IQ fiskpinne eller, hur uppgraderar man från 2.0.21 till 22

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

hannapanna
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

IQ fiskpinne eller, hur uppgraderar man från 2.0.21 till 22

Inlägg av hannapanna »

Mitt forum är först och främst på engelska, och varje gång jag är inne på admin sidan så påminner den mig om att jag inte har 2.0.22 versionen och att jag borde downloada detta för installation. Sagt och gjort, jag har downloadat filen men hur i hela j-a (ursäkta språket) får jag in detta i mitt forum. Har även laddat ner zip-filen för språk och knappar.

Nummer två, hur stället jag klockan till att visa faktisk svensk tid?

Snälla någon, hjälp mig nu!
hannapanna
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av hannapanna »

Ingen som vet :(
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Hur man installerat står i filen INSTALL.html som medföljer phpBB. Packa upp zip-filen och kolla på innehållet.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

hannapanna skrev:Ingen som vet :(
Ursäkta, men det är inte någon avlönad support du kommit till... vi har liv/familjer som också behöver tid.

Att efter 46 minuter "bumpa" sin tråd... det är lite lågt.

Vidare så ursäktar vi inte språket... för det finns ingen anledning att svära alls.

Jo, vi vet hur man göra...

Kail har svarat på det första, behöver du mer stöd får du höra av dig...

Ställa in tiden till svensk tid gör du genom att gå till administratörspanelen och där gå till konfiguration. Letar upp tidszoner och ändrar till GMT+2 (finns inget särskilt för sommartid). Vinter tid ska det stå GMT+1.

Förväntar mig att du ändrar ton i kommande inlägg.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
hannapanna
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av hannapanna »

marcus skrev:
hannapanna skrev:Ingen som vet :(
Ursäkta, men det är inte någon avlönad support du kommit till... vi har liv/familjer som också behöver tid.

Att efter 46 minuter "bumpa" sin tråd... det är lite lågt.

Vidare så ursäktar vi inte språket... för det finns ingen anledning att svära alls.

Jo, vi vet hur man göra...

Kail har svarat på det första, behöver du mer stöd får du höra av dig...

Ställa in tiden till svensk tid gör du genom att gå till administratörspanelen och där gå till konfiguration. Letar upp tidszoner och ändrar till GMT+2 (finns inget särskilt för sommartid). Vinter tid ska det stå GMT+1.

Förväntar mig att du ändrar ton i kommande inlägg.

/marcus
Ursäkta mig för att jag förutsatte att det kanske fanns folk på forumet som kunde tala om hur man gör eftersom det var aktivitet. På de forum jag rör mig på i vanliga fall blir man mkt fundersam på om man inte fått någon respons inom 5min. Sorry. :oops:

Klockan går en halvtimma fel? Inte en heltimma utan en halvtimma. Den är inställd på GMT +2
Är det något jag kan påverka eller ligger det problemet utanför min kontroll?
hannapanna
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av hannapanna »

Kail skrev:Hur man installerat står i filen INSTALL.html som medföljer phpBB. Packa upp zip-filen och kolla på innehållet.
Tack för det första steget :D
hannapanna
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av hannapanna »

hannapanna skrev:
Kail skrev:Hur man installerat står i filen INSTALL.html som medföljer phpBB. Packa upp zip-filen och kolla på innehållet.
Tack för det första steget :D
Som inte tog mig någonstans, filerna är upp-packade och består av mappar med saker som inte går att öppna eller som saknar text :? fel i nedladdningen :?:
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Apropå 5-minuter ... ett forum där folk skriver eftersom det är kul är det nog förväntat men vi skriver när vi kan och har tid. Jag arbetar heltid som webbutvecklare och har inte möjlighet att bevaka allt som sker här.

Marcus är också heltidsanställd, driver egen firma och pluggar som vitt jag vet. Han har dessutom familj så det blir en hel del saker som slåss om hans tid.

Om din fil inte går att packa upp, ladda ned den igen. Kolla sedan i katalogen docs, där ska filen jag nämnde finnas. Normalt sett räcker det med att ladda upp filerna i zip-filen till servern och ersätta alla filer där utom config.php, sedan gå till install/update_to_latest.php och när det är klart, radera katalogerna install/ och contrib/.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
hannapanna
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av hannapanna »

Kail skrev:Apropå 5-minuter ... ett forum där folk skriver eftersom det är kul är det nog förväntat men vi skriver när vi kan och har tid. Jag arbetar heltid som webbutvecklare och har inte möjlighet att bevaka allt som sker här.
Marcus är också heltidsanställd, driver egen firma och pluggar som vitt jag vet. Han har dessutom familj så det blir en hel del saker som slåss om hans tid.

Om din fil inte går att packa upp, ladda ned den igen. Kolla sedan i katalogen docs, där ska filen jag nämnde finnas. Normalt sett räcker det med att ladda upp filerna i zip-filen till servern och ersätta alla filer där utom config.php, sedan gå till install/update_to_latest.php och när det är klart, radera katalogerna install/ och contrib/.
Tack för hjälpen att hitta rätt fil men fy f-n vilken otrevlig och överlägsen ton ni två översittartyper har.
Bekymra er inte om att banna mig jag avlägsnar mig så gärna själv och söker hjälp hos folk som har social kompetens och inte kommer med överlägsna och nedlåtande kommentarer!!!!!!!!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Jag vet inte om du läser detta men jag kan hålla med dig om att Marcus kanske gick fram lite för hårt förut.

Du måste dock ha i åtanke att han antagligen inte avsåg det personligt och att hans attityd kommer av att han är ganska luttrad vid det här laget - erfarenhet ger ibland en viss cynisk egg till hur man ser på saker och ting.

En annan möjlighet är att han hade en dålig dag, chefen var taskig eller så kanske han missade kvällen med polarna och måste hjälpa svärmor handla eftersom hans fru är upptagen på annat håll. Möjligheterna till att folk gör vad de gör är oändliga och det handlar sällan om den enskilde individen eller situationen.

Att vi är socialt inkompetenta och arroganta översittare är något väldigt få skulle hålla med dig om. Vi jobbar hårt och försöker göra ett bra jobb. Vi är obetalda och jag betalar själv för driften av den här sajten. Liksom andra har vi inte tid att göra detta på heltid och därför kan vi inte ge folk hjälp inom några minuter. Vi har dock hjälpt många, sök på ordet "tack" på detta forum kommer du hitta tusentals inlägg - det om något är väl talande?

Lycka till med ditt forum!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Iofs. tror jag inte min ton var särskilt hård, jag försökte hjälpa till efter det att jag berättat om förutsättningar för att få hjälp här.

Att svordomar inte hör hemma här stämmer (det var det jag menade med din ton).

Jag hoppas att vi kan hjälpa dig bättre i framtiden, men ha gärna överseende med att vi inte svara inom 5 minuter... även om det förekommer då och då.

/marcus

PS!
Såg inte att någon av oss prata om att banna någon... alla kan trampa lite snett i ordvalen, även vi/jag...
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Philp-Clan-Sde
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Philp-Clan-Sde »

Det håller jag med om, och jag vill säga, Tack :lol:
och jag sökte på Tack, fick upp 1254 träffar
Bra jobbat där :D
Skriv svar