logo (inkl headerhöjd) som följer forumbredd

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.2.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
bagarbasse
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-12-21 12:49
Svar: 0

logo (inkl headerhöjd) som följer forumbredd

Inlägg av bagarbasse »

Är det möjligt att få till att en logo (bakgrund eller bild) som skalar/följer forumbredd och att headerhöjden och bildhöjden också skalar med perfekt??

..och detta helst genom att enbart göra tillägg i en .CSS-fil för forumstilen?
..och helst utan JavaScript.

För jag börjar tvivla att det går.... :(

Det kanske inte går utan javascript?? och i så fall undrar jag om man kan använda Javascript utan problem idag? Är det vedertaget?

Säg att logon har ett bredd/höjdförhållande 4/1 (1000x250px)

När forumet är 1000px brett så ska logon och headern vara 1000x250px.
om man sedan ändrar storleken på webbläsarens fönster så att forumet blir 2000px brett så ska logon och headern dynamiskt bli 2000x500px.

Det ska alltså inte bli tomt runt bilden varken på bredd eller höjd om man ändrar webbläsarens fönster.

Samma ska också gälla på en mobil. Logon/headern ska anpassa sig till bredden.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: logo (inkl headerhöjd) som följer forumbredd

Inlägg av Sinom »

Hej bagarbasse,

Javascript är inget konstigt att använda, så om man behöver använda det så är ska det inte vara några bekymmer :)
Jag är inte helt med på hur du menar, som på denna sidan så skalar hela sidan bortsett från att höjden på headern är samma tills man dömt den till att bli för stor för att se bra ut, så väljer CSS att justera om den så logotypen försvinner. Vilken man styr över själv.

Om du dör en div och lägger en bild i den och sätter bredden till 100% så kommer den alltid att skala med den div som den ligger i, sen väljer du bara att den ska ha ett visst förhållande till skärmen t.ex. Så följer den alltid med.

- Sinom
Bild
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster