Får bara blank sida

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Får bara blank sida

Inlägg av arn »

Hej!

Jag har laddat upp phpbb-filerna till min katalog och mitt webhotell (som är surftown). Jag använder mig av deras windows-server därför att jag behöver ha access-stöd till andra saker. Hursomhelst, att installera phpbb fungerar inte. Jag får bara en blank sida, inte ens ett felmeddelande.
Jag är lite förvånad, för det borde fungera. Har följt några guider, kollat på lite olika forum (bland annat detta) för att kanske kunna lösa det själv.

Någon som har nån teori om vad som är fel?

Mvh:
Arn
Användarens profilbild
Edman
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 2005-12-10 16:05
Svar: 0
Ort: Göteborg

Inlägg av Edman »

Beskriv hur du går tillväga för att installera forumet. Är det 2.0.19 du har laddat upp på ditt hotell?
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

jag har löst åvanstående problem...(fast jag har fortfarande problem, berättar mer nedan)...mitt webhotell stödde inte .php...simpelt...

så här är det...jag skall flytta mitt forum från min privata server till surftown...där har jag nu skaffat starter som stödjer .php just för detta ändamål....jag har givtvis testat att göra det själv men allt har blivit hopplöst fel så jag måste ha lite proffsig hjälp :) ....om det finns nåt inlägg som redan beskriver det punkt för punkt här på forumet så lägg gärna till den annars så är det här ett bra tillfälle att skriva hur man gör...i mitt fall så:
- är webhotellet uppsatt å klart
- domänen är ompekad
- databasen på webhotellet är klar för användning...
- nåt mer? .....

hur skall jag göra? jag skall alltså flytta både mysql-databasen (eller snarare tabellerna) och phpbb-filerna ....databasen kommer inte heta samma sak på webhotellet som på min server....måste den göra det?

så här gjorde jag när jag försökte få igång forumet på webhotellet och det inte fungerade...

jag gjorde en backup på det gamla forumet via phpbbs admingränssnitt....sedan installerade jag ett nytt forum på webhotellet....jag gick in i adminpanelen och laddade upp backup-filen på det gamla forumet....fick meddelandet i stil med att "allt var klart och nu skall det fungera"....klickade på en länk.....fopp...FEL!....ja där börjar problemen....bara en massa felmeddelande...startsidan visas inte ens...jag behöver hjälp....hehe

/arn
Senast redigerad av arn den 2006-01-25 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

jag gjorde en backup på det gamla forumet via phpbbs admingränssnitt....sedan installerade jag ett nytt forum på webhotellet....jag gick in i adminpanelen och laddade upp backup-filen på det gamla forumet....fick meddelandet i stil med att "allt var klart och nu skall det fungera"....
Helt korrekt!
klickade på en länk.....fopp...FEL!....ja där börjar problemen....bara en massa felmeddelande...startsidan visas inte ens...jag behöver hjälp....hehe
Detta fel får du antagligen eftersom du har fel domännamn och skriptsökväg.
Gå in i din databas med phpmyadmin och titta att allt är rätt i tabellen phpbb_config. Särskilt viktigt är domän och skriptsökväg. Hör av dig om du inte hittar rätt så ger jag dig den exakta sökvägen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

hmmm...alright...domänen borde ju inte vara fel, för det är samma domännamn som tidigare :?: ....däremot är det säkert nåt med script-sökvägen ....var hittar jag den någonstans? eller att tabellerna på nåt sätt är felaktiga....
det finns ju en sökväg under domäninställningar där det står "HTML-katalog"....det kan inte vara den? låter ju inte som det men...hmm...ska jag skicka ett PM kanske? skall testa den där html-sökvägen först...
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Exempel:
http://www.domain.se/forum/
phpbb_config -> server_name -> http://www.domain.se (utan http://)
phpbb_config -> script_path -> /forum/

Se även till att du använder port 80
phpbb_config -> server_port -> 80
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

hmmm....

