Hjälp med installation! Nytt INSTALLATIONSPROBLEM!

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Inlägg av Marcus »

Misstänker att Chung var lite snabb där... :-)

Klart det inte ska stå localhost där, utan vilken sorst server du har tillgång till. Detta för att phpBB anpassar sina frågor mot databasen så att de ska fungera (alla typer har inte exakt samma sätt att hantera detta med SQL).

Hur som helst är detta något som du kan få veta genom att fråga sitt webbhotell.

Databasserver värdnamn / DSN däremot skulle ev. kunna vara localhost. Men som Chung skrev, kolla upp saken med ditt webbhotell.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

Det står så här;
Databasserver värdnamn / DSN: localhost
Prefix för tabeller i databasen:phpbb_
Rätt?

Jag fick skapa min MySQL databas själv.
Chung
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-07-09 08:23
Svar: 0

Inlägg av Chung »

[quote="marcus"]Misstänker att Chung var lite snabb där... :-)

Helt korrekt, sorry. Eftersom jag (som framgår i en annan tråd) har lite problem med att få fram den svenska texten gjorde min hjärna en förhastad och felaktig översättning :oops:
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

OOkej, men du vet inte om jag hade rätt för två inlägg ( :P) sedan, eller?
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

HJÄLP IGEN!!

Nu när jag skulle slutför installationen får jag upp detta:
message_die() was called multiple times. This isn't supposed to happen. Was message_die() used in page_tail.php?
Vad är det nu?

La upp koden också, ersatte filen på server med den jag hade på datorn, och på datorn ser källkoden i "page_tail.php" ut såhär;

Kod: Markera allt

<?php
/***************************************************************************
 *                              page_tail.php
 *                            -------------------
 *   begin                : Saturday, Feb 13, 2001
 *   copyright            : (C) 2001 The phpBB Group
 *   email                : support@phpbb.com
 *
 *   $Id: page_tail.php,v 1.27.2.4 2005/09/14 18:14:30 acydburn Exp $
 *
 *
 ***************************************************************************/

/***************************************************************************
 *
 *   This program is free software; you can redistribute it and/or modify
 *   it under the terms of the GNU General Public License as published by
 *   the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or
 *   (at your option) any later version.
 *
 ***************************************************************************/

if ( !defined('IN_PHPBB') )
{
	die('Hacking attempt');
}

global $do_gzip_compress;

//
// Show the overall footer.
//
$admin_link = ( $userdata['user_level'] == ADMIN ) ? '<a href="admin/index.' . $phpEx . '?sid=' . $userdata['session_id'] . '">' . $lang['Admin_panel'] . '</a><br /><br />' : '';

$template->set_filenames(array(
	'overall_footer' => ( empty($gen_simple_header) ) ? 'overall_footer.tpl' : 'simple_footer.tpl')
);

$template->assign_vars(array(
	'TRANSLATION_INFO' => (isset($lang['TRANSLATION_INFO'])) ? $lang['TRANSLATION_INFO'] : ((isset($lang['TRANSLATION'])) ? $lang['TRANSLATION'] : ''),
	'ADMIN_LINK' => $admin_link)
);

$template->pparse('overall_footer');

//
// Close our DB connection.
//
$db->sql_close();

//
// Compress buffered output if required and send to browser
//
if ( $do_gzip_compress )
{
	//
	// Borrowed from php.net!
	//
	$gzip_contents = ob_get_contents();
	ob_end_clean();

	$gzip_size = strlen($gzip_contents);
	$gzip_crc = crc32($gzip_contents);

	$gzip_contents = gzcompress($gzip_contents, 9);
	$gzip_contents = substr($gzip_contents, 0, strlen($gzip_contents) - 4);

	echo "\x1f\x8b\x08\x00\x00\x00\x00\x00";
	echo $gzip_contents;
	echo pack('V', $gzip_crc);
	echo pack('V', $gzip_size);
}

exit;

?>
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

Oj då. Sökte på ämnet, glömde radera install o contrib. :oops:
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

Men nu kommer följande upp:
phpBB : Critical Error

Could not open subSilver template config file

DEBUG MODE

Line : 390
File : functions.php
Vad nu?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du har inte laddat upp alla subSilver filer.

Hörredu, gör så här: börja om.

Börja med att skapa en mapp på din dator som du kallar "forum".
I den mappen lägger du phpBB-filerna (http://prdownloads.sourceforge.net/phpb ... 2.0.19.zip) - packa upp dem ur ZIP-filen!

Lägg dem så att filen config.php ligger direkt i mappen "forum".
Om du ska ha svenska språket så lägger du SPRÅKfilerna (http://www.phpbb.com/files/releases/lan ... wedish.zip) i en mapp som du kallar language/lang_swedish/
Titta på mappen language/lang_english/, den svenska mappan måste se ut precis på samma sätt - ha samma innehåll.
Dessutom lägger du knapparna (http://www.phpbb.com/files/releases/lan ... wedish.zip) i mappen templates/subSilver/images/lang_swedish. Samma sak här: titta på mappen templates/subSilver/images/lang_english - mappen lang_swedish ska ha precis samma innehåll ...

När du nu har detta på din dator så laddar du upp hela rasket till din server med FTP-programmet.
Viktigt: den mapp som filen config.php ligger i på servern kommer att bestämma adressen till forumet.
Om config.php alltså ligger i http://www.dindomän.se/forum/ så kommer detta att vara adressen till forumet.
Om den ligger i http://www.dindomän.se/phpbb-2.0.19-files/phpBB2/ så kommer DET att vara adressen.

Kör sedan filen http://www.dindomän.se/forum-mapp/install/install.php i din webbläsare och fyll i datan som behövs.

Jag hoppas att vi kunde reda ut det hela lite ... PMa mig om det inte funkar!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
awn
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 2006-02-15 14:13
Svar: 0

Inlägg av awn »

Okej. Tack. :D

Går det bra att ladda ner från phpbb.com? Antar det.

EDIT; Senila jag glömde att länken ledde till din sida... Har nu laddat ner och zippatupp alltihop, men nu orkar jag inte mer... Godnatt, vi hörs!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster