigheter (Menyval, längs ner)
Välj sedan den kategori som Gäster verkar komma åt inlägg i, och välj sedan "Välj den anonyma användaren (gäst)" och klicka på "Visa behörighet" (under rutan).
Då får du upp exakt vilka kategoribehörigheter Gäster ha i kategorin du vill skydda. Du kan också klicka på den lilla symbolen (ring med pil) som talar om för dig på vilket sätt rättigheten givits.
/marcus
Jag antar att du övertolkar Peetras ord "korrupt". Hon menar, att rollen inte längre är inställd som den är standard.Peetra skrev:Kolla så att det står på nej även under avancerade behörigheter
Dvs. att någon ändrat på den (medvetet eller omedvetet).
Men om du vill kolla upp exakt varför Gäster får behörighet de ej ska ha gå till:
ACP -> Behörighet (fliken) -> Visa kategoribaserade behörigheter (Menyval, längs ner)
Välj sedan den kategori som Gäster verkar komma åt inlägg i, och välj sedan "Välj den anonyma användaren (gäst)" och klicka på "Visa behörighet" (under rutan).
Då får du upp exakt vilka kategoribehörigheter Gäster ha i kategorin du vill skydda. Du kan också klicka på den lilla symbolen (ring med pil) som talar om för dig på vilket sätt rättigheten givits.
/marcus
Jo jag testade Peetras råd.
jag har provat att ha gäster som
"Ingen åtkomst" - men dom kommer åt ändå
"Alla Nej" - dom kommer åt ändå (plus att dom flyttas bort från Behörighetstabellen).
Min test går till så att jag använder IE och går till sidan utan att logga in. Då ska jag INTE se exv styrelseprotokoll.
Men det gör man utan problem.
Det finns några andra konstiga exempel som användare meddelat mig, men som jag dessvärre inte kan verifiera.
Är det så att rättigheterna i phpBB 3.0 inte är 100%-iga?
Rent logiskt så borde det väl vara så att om en grupp INTE finns med i någon kategori som har behörighet så ska dom heller inte se det som finns i den kategorin?
jag har provat att ha gäster som
"Ingen åtkomst" - men dom kommer åt ändå
"Alla Nej" - dom kommer åt ändå (plus att dom flyttas bort från Behörighetstabellen).
Min test går till så att jag använder IE och går till sidan utan att logga in. Då ska jag INTE se exv styrelseprotokoll.
Men det gör man utan problem.
Det finns några andra konstiga exempel som användare meddelat mig, men som jag dessvärre inte kan verifiera.
Är det så att rättigheterna i phpBB 3.0 inte är 100%-iga?
Rent logiskt så borde det väl vara så att om en grupp INTE finns med i någon kategori som har behörighet så ska dom heller inte se det som finns i den kategorin?
Jadå - Allting står som ALDRIG.
Låter farligt med allt på aldrig. 
Jag skulle gärna kolla om jag hittar felet, det här känns intressant. Ifall du vill det, så kan du pm:a mig ett temporärt nick med tillgång till adminpanelen.
Är forumet en ny installation av phpBB3 eller uppgradering från 2.0.x?
Jag skulle gärna kolla om jag hittar felet, det här känns intressant. Ifall du vill det, så kan du pm:a mig ett temporärt nick med tillgång till adminpanelen.
Är forumet en ny installation av phpBB3 eller uppgradering från 2.0.x?
Absolut. Det är en ny installation med 3.0
Jag skickar PM. Tack.
Jag skickar PM. Tack.
Jag hittar ett ställe dit gäster inte kan nå, det är en huvudkategorin som kallas för Sidan. Men underkategorierna till den kan nås som oinloggad, fast de inte syns om man inte letar efter dem. (tex med sökfunktionen) Så de måste också ändras angående behörigheterna.
För att få samma behörigheter på de forum som ska vara dolda så är en lösning att du går in och ändrar alla kategorier som ska vara slutna för gäster:
ACP --> kategorier --> Hantera kategorier
Klicka på gröna redigera-pluppen till höger om kategorinamnet.
Ungefär mitt på sidan har du "Kopiera rättigheter från:" med en dropplista bredvid. Ur den listan väljer du "Sidan"
Detta ska upprepas med alla kategorier och underkategorier som ska bli otillgängliga för gäster.
Testa med en kategori först, för att se hur det funkar.
Jag vet ju inte hur det eventuellt då kan krocka med andra gruppers behörigheter.
Om det här fungerar såhär är ju allt bra, annars får vi fortsätta brainstorma.
Peetra.
För att få samma behörigheter på de forum som ska vara dolda så är en lösning att du går in och ändrar alla kategorier som ska vara slutna för gäster:
ACP --> kategorier --> Hantera kategorier
Klicka på gröna redigera-pluppen till höger om kategorinamnet.
Ungefär mitt på sidan har du "Kopiera rättigheter från:" med en dropplista bredvid. Ur den listan väljer du "Sidan"
Detta ska upprepas med alla kategorier och underkategorier som ska bli otillgängliga för gäster.
Testa med en kategori först, för att se hur det funkar.
Om det här fungerar såhär är ju allt bra, annars får vi fortsätta brainstorma.
Peetra.
Okej.
Då har jag något att utgå ifrån.
Dessvärre hinner jag inte just nu på grund av annat arbete (suck) som måste göras... men torsdag kväll ska jag försöka få tid att jobab med det (för jag antar att det kommer att ta ett tag att gå igenom alla kategorier...)
Då har jag något att utgå ifrån.
Dessvärre hinner jag inte just nu på grund av annat arbete (suck) som måste göras... men torsdag kväll ska jag försöka få tid att jobab med det (för jag antar att det kommer att ta ett tag att gå igenom alla kategorier...)
Allra bäst är det ju att du kan det själv, så jag avvaktar lite då. 
Nää, det tar ju inte länge, funkar en som du vill, så funkar ju alla.
Alla kategorier ska väl inte ändras, eller har du tänkt stänga hela forumet för icke reggade? Det är inte så mysigt det heller för ickereggade som är sådär småintresserade.
Nää, det tar ju inte länge, funkar en som du vill, så funkar ju alla.
Alla kategorier ska väl inte ändras, eller har du tänkt stänga hela forumet för icke reggade? Det är inte så mysigt det heller för ickereggade som är sådär småintresserade.
Nu för tolkningen skull...
Funkar en så funkar alla stämmer inte, men du kan välja "Kategori inkl. alla underkategorier" och sedan ändra du bara en gång.
/marcus
Funkar en så funkar alla stämmer inte, men du kan välja "Kategori inkl. alla underkategorier" och sedan ändra du bara en gång.
/marcus
Jag måste säga att jag tycker att det är underbart med den support ni ger!
Det känns bra att vi valde phpBB. Vi är ju en klubb med begränsad ekonomi och mitt arbete är hittills helt oavlönat - precis som erat. På sikt kanske det inte går att lägga så här mycket jobb på en sida som vi gör i vår klubb just nu men vi får se vad som händer. Det är kul att vi fått till en sida som fått så mycket positiv uppmärksamhet från våra medlemmar och andra. Och visst är det makalöst att man kan åstadkomma det vi gjort med phpBB som grund?
Och med er support här så är det nästan oslagbart.
Tack.
Det känns bra att vi valde phpBB. Vi är ju en klubb med begränsad ekonomi och mitt arbete är hittills helt oavlönat - precis som erat. På sikt kanske det inte går att lägga så här mycket jobb på en sida som vi gör i vår klubb just nu men vi får se vad som händer. Det är kul att vi fått till en sida som fått så mycket positiv uppmärksamhet från våra medlemmar och andra. Och visst är det makalöst att man kan åstadkomma det vi gjort med phpBB som grund?
Och med er support här så är det nästan oslagbart.
Tack.
Det är bra att du översätter mig.marcus skrev:Nu för tolkningen skull...
Underkategoriernas behörigheter ändras inte för att man kopierar behörigheterna för en kategori via Kategoriadministration. Det är på andra ställen i ACP som det är så.marcus skrev:du kan välja "Kategori inkl. alla underkategorier"
Peetra.