jag använder mig av en subdomän forum.domän.com och sedan la jag forumet direkt i roten...(skulle kanske nämnt det förut)
nu testade jag det här med HTML-sökvägen och det blev fel...jag får det där konstiga felet med att man loggar in och får blank sida och sen ändå är inloggad...kommer sen inte åt adminsidorna...men men...skall testa ditt förslag...men visst skall man väl kunna använda subdomänen och lägga forumet direkt i rooten? (det är det jag gärna vill ha).
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

hmmm....kom på en sak...du säger här att man skall använda port 80...det är ju den vanliga standarden för webben...men på databassidan på surftown så står det ju port 3306...jag gissar på att det är för dabasen men ändå....hmmm...ska jag använda port 80 ändå eller?
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

samma fel som tidigare...och det är port 80 som jag använt...

forum.domän.com/forum
script-path: /forum/
==================================

phpBB : Critical Error

Error creating new session

DEBUG MODE

SQL Error : 1054 Unknown column 'session_admin' in 'field list'

INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('b4ef8f2f63a43b0bb303c2eb7a5b523a', -1, 1138185070, 1138185070, '53e3a3c4', 0, 0, 0)

Line : 189
File : sessions.php
===========================
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Hm, har du kört install/update_to_latest.php?

Dessutom ska du ha
server_name: forum.domän.com
script-path: /forum/

Eller når du forumet med
forum.domän.com
Då ska det vara
server_name: forum.domän.com
script-path: /


/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

nej, forumet är det senaste från phpbb...det står i admin-panelen (innan jag lägger in backupen) att nån uppdatering inte behövs...är det för nåt annat?
Holger skrev:Hm, har du kört install/update_to_latest.php?

Dessutom ska du ha
server_name: forum.domän.com
script-path: /forum/

Eller når du forumet med
forum.domän.com
Då ska det vara
server_name: forum.domän.com
script-path: /


/Holger
åvanstående är exakt så jag har haft det...har nu testat båda exemplen...
men som sagt...det fungerar ju ända tills jag lägger in allt det gamla
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

åvanstående är exakt så jag har haft det...har nu testat båda exemplen...
men som sagt...det fungerar ju ända tills jag lägger in allt det gamla
Jo, men när du lägger in det gamla så skriver du ju över det fungerande. Du måste ändra det in efterhand - diekt i phpmyadmin.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

well, nu har jag suttit här fram å tillbaka och fått det mesta att fungera....jag var först och främst inne och pillade i php_config.php, för visst hade det med domännamnen å göra....sedan laddade jag upp samtliga alla gamla filer från den gamla servern...lyckades tillslut komma in i admin panelen och kunde också där ändra på domäner och sådant som inte var korrekt...det blev lite tårta på tårta så att säga men själva forumet ser ut att fungera, tex posta inlägg..har inte hunnit testa allt...däremot så fungerar inte att skicka PM helt korrekt...meddelandet går iväg men jag får ett felmeddelande som lyder....
===========================
Warning: fsockopen(): unable to connect to smtp.domän.com:25 in /hsphere/local/home/minmapp/domän.com/phpbb/includes/smtp.php on line 109

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /hsphere/local/home/minmapp/domän.com/phpbb/includes/smtp.php:109) in /hsphere/local/home/minmapp/domän.com/phpbb/includes/page_header.php on line 475

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /hsphere/local/home/minmapp/domän.com/phpbb/includes/smtp.php:109) in /hsphere/local/home/minmapp/domän.com/phpbb/includes/page_header.php on line 477

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /hsphere/local/home/minmapp/domän/phpbb/includes/smtp.php:109) in /hsphere/local/home/minmapp/domän/phpbb/includes/page_header.php on line 478
========================

jag tolkar det här som nånting med e-post inställningarna, möjligvis har det med Surftown å göra...ser ju ut som om port 25 inte fungerar....
vad tror du?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Stäng av SMTP, kanske ngn annan surftown-medlem kan svara på rätt inställning?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
arn
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-20 17:37
Svar: 0

Inlägg av arn »

ok...men nu ser det ut att fungera när jag stängde av smtp....skall höra med surftown om de vet om nån speciell inställning
....stort tack för alla tips....jag ber att få återkomma om det är nåt fel som dyker upp av det som jag inte hunnit testa ännu

/arn
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst