Bilagor, uppladdade filer på annan plats?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
hagroo
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Bilagor, uppladdade filer på annan plats?

Inlägg av hagroo »

Jag har endast 3000mb utrymme på mitt webbhotell.
Problemet är att utrymmet på webbhotellet försvinner snabbt när användarna lägger upp bilagor.

Jag har haft funderingar om man kanske kan ändra platsen på bilagorna till tex min ftp-server.
Där har jag mycket mer utrymme och det skulle även vara bra att kunna avlasta webbhotellet lite...
Skulle det fungera på något sätt?

Har ni andra tips så skriv gärna det!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Bilagor, uppladdade filer på annan plats?

Inlägg av tumba25 »

Det skulle kräva modifikationer av forumet. Men går säkert att lösa.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
hagroo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av hagroo »

Ja, det tror jag också - men det är ju lite knepigt att lista ut när man inte är grym på php-script...
Om jag startar en egen webbserver på min ftp-server, går det ladda upp bilagorna på den istället då?
Jag tänker mig att jag fortsätter använda mig av mitt hyrda webbhotell (Lägga PHPbb på webbhotellet) och endast har bilagorna på den egna...

Detta skulle innebära att själva forumet är helt driftsäkert då endast bilagorna slutar fungera vid tex strömavbrott...
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Om den egna ftp-servern är "hemma i garderoben" så har dom flesta bara 1Mbit upp. Det skulle göra det lite slött att hämta filerna, fast det kanske är det minsta problemet.

Om du redan har en ftp-daemon som kör på ftp-servern kan du använda den. Det enklaste skulle vara att låta phpBB ladda upp och ner anonymt, annars finns risk att användarnamn och lösen visas om du har strömavbrott.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
hagroo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av hagroo »

Tack tumba25 för snabba och tokbra svar!!
upp:10mbit

Jag har aldrig använt mig av en ftp-daemon, kan vara ultimata lösningen...

Det blir nog att jag först testar med en liten egen lösning jag just kom på.
Största användningsområdet för ftp-servern ska vara att underhålla forumet, men även för annat.

Jag tänker nu spåna på en lösning där man på vårat forum länkar till ftp-servern och skriver att man får maila administratörerna.
Man kan då ansöka om admin/användare/gäst ftp-tillgång. Därigenom kan vi administratörer sätta begränsningar på varje användare/grupp.
Man kan även be om ett "eget utrymme" om man vill...

Om den som ansöker om tillgång är med i forumet borde det inte vara svårt att se om användaren är seriös...
Om användaren missköter sig i forumet eller på ftp-stängs användaren av och skrivs in i en "skäms på dig lista"...

Jag tänker nog lämna ett litet utrymme helt öppet för ner och uppladdning, spännande att se vad som laddas upp där...
Börjar nog smått och gör det större i mån om besökare... Det här känns skoj!

Bilder ska man nog kunna lägga in i forumet via bilagor precis som förut. Tror att 3gb räcker rätt långt för det ändamålet.
Jag har ju senare chans att uppgradera webbhotellet vid behov.

Jag tror på det här sättet blir det lättare för oss att hålla koll på bilagor och på vad som laddas upp/ner samt bandbredd...

Du ÄR till stor hjälp!
Skriv svar