Hur "botta" om forumet med ny adress

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Hur "botta" om forumet med ny adress

Inlägg av Chaan »

Hej (igen).

Det var lite rabalder när min "forumsprovider" (gratis hosting...) stängde av mig som admin men det har löst sig, jag har nu en fundering kring att byta till ett vettigt webhotell i stället.

Det är nämligen såhär att mitt forum har hamnat VÄLDIGT bra till (överst) på Yahoo-sökningen och det vill man ju inte bli av med :wink:

För ett år sedan då jag startade forumet diskuterade jag "bottarna" som hela tiden låg och surfade forumet. Så nu hittade jag (?) på verbet "botta".

De som jag då diskuterade med tyckte att det går väl lika bra att stänga av möjligheten för robotarna att söka igenom forumet, jag minns inte av riktigt vilken anledning det var.

Men nu visade det sig ju att det gjort väldig nytta (jag har inte gjort ett dyft själv för att boosta sökningen på sökmotorerna). Och det har märkts en markant uppgång i antal besökare på sista tiden (från nästan ingen alls i början till några per dag åtminstone). Exakt när forumet hamnade så bra till på Y! vet jag inte, har inte lagt nämnvärd möda på forumet under året som gått.

Så den mer eller mindre konkreta frågan är nu: om jag byter till en annan (seriös) webadress, hur lång tid tar det för "bottarna" att göra om hela spektaklet ALTERNATIVT går det på något enkelt sätt att anmäla till ex vis Yahoo att forumet har ny adress

PS det gäller inte forumet i min signatur utan ett annat DS
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Om adressen inte ändras, dvs URLen förblir densamma så kommer bottarna inte att märka skillnaden. Men jag förmodar att du inte kan "ta med dig" adressen?!

Eftersom innehållet i forumet förblir det samma kommer bottarna att hitta dig snabbt igen och du kommer att få samma rankning i sökmotorerna igen. Det är ju innehållet som är viktigt.

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Innehåll och inkommande länkar för att nämna det viktigaste.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Chaan »

Kail skrev:Innehåll och inkommande länkar för att nämna det viktigaste.
Uhm de rankas alltså efter vilka sidor som har länkat till forumet menar du..?
Holger skrev:Om adressen inte ändras, dvs URLen förblir densamma så kommer bottarna inte att märka skillnaden. Men jag förmodar att du inte kan "ta med dig" adressen?!

Eftersom innehållet i forumet förblir det samma kommer bottarna att hitta dig snabbt igen och du kommer att få samma rankning i sökmotorerna igen. Det är ju innehållet som är viktigt.

/Holger
Just det jag vill ha en "bättre" adress detta är en anledning till att flytta hela rasket också.

Jo men det låter ju bra.
Skriv svar