För att se ändringar i temat.

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
koala
Medlem
Medlem
Svar: 0

För att se ändringar i temat.

Inlägg av koala »

En något dum fråga men... Jag installerade nya 3.0 och är redigt vilse i pannkakan. Lyckades i alla fall installera det på http://www.koala.nu/bebissnack och aktiverade temat Anna som jag såklart var tvungen att ändra i. Efter en sisådär 100 år så kom jag på att jag var tvungen att klicka på uppdatera under stilkomponenter (vet dock inte om jag måste uppdatera både Mallar/Teman/Bildpaket så jag klickade på alla) men hur jag än gör så syns inte min bakgrundsbild trots att den är uppladdad.

Är det nåt med koden som gör att den inte kan läsa den? Fast jag har samma kod för bakgrund i min wordpressinstallation så det borde ju funka tycker man...

Ändrade i colours.css

html, body {
color: #536482;
background: #ffffff url(images/bg.gif) repeat-y;
background-repeat: repeat;
}
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: För att se ändringar i temat.

Inlägg av Marcus »

Ligger din bild, som du hänvisar till, i mappen images? Är du säker på att du, om ja, hänvisar till den mappen...

Sedan är det så att du måste tömma mappen:

<forumrot>/cache

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
koala
Medlem
Medlem

Inlägg av koala »

http://www.koala.nu/bebissnack/styles/A ... ges/bg.gif Här är den!

Vad menar du med forumrot/cache?
Rent konkret, var går jag in? :) Jag är verkligen helt lost märker jag, har inte ens hittat var man aktiverar de där jäkla kategorierna efter att man skapat dem än! Eller ger dem rättigheter eller vad man nu skulle göra, försöker skumma i manualen. :) Med 2.0 så tyckte jag att jag hade hyfsad koll men nu är man lika borta igen. Finns det nån svensk översättning på manualen?
Användarens profilbild
Miina
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Miina »

Tjena Koala!

Vi höll till på Busbraforum på samma gång för några år sedan. :)

Rent konkret går du in i Adminpanelen. På första sidan, alltså under Allmänt, finns det en ruta under forumstatistiken som heter Synkronisera eller återställ statistik. Längst ner i den finns Rensa cachen.

Rättigheterna till forumen hittar du oxå under Adminpanelen, men denna gång under Kategorier. När du klickat på Kategorier får du upp en meny till vänster. Under Kategoribaserade rättigheter hittar du Kategorirättigheter. Välj den kategori du ska jobba med och klicka på Skicka. Då får du upp en sida där du tittar till höger under Grupper. Klicka på Lägg till grupper på dem du önskar fixa till. Resten tror jag du grejar.

Hoppas det löser sig för dig! Är det måntro så att du är gravid (med tanke på forumet du skapar)?
Senast redigerad av Marcus den 2008-04-03 23:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Citera inte föregående inlägg!!!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

I ACP > Allmänt > Rensa forumets cache (eller liknande, inte hemma just nu) tömmer du cachen. Det är samma som att tömma <forumroot>/cache. Om du raderar innehållet i den katalogen manuellt så ta inte bort index.htm.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
koala
Medlem
Medlem

Inlägg av koala »

Halloj! Hette du samma sak där? :)
Jag skäms nästan... det syns ju tydligt på förstasidan och allt. *rodnar* Jag har inte skapat några grupper men om man t ex tar den förinställda gruppen Registrerade Användare och lägger till där? Jag tror att jag är med. :D ska lajja lite och om jag inte fixar det så hojtar jag igen.

Är inte gravid (längre), haha. Min dotter är 10 månader så därav forumet. .) Skulle egentligen skapat ett för längesen men bebislivet kom emellan.
Senast redigerad av Marcus den 2008-04-03 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Citera inte i onödan. Bara om det är något som behöver återknytas till...
Användarens profilbild
Miina
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Miina »

Jag tror jag hette samma sak. Vi hade ingen större kontakt. Minns bara ditt namn. :) http://www.miinas.net är och var min ego-sida.
Det låter som du kommer att greja även det där med rättigheterna. Det är mer logiskt än man tror, åtminstone är det den känslan jag fått på de här dagarna jag pillat med mitt forum.

Grattis till dottern! Jag har 3 döttrar här hemma och jag säger bara NJUT av bebislivet! Jag har en 3-åring som tillbringade kvällen med att ligga på golvet utanför toan och gråtandes snyfta fram "Jag KAAAAN inte stiga upp!!!". :mrgreen: Det blir lixom bara värre för varje barn och för varje trotsålder verkar det som. Alla påstår att töserna har fått allt av mig, men jag håller inte alls med. Jag har ju allt kvar! :twisted:
Senast redigerad av Marcus den 2008-04-03 23:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Citera inte föregående inlägg!!!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Snälla... sköt det där via PM... denna tråd ska kanske kunna användas i supportsyfte av andra. :-)

/marcus

koala
Medlem
Medlem

Inlägg av koala »

Du har rätt, sorry!
Användarens profilbild
Miina
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Miina »

marcus skrev:Snälla... sköt det där via PM... denna tråd ska kanske kunna användas i supportsyfte av andra. :-)

/marcus
Då undrar man ju lite var gränsen går... Jag svarade henne på hennes fråga om hon förstått det rätt, samt skrev några rader till i privat syfte så att säga. Det blev inget mer "privat snack". Jag har sett andra på forumet som svarat med en "privat kommentar" och då har inget annat berörts i svaret. Okej, att kommentaren varit kortare än min var, men jag svarade åtminstone på hennes fråga gällande problemställningen!

Så, gränsen är hårfin. Ber om ursäkt att jag överskred den. Själv är jag inte av samma åsikt, men jag vet till nästa gång inte ska skriva något privat över huvudtaget. :)
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Jag var uppenbarligen otydlig, då jag missförstods. :oops:

Det var mer en uppmaning, om att vara återhållsam med vad man lägger i de offentliga rummet. Det var inte någon del i det ni pratade om som var "nej, det får man inte prata om", utan det var snarare för att inte tråden skulle barka iväg och vara för utlämnande (som någon part sedan kommer på... oj, det ville jag kanske inte lämna ut så..).

Därför hänvisade jag den delen till PM.

Hade ni gått över någon gräns hade ni fått varningar! ;-)

/marcus

Skriv svar