Administrationspanelen ´borta´ på ett hobbyforum

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hm, det funkade när jag var där och tittade, men du får upp inloggningsrutan (om du ej är inloggad), eller hur?

Då har de tagit bort filen /admin/index.php!

Jag ser att admin Mike är igång på forumsplace support. Han kanske svarar på din fråga ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Jahaja, nu har han presenterat ett svar ...
Konstigt system de kör!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Inlägg av Chaan »

Det börjar mer och mer likna ett icke tekniskt problem det här.

http://support.forumsplace.com/message1763.html

Jag har hela tiden misstänkt att pga det är ett diskussionsforum med anknytning till politik så ligger det risigt till på "någon annans" server.

Jag såg att det går att "flytta med" forumet nuförtiden. Kanske kunde pröjsa nånstans och få en vettig webhost. Eller, det finns ju gratis hostar upp till... vad är det... ett gäng Mb ialla fall.

Jag vill helst inte börja betala förrän forumet har vuxit till sig såpass att det ´dragit igång´
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Japp. Du får vettiga webbhostar som b-one.net och surftown.se för ett bra pris ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Chaan »

Holger skrev:Japp. Du får vettiga webbhostar som b-one.net och surftown.se för ett bra pris ...
A Ok.

Konstigt system? Jo det kan vi väl lugnt säga.
:
It looks like someone sent in a removal request and our script automatically took over the forum.

Det som händer är alltså... länken (admin) är borta bara.
Senast redigerad av Chaan den 2006-01-05 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

De har helt enkelt raderat eller ombenämnt admin/index.php och satt in en annan overall_footer.tpl, men jag tvivlar på att vem som helst kan utlösa denna automatiska process, det måste ha varit minst en forumsplace-moderator.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Chaan »

Alltså det verkade helt seriöst då för ett år sedan när jag reggade forumet.

Nu däremot är det typ 8 popupfönster från popup-nånting som kommer då man besöker forumsplace-sidan. Så nånting är det som gått galet...
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Chaan »

Holger skrev:De har helt enkelt raderat eller ombenämnt admin/index.php och satt in en annan overall_footer.tpl, men jag tvivlar på att vem som helst kan utlösa denna automatiska process, det måste ha varit minst en forumsplace-moderator.
Hoho. Det är inte klokt :|

Jo jag tvivlar själv på dem med tanke på de där porr-adsen som diskuteras på deras forum.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Ja, jag såg det.
Jag förmodar att de tjänar pengar på detta och inte medger det. För om de inte vet var porr-adsen kommer ifrån så har de blivit hackade!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Chaan »

Jo vad ska man säga. Bara att hoppas det går att överföra forumet på något annat ställe. Även om det inte är mycket på det så är det tråkigt om det går till spillo inte minst med tanke på credibiliteten.

Men men jag har skrivit till dem i alla fall.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Byt fort innan det blir fler inlägg i forumet! Då förlorar du inte mycket (än)!
Om du bygger upp ett forum någon annanstans så har du ju fortfarande detta som förelaga. Sedan spärrar du alla forum i ditt forum hos forumsplace och lägger en länk till det nya.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Chaan »

...eller är det rimligt/orimligt mycket jobb att köra sin egen dator som server. Jag är väl medveten om att känsliga ämnen behöver extra skydd för att kunna diskuteras på internet... nu fick jag en (annan) idé...
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Du har ingen säkerhet alls. Ett webbhotell står för säkerheten, upptiden och för backup av databas och filer.
Att köra forum på egen dator är inget alternativ i mina ögon!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Chaan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Chaan »

Holger skrev:Du har ingen säkerhet alls. Ett webbhotell står för säkerheten, upptiden och för backup av databas och filer.
Att köra forum på egen dator är inget alternativ i mina ögon!
Hur mycket bättre är deras brandväggar. Om det är så du menar?

Jo jag jobbade på en skola som hade egen server. Detta var redan på 90-talet. Jo jag vet att det var dyra grejer. De hade backup på band, varje vecka satte man i ett nytt band.

Nu spekulerar jag mest in i framtiden. Ett sätt att köra det hobbymässigt själv vore väl att man har backup på en annan dator... som enkelt kopplas in vid problem. ´Upptiden´ på BBB (brukar inte strula) som jag har verkar bra. Fast det kan man ju inte garantera förstås att det finns BBB på den adressen som man flyttar till...

Sedan tycker jag ofta att olika forum ligger nere rätt mycket faktiskt på nätterna, både tex det kommersiella zatzy.com som såvitt jag vet är världens största internetforum (eller ett av dem...) - för racing - och även det forum som jag är med och administrerar (se sig)

Men visst, enklare att låta någon köra det åt en. Måste ju sova ibland :)

Men nästa gång måste jag vara lite mer krävande... kräva nån form av avtal att det är ok att köra den typen av politiskt forum osv.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Det du kör är nog inte kritiskt. Då hade de raderat allt och inte bara tvingat dig att ta kontakt för att få tillbaka admin-länken.

Se till att komma bort därifrån ;-)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar