Ska godkänna inlägg???

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Rebecka »

Märkte nu när första medlemmen postade en tråd att jag måste GODKÄNNA den.
Hur gör jag så att jag inte behöver godkänna varje tråd?

Noterade även att "redigera" inte fanns när jag postat en tråd (och då har troligen inte mina användare det heller).
Vet inte om det är min design som saknar "redigera" eller om det är en inställning?
Som forumadministratör har jag fullständig åtkomst så jag bör kunna redigera (kollade med mitt andra forum som kör vanliga prosilver och jag kan redigera där).
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Rebecka »

Jag har hittat svaret på min fråga.
Måste ange värdet 0 för "Inläggsgräns för ny medlem" under inställningar för användarregistrering.

Nu måste jag bara lösa gåtan om redigera inlägg också...
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Sinom »

Det går frammåt :wink:

Tänk på att om du ställer om det till 0 så kommer nuvarande medlemmar fortfarande vara kvar i den gruppen, varpå du måste manuellt ta bort dom från Nya användar-gruppen.

Redigera inlägg finns i behörighets-inställningarna.

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Rebecka »

Hur tar jag bort dem från nya användare-gruppen?

Redigera inlägg var ingen fråga om inställningar utan det var (som jag misstänkte eftersom jag har samma inställningar på ett annat forum) temat.
Det är dock åtgärdat nu.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Sinom »

Hantera användarna manuellt.

Behörigheter > Användarbehörigheter

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Rebecka »

Hm, jag valde standard på de redan två aktiverade medlemmarna.
De som ännu inte är aktiverade, kommer jag behöver ändra på dem också när de aktiveras?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Sinom »

Nej, när de aktiveras så kommer inte Nya användar-gruppen längre att användas.

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Rebecka »

Jag har inte kunnat komma ut på Internet pga. problem med bredbandet.
Det är fortfarande samma problem med forumet.

Jag ska GODKÄNNA inlägg vilket är väldigt problematiskt!

Jag skrev att jag den 22 hade ändrat detta men ändå verkar det som att användare registrerade därefter inte alls kan publicera utan mitt godkännande.
Fattar inte varför forumet är inställt på det här som standard, så himla frustrerande.

Jag har alltså ändrat under Allmänt > Inställningar för användarregistrering > Inläggsgräns för ny medlem: från 3 till 0.

Detta verkar inte räcka?

Ska jag möjligtvis ge "Nya medlemmar" under Kategorier > Kategoribehörigheter > Hantera grupper > Nya medlemmar "Standardåtkomst + omröstningar" istället för "Nyregistrerad"?

Förstår inte poängen med att då sätta inläggsgränsen för nya medlemmar på 0 om den ändå inte har någon verkan alls.
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Rebecka »

Vet inte vad som är "rätt" men gav gruppen nya medlemmar kategoribehörigheterna "Standardåtkomst + omröstningar" dvs. samma som registrerade användare och registrerade COPPA användare.

Hoppas det här löser problemet.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Sinom »

Det finns två sätt att göra detta på (om man inte redigerar varje användare separat)

Ett:
Rebecka skrev:Ska jag möjligtvis ge "Nya medlemmar" under Kategorier > Kategoribehörigheter > Hantera grupper > Nya medlemmar "Standardåtkomst + omröstningar" istället för "Nyregistrerad"?
Detta gör så att Nyregistrerad-användare får samma rättigheter som en vanlig användare. Vilket då gör att du inte behöver godkänna inläggen.

Två:
Rebecka skrev:ange värdet 0 för "Inläggsgräns för ny medlem" under inställningar för användarregistrering.
Detta kräver dock att man manuellt flyttar över alla Nya medlemmar från den gruppen och in den vanliga användargruppen. För sätter man denna inställning på 0 så sköts det inte automatiskt längre.

- Sinom
Bild
Rebecka
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 2011-10-29 18:35
Svar: 0

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Rebecka »

Hm, ok.
Jag gav i varje fall nya medlemmar samma åtkomst som registrerade medlemmar.
Jag ändrade ändå behörigheterna för varje användare först men det verkade inte hjälpa de nykomna!?!

Nåja, att ge nya medlemmar samma åtkomst som registrerade medlemmar hjälpte så då kör jag vidare på det.

Jag har inte haft Internet de senaste tre dagarna (bara stundvis) så fick nästan panik när jag upptäckte att problemet kvarstod.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Ska godkänna inlägg???

Inlägg av Sinom »

Har du testat att göra en egen testanvändare för att se ifall du kan skapa inlägg utan att administratör behöver godkänna?

- Sinom
Bild
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster