Registrering av medlemmar som måste godkännas av Admin -LÖST

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Hans_P
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Registrering av medlemmar som måste godkännas av Admin -LÖST

Inlägg av Hans_P »

Hejsan!

Jag har, som total nybörjare, installerat RC7 samt det svenska språkpaketet som vårt klubbforum (under utprovning).

Undrar om det går, utan att använda MODdar, att göra så att medlemmar måste godkännas av Admin el. motsv. innan de kan nå forumen. Jag kan ju rensa bort medlemmar som inte är önskade, men då har ju dessa redan kunnat se de öppna delarna av forumet.

Tips & ideér kring detta mottages tacksamt. F.ö. så var installationen busenkel och jag tackar alla här som har arbetat med översättningen!

/hans
Senast redigerad av Hans_P den 2007-10-16 14:05, redigerad totalt 1 gång.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Längst nere i forumet hittar du administrationskontrollpanelen, ACP, då du ät inloggad med administrationsrättigheter.

ACP --> Allmänt --> Forumkonfiguration --> Inställningar för användarregistrering --> Användarregistrering

Bocka för "Av administratör"

hälsningar Peetra.
Hans_P
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Hans_P »

Hmm, jag har inte den inställningen... "Närmaste" alternativ är det översta i panelen;

Kontoaktivering:
Detta avgör om användare har omedelbar åtkomst till forumet eller om verifiering krävs. Du kan också inaktivera nya registreringar helt.

Här har jag att välja på Inaktivera eller Ingen, av vilka Ingen är vald som standard.

Skall jag välja Inaktivera?

/hans
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Är det verkligen så? :o Kanske jag har fler alternativ för att vi har det här moddet?
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... 9&t=580108

Nån som vet mer får igen hjälpa till. :)

Om du väljer ingen, så kan man inte registrera sig.

hälsnoingar Peetra.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag har RC7 och har alternativet Peetra pratar om i min kontrollpanel.

Jag har 4 alternativ vid kontoaktivering. Inaktivera, Ingen, Av användaren och Av administratör.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Hans_P
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Hans_P »

Helskumt! Jag loggar in som Admin och har bara de 2 alternativ som angavs ovan. Och jag har inte gjort några som helst förändringar (vad jag vet) som kan ha förändrat detta, gav just användare Admin fullständiga administratörsrättigheter men det gjorde ingen skillnad...

Skall jag kanske PMa uppgifter till någon (pålitlig) av er som kan ta sig en titt?

/hans

Bild
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

PM:a till mig så kollar jag på det... (om en stund).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Hans_P
Ny medlem
Ny medlem

LÖST!

Inlägg av Hans_P »

Den som söker, han skall finna. Jag brukar vara bra på att söka upp lösningar i forum men denna gick jag bet på - tills nu;

Se här!

Tack alla, nu har jag alla alternativ! :oops:

/hans
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Aha...

Lösningen är med andra ord:

För att de två senare valen ska fungera måste möjligheten att skicka e-post vara påslagen. Den går att stänga av, och under installationen får man en fråga om den ska vara påslagen (och med vilken metod den ska skicka ut e-post).

Tack Hans för din research, som leder fram till att detta forum är mer komplett avseende "hur man gör". :-)

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ha, nu lärde jag mig något nytt :D
Har inte sett det förut, det har bara gått av bara farten när jag installerat och då är det något som har blivit naturligt att slå på.
Tackar Hans_P
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar