Kan ni kolla upp vad jag sysslar med?

Frågor kring översättning av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Underkategorier finns för MODdar m.m.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Skriv svar
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Kan ni kolla upp vad jag sysslar med?

Inlägg av Peetra »

Jag håller nu på med översättningen inför nästa version och skulle vara väldigt glad om folk ville säga emot mina översättningar lite. Jag är lite insnöad här i min saliga ensamhet. :oops: Så jag tänkte att jag postar direktlänkar till diffarna härifrån, ifall nån vill diskutera/fråga något. :)

Ändringar och nya strängar är färglagda, så de är lätta att se då man skrollar på sidan. Jag hoppas innerligt på lite feedback. Jag uppdaterar med nya direktlänkar varefter jag skickar in filer för versionsghantering. :) Det blir kanske en hel del små uppskickningar, då jag jobbar från två datorer. Ändringarna är ingalunda massiva på något sätt. Väldigt lite den här gången. Så det tar inte många minuter för någon