RSS på svenska?

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Peetra skrev:Jag kan peta in ett "t.ex." före CTRL, men tar inte bort det, då det ingår i orginalversionen.
Att det står så i originaltexten förvånar mig inte. För vissa användare fungerar det att ctrl-klicka för att välja flera alternativ ur en lista. För en stor andel av användarna kommer detta dock inte fungera eftersom ctrl-klick har en annan funktion på deras datorer.

Jag tycker det är trist att det ska stå något som för många är helt fel. Ännu mer bekymmersamt är det att den som skrev originaltexten inte förstod att alla inte har en likadan miljö. Vilka betydligt allvarligare fel kommer att uppstå när detta körs på en server med ett annat operativsystem, annan version av databas eller annat språk?

Jag ska nog avvakta med att använda publiceringsflöden i phpBB ett tag :-(

Peter.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Oj, vad mycket att tänka på det flöt in nu! Kul att höra annanstans ifrån att svenskan är bra, jag tycker ju själv att phpBB är bättre på svenska än på orginalspråket. :D Min guide i att översätta phpBB var inte så värst specifik, men en av de riktlinjer jag fick var att hålla mig till orginalspråket överallt, där det är möjligt. Jag har fuskat med det lite grann, sådär lagom så att jag inte ska åka fast i negativ bemärkelse. :mrgreen:

Problemet med översättningen för dessa publiceringsflöden är nog just det att ingen svenskspråkig kör något aktivt liveforum, jag har en RC-version på http://peetra.jouluserver.com/phpBB3/index.php men eftersom det inte är något aktivt forum, så hjälper det ju liksom inte att slå på alla möjliga grejer för testning. Vi får ändra det som blivit tokigt, sen då vi har verklig erfarenhet av flödena. :)

Det här med Ctrl + musklick är kanske något dev-team på phpbb.com inte tänkt på, jag skulle varmt rekommendera att du gör en buggrapport på http://www.phpbb.com/bugs/phpbb3/ raden ligger i /language/eng/acp/board.php där man förklarar i vilka miljöer det INTE fungerar.

Den kommer dock inte att inkluderas i 3.0.6, fast man gör den redan nu, så på så vis är det inte bråttom.

Peetra.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Det här blir ett så långt inlägg, så jag tar inte ställning till annat än flödesgrejserna nu, starta gärna nya trådar om de saker som nämnts om "icke-flödes-grejs" och jag inte svarat på. :) (Jag läser dock allt och begrundar)

Vi har "Aktiverar och inaktiverar Atom-flöden för hela forumet." (Hittas i första förklaringen, se bilden) pga av att slå på/slå av dissades av några fler än det godkändes, men i engelskan så används det faktiskt turn on/turn off i flödesgrejsen. Kanske jag borde ta tilbaka mitt orginalförslag ang. slå på/ av? Bild
Holger skrev:Jag reagerade också på aktiverat/inaktiverat. "Inaktiverat" låter mysko i mina ögon :mrgreen:
Ja/Nej eller Aktiverat/Deaktiverat kanske vore bättre?
Hmms... Ordet deaktivera använder vi iallafall ingenstans annanstans i översättningen, så det köper jag inte nu heller. ;)
[*]Alternativen "Aktiverat" och "Avaktiverat" bör bytas mot "Ja" och "Nej".
Vi använder inte Avaktiverat, men det var väl bara ett typo där. Iallafall så är detta en sk. allmän sträng ur language\sv\common.php, som påverkar flera olika ställen, så "Ja" och "Nej" kommer att bli missvisande på vissa ställen då. Tanken var god, men går inte att använda före det kommer till strängar i phpBB. Ev. kan man leta reda på alla ställen det förekommer och ändra frågan, men det har jag då rakt ingen inspiration att göra. nu har dock similära diskussioner ang. "Ja" och "Nej" uppstått spontant utan min inblandning i Finland, så man vet ju inte, om vi skulle puffa på lite och försöka föreslå ett par nya strängar för 3.0.7? :)
Sedan blir jag förvirrad över alla flöden som förekommer. Kan någon förklara skillnaden mellan följande:
  • Publiceringsflöde
  • Atom-flöde
  • Inläggsflöde
  • Globalt inläggsflöde
  • Kategoriflöde
  • Globalt kategoriflöde
  • Trådflöde
  • "Alla trådar"-flöde
  • Nyhetsflöde
Jag misstänker att det inte finns så här många olika typer av flöden. Antagligen kan några begrepp ersättas så att vi får färre begrepp som istället används mer konsekvent.
Jeps, det är förvirrande. jag hade ett fel jämfört med engelskan, hade blivit kvarhängande från mina experiment det rättar jag till, annars får vi nog leva med att ha olika namn på olika saker. ;) De är olika inställningar, så då måste de väl ha olika benämningar? :)
Slutligen vill jag invända mot beskrivningen som innehåller CTRL-musklick. Hur man väljer flera alternativ ur en lista varierar beroende på operativsystem och kanske också webbläsare.
Näe, jag hittar ingen dokumentation om att det inte fungerar på alla moderna system där phpBB kan användas smärtfritt. Så nu vill jag ha lite bevis.

mvh Peetra.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Denna modul tillgängliggör olika Atom-flöden och gör om all BBCode i inlägg så att de kan läsas i externa flöden.
ser nu ut på följande sätt:
Här kan du göra inställningar för olika Atom-flöden. Modulen gör om all BBCode i inlägg så att de kan läsas i externa flöden.
Jag ville behålla ordet modul, då det är av allmänbildande att få läsa att man kallar dessa inställningssidor i ACP för moduler. ;)
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Kail »

Motsatsen till aktiverad är inaktiverad. Inte deaktiverad.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Peetra skrev:Näe, jag hittar ingen dokumentation om att det inte fungerar på alla moderna system där phpBB kan användas smärtfritt. Så nu vill jag ha lite bevis.
Exempelvis för alla som använder Mac OS X. Där har ctrl-klick en helt annan betydelse och kan liknas vid högerklick. Där använder man istället cmd-klick.

Det är helt galet att ha en text som bara stämmer om du använder Windows. Eftersom phpBB är webbaserat så kan det köras på många olika plattformar. Jag har exempelvis körs det på min mobiltelefon och där kan man inte klicka överhuvudtaget.

Ska det göras riktigt rätt så måste nog sidan göras om med en helt annan utformning men det är ju lite utanför våra möjligheter.

Peter.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

alla som använder Mac OS X
Alla, ojsan, jag trodde att det var bara äldre Mac-maskiner med bara en musknapp och MacBook som det gällde. (Fick reda på att det gäller för MacBook först igår, därav mitt påstående förut att det inte finns nåt modernt system)

Kail kör väl basic Mac? Du kan väl testa lite snabbt hur du väljer flera kategorier ur listan via t.ex http://www.phpbb-se.com/forum/search.php?

Peetra.
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Peetra skrev:Kail kör väl basic Mac? Du kan väl testa lite snabbt hur du väljer flera kategorier ur listan ...
Jag har ju redan berättat att man använder cmd-klick. På ett Mac-tangentbord finns både control-tangent och command-tangent med olika funktioner. På min mobiltelefon som helt saknar tangentbord gör man det genom att knacka med fingret på skärmen. Andra webbläsare under andra operativsystem gör på andra sätt.

Jag upprepar: Att i texten beskriva hur man gör i ett operativsystem (Windows) är både fel och inskränkt.

Peter.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Nå, hur väljer man flera kategorier ur en lista med Mac då?

Det är inte mitt fel att det står så i orginaltexten. Jag vill gärna ha flera källor före jag går in och lägger till saker på eget bevåg, bäst är förstås en verifierad buggrapport på phpbb.com.
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Michanek skrev:Exempelvis för alla som använder Mac OS X. Där använder man istället cmd-klick.
Peetra skrev:Kail kör väl basic Mac? Du kan väl testa lite snabbt hur du väljer flera kategorier ur listan ...
Michanek skrev:Jag har ju redan berättat att man använder cmd-klick.
Peetra skrev:Nå, hur väljer man flera kategorier ur en lista med Mac då?
Vi har tydligen ett kommunikationsproblem här :-)

Peter.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Jaha, det är en knapp på musen eller en tangent eller...?
Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-12-15 19:54
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Michanek »

Peetra skrev:Jaha, det är en knapp på musen eller en tangent eller...?
Michanek skrev:På ett Mac-tangentbord finns både control-tangent och command-tangent med olika funktioner.
Det spelar inte så stor roll exakt hur man gör på olika plattformar. Det viktiga är att det finns skillnader inte hur dessa ser ut. Om man utvecklar något för webben så kan man inte förutsätta att alla har samma plattform som man själv.

Detta inlägg är till exempel skrivet helt utan både tangentbord och mus (på min iPhone).

Peter.
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Marcus »

För att avsluta hela diskussionen (hoppas jag) om det är fel.

Ja, det är ett fel... men felet inte i översättningen utan i "ursprungstexten".

Jag med om att att man bör omformulera texten, då det precis som du säger är "Windowsbaserat" att säga [ctrl] + klick.

Men... hur får man till en text som är tydlig.

T.ex. vill jag inte se en uppräkning i hur man gör på "ditten och datten". Samtidigt vill jag inte se en text där man som användare ska behöva gissa sig till en lösning på hur man gör det där.

Förslag?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: RSS på svenska?

Inlägg av PazZze »

fast både windows och linux kör samma kombination.. har provat en del olika linux distrubitioner, och där är det ctrl+klick som gäller..

Så om man rättar sig efter antalet operativsystem som använder en vissa tgb-kombination, så blir ctrl+klick det som används av flest operativsystem.

Alternativet är att man låter det vara som det är, sen skickar nångon in en buggrapport(?) på att det borde ändras till något annat, ex [ctrl (/cmd)] + klick.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: RSS på svenska?

Inlägg av Peetra »

Jag har nu varit i kontakt till phpbb.com och utvecklingsteamet visste inte om detta. Jag petar in ett t.ex. i den svenska översättningen nu. Bokstavskombinationen CMD skulle nog rymmas med den också, men är det en förståelig förkortning för command-tangent och gör det kanske meningen alldeles för svårförstådd för den stora massan? Vi har ju inte så många svenskspråkiga Mac-användare... Ej heller så många, som sitter och adminnar sina forum via mobil. Men fel är fel liksom. Hmms...
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster