[Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

[Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Sinom »

För eventuella frågor kring informationen i tråden - Motverka Spam i phpBB3 vänligen ställ dom här.
Bild
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Peetra »

Jag adminnar på två olika svenskspråkiga forum med cirka 3500 besök/dag och de har varsinn variant av egna profilfält, som man ska fylla i under registreringen och det blir inga maskinreggningar på varkendera! Alla andra lösningar känns som onödigt bling-bling! 8)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Sinom »

Det är utan tvivel den bästa lösningen för att motverka SPAM enligt mej.

Lättast är också utifall forumet är inriktat på något där man kan ställa en fråga som andra inte vanligtvis kan :)
Bild
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Peetra »

Vi har haft ett spam-reggnings-fritt forum mammapappa sedan lång tid tillbaka, men eftersom vi tillåter gäster att posta i en kategori för känsliga ämnen, så har det droppat in spam den vägen. Det ledde till at jag .htaccess-bannade ett tiotal länder och många Internet-leverantörer världen runt, vilket höll bort de flesta, några kan cloaka sig på nåt sätt och kommer å spottar på en, så den vägen fick jag inte bort allt dock. :x

Jag bestämde för två veckor sedan att man måste kunna skriva Åtta istället för att tolka den svåra Captcha-bilden. Nu har vi en oas mitt i vilda nätet, med ett helt spamfritt forum! Orsaken till att vi inte testat denna metod förut är att den har fått dåliga resultat i andra tester, men de har varit gjorda på engelska forum och bottarna är tydligen inte programmerade för att skriva Å! Därför fungerar det just nu för oss, hur länge vet man inte, men man glädjer sig så länge man kan. Nu ska jag avbanna Ryssland, före regeringen där tror att Svenskfinland har något emot dem...

Jag tycker att de fungerande åtgärderna är härliga exempel på något, som vi ofta glömmer då vi petar runt med tekniska saker
-> KISS! (Keep it small and simple.)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Peetra »

Ryska robotar lyckas registrera sig trots CAPTCHA-tekniken.
Du behöver inte anv'nda just CAPTCHAn, försök t.ex med QA-antispam, som finns att välja i ACP.
Stringence skrev:En medlem får e-postmeddelanden till sig via Gäst-kontot i phpBB3.
Det är en behörighetsfråga. Ställ in så att gäster inte får sända e-post via forumet.
ACP --> Behörigheter --> Globala behörigheter -> Gruppbehörigheter
Välj "Gäster" ur listrutan.
klicka på "Avancerade behörigheter" till höger.
Välj fliken "Blandat". Där har du "Kan skicka e-post" Bocka för "Aldrig" på den.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Holger »

Och sedan lägger du till ett nytt profilfält enligt denna beskrivning: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=7983

Captcha och andra offentliga säkeringsmetoder är dömda att misslyckas efter ett tag.
Profilfältet är en egen säkringsmetod som robotarna och utländska reala spammare inte kommer att klara.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
crescentcompact
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-07-16 13:48
Svar: 0

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av crescentcompact »

Får inte till det med UTC-12 tror jag. Ska man få en "ny" tidszon att välja på i listan med denna mod om man gör korrekt?

Hittar heller inte "Tillgängliga tillägg" i administrationspanelen, för att kunna aktivera Q&A CAPTCHA.

/Fredrik
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Holger »

Stringence skrev:Jag blir mer och mer trött på phpBB3. Allt måste jag göra själv, och besvära denna support om hjälp/frågor om hur lösa problem som uppstår p.g.a. att massor av självklara funktioner saknas. Framför allt när det gäller behörigheter, spam-skydd och städning i trådar och kategorier.

System-helvetet måste sköta sig självt. Jag har inte tid att sitta och lalla i ACP, ställa in behörigheter, städa, uppdatera och annan skit.
Exakt sådana inlägg finns säkert i de andra forum-mjukvarornas supportforum. Byt ut "phpBB" mot valfritt system. :wink:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Sinom »

Stringence skrev:Undrar förstås varför detta skydd inte är automatiskt aktiverat, när det nu verkar vara effektivt? De andra "skydden" borde tas bort ur systemet.
Jag håller med dej om att ALLT som är BÄST (generellt sett) skall vara igång från början.

Förslag för detta har tagits upp med de som håller på med den nya versionen utav phpBB på phpBB.com

Jag ska kolla om jag kan skriva ihop en guide för en phpBB Start. (Det var någon som hade skrivit något om behörigheter också, så en lätt guide hur man får allting att fungera vore nog på sin plats)

- Sinom
Bild
Cougarina
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-04-04 14:10
Svar: 0

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Cougarina »

På vårat forum så verkar det gå att regga sig trots anti-spam grejer. Vi har så att man måste fylla fyra siffror för att kunna registrera sig, men nu verkar det som att spammarna listat ut hur man översätter från svenska till japanska, bla. :( På de sista dagarna så har det postats trådar om att köpa medicin på nätet.

Någon annan som råkat ut för detta och som, kanske har löst det?
Jag ska kolla lite själv när jag får mer tid att sätta mig med forumet.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6555
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Holger »

Använder du detta?
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=7983
Det fungerar ypperligt!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Cougarina
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2011-04-04 14:10
Svar: 0

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Cougarina »

Lade in spärren nu och det verkar ha lugnat ner sig nu, peppar peppar...
Användarens profilbild
bruse
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: 2006-03-30 07:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av bruse »

Vi har en annan variant av egna profilfält, men efter det får vi inga robotregistreringar alls!
Stella
Medlem
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 2011-01-31 18:23
Svar: 0

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Stella »

Eftersom de flesta verkar ha erfarenhet av svenska forum, tänkte jag skriva en kort kommentar här.

Jag kör ett forum för support till ett online spel, och standardspråket är engelska.
Efter några månader hittade spambotarna oss och det haglade, även bild-captcha var värdelöst för att stoppa galenskapen. Jag testade på att ha en väldigt specifik (men för våra spelare väldigt enkel) fråga som skulle besvaras istället för bild-captcha, och dubbelkollade att den inte kunde googlas fram. Frågan sattes in för cirka 6 månader sen och vi har inte haft en enda spam-bot post sen dess.
Jakkz
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-01-16 15:51
Svar: 0

Re: [Diskussion] Motverka Spam i phpBB3

Inlägg av Jakkz »

Holger skrev:Använder du detta?
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=7983
Det fungerar ypperligt!
Tack för detta tips! verkar funka bra!!!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster