Jag planerar ett forum, och vad jag har förstått behöver man inte vara så särskilt kunnig för att sätta upp ett phpBB-forum.
Jag har begripit så långt att man måste ladda ner phpBB och språkpaketet svenska (om man nu ska ha det), och att man måste hosta det själv, men frågor har jag.
Finns det gratis reklamfria servrar, som kan hosta phpBB, och isåfall, kan ni ge tips? Hur installerar jag språk och styles?
Om ni har några övriga tips, vänligen skriv de i denna tråd. Har endast baskunskaper inom HTML-koder.
"bra" och "gratis" passar inte ihop.
Skaffa ett bra webbhotell som b-one.net eller liknande.
Du installerar språk genom att lägga in språk-textfilerna i motsvarande mapp i mappen /languages/ (där även lang_english ligger) och språk-knapparna i /templates/ditt_tema/images/ (även där ligger en mapp lang_english).
Titta på mapparnas struktur i subSilver som du har laddat hem så förstår du ganska snabbt hur de svenska mapparna måste ligga.
Templates installerar du genom att ladda upp dem till mappen /templates/ (där ligger templatet subSilver).
Sedan måste du gå in i adminkontrollpanelen och aktivera/installera den ya templaten i stiladministrationen. Därefter kan den väljas.
Har du laddat hem phpBB från phpBB.com?
Gör det, zippa upp ZIP-arkivet lokalt på din datro. Ladda upp hela rasket till ditt webbhotell till den mapp där du vill ha forumet.
Ställ in CHMOD till 777 på filen config.php
Kör filen /install/install.php på webbhotellet och svara på frågorna som ställs.
Efter detta raderar du mapparna contrib och install från webbhotellet.
Holger skrev:Har du laddat hem phpBB från phpBB.com?
Gör det, zippa upp ZIP-arkivet lokalt på din datro. Ladda upp hela rasket till ditt webbhotell till den mapp där du vill ha forumet.
Ställ in CHMOD till 777 på filen config.php
Kör filen /install/install.php på webbhotellet och svara på frågorna som ställs.
Efter detta raderar du mapparna contrib och install från webbhotellet.
FÄRDIGT
Tror du det går att skapa ett forum på en hemsida som man har fått från internetleverantören?
Hmmm, webbhotellet har ju mysql installerat, det är inget som du behöver bry dig om.
De måste ha skickat inloggningsuppgifterna till mysql-servern, det är dessa du behöver under installationen.