Massutskick

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.1.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Massutskick

Inlägg av Rebecka »

Jag undrar en sak. När jag gör ett massutskick, får jag/admin utskicket också? Mest för se hur det ser ut och att det kommer fram. Nu är det redan skickat men jag fick inget så jag vet ju inte hur eller om det kom fram.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Massutskick

Inlägg av Holger »

Använder du Gmail så kolla i spam-mappen!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Massutskick

Inlägg av Rebecka »

Fick det nu, bara jag som trodde det skulle gå snabbare. :)
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Massutskick

Inlägg av Slacker »

När man haft forumet några år så märker man att sändningarna fungerar, därför man får massor av studsande mail när e-postadresserna är ogiltiga. Jag fick ett par hundra mail efter några år. Sedan minns jag på phpBB2 att det blev timeout och stopp efter 800 adresser.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Massutskick

Inlägg av Holger »

Ja, just detta med massutskick har jag filat på länge, även under phpBB2. Det fanns en inofficiell modd av en grekisk programmerare som delade upp massutskick i små paket och laddade om sidan för att skicka nästa lilla paket. På så sätt kunde man undvika timeouterna även hos mycket svaga webbhotell. Den modden "tog jag med mig" när vi uppdaterade till phpBB3.

Studsande epost är mycket irriterande och kräver en hel del jobb det med.
Jag lade till en option i ACPn där jag kan markera en epostadress som ogiltig. Medlemmen får en tydligt hänvisning om detta när denne loggar in. Optionen deaktiveras automatiskt när medlemmen byter epostadress.
Medlemmar med denna option markerad deltar inte i utskicken, forumets epost-funktionen deaktiveras helt för dem (de får alltså heller inga meddelanden om svar/PM), och de har inte åtkomst till forumets fulla funktionalitet.

Detta har växt fram under de 12 år som jag har drivit vårt forum.


Ändock fick jag en hel massa bouncar (närmare bestämt knappt 1.800 st) i det senaste utskicket. Det visar sig att många medlemmar från 2004-2007 helt plötsligen har inaktuella epostadresser. Det verkar som om något har förändrats starkt i "epost-landskapet" det senaste halva året.

Jag har skrivit en extension request där jag ber någon skriva en extension som kollar av ett epost-konto dit alla bouncar ska gå. Genom att kolla koderna och diverse ord i mailen ska det vara möjligt att sätta optionen automatiskt i de flesta fallen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Massutskick

Inlägg av Slacker »

Jag har Joomla som system och phpBB3 kopplat till Joomla. Jag skickar massmail med ett program i Joomla, som heter Acymailing och är avancerat bl.a kan man se vilka som öppnar mailen och om det är skickat till en specifik medlem. I en mer anvacerad betalversion finns fler finesser bl,a hanterng av mail som studsar.

Det finns avancerade gratisprogram, som PHPList, som man kan köra separat, som klarar det mesta. Det var längesedan jag testade det men det var OK.

https://www.phplist.com/
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Massutskick

Inlägg av Holger »

Jag vill undvika att använda 3rd party program. Men PHPList har jag också hört talas om.

Hur hanteras studsarna i betalversionen? Kan man ge den åtkomst till ett mailkonto?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Massutskick

Inlägg av Slacker »

Studsarna i betalversionen (89 euro) hanteras automatiskt och medlemmen raderas automatiskt från utskicklistan . Personer som lägger nyhetsbrevet i spamkorgen raderas också från utskickslistan automatiskt. Det går att skicka nyhetsbreven från webbhotellet eller en extern server.

Sedan kan man ha en hälsning i början av nyhetsbrevet till varje användare eller användarnamn t.ex God Jul Grävaren! Man kan också lägga in samma sak var som helst i nyhetsbrevet t.ex Bra va, Grävaren! Det är enkelt att göra nyhetsbrev i responsive design för mobiler också och det finns en beskrivning på sajten. Acymailing har separata utskickslistor, som uppdateras automatiskt vid nyregistreringar. Sedan kan man skapa extra listor.

https://www.acyba.com/acymailing/features.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Massutskick

Inlägg av Holger »

Mycket intressant!

Men hur går detta till?
Slacker skrev:Studsarna i betalversionen (89 euro) hanteras automatiskt och medlemmen raderas automatiskt från utskicklistan . Personer som lägger nyhetsbrevet i spamkorgen raderas också från utskickslistan automatiskt.
Hur vet skriptet vad jag gör i mitt mailkonto?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Massutskick

Inlägg av Slacker »

Vet inte exakt hur det sker, men med gratisversionen kan jag se hur många som öppnar nyhetsbrevet. Det brukar vara 30-40 %, vilket anses normalt för nyhetsbrev.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Massutskick

Inlägg av Holger »

Antagligen laddar de en blank gif eller så.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Massutskick

Inlägg av Slacker »

Betalversionerna har ett spamfiltertest och trycker man på spam control knappen får man besked om nyhetsbrevet eller massmailet fastnar i spamfiltren.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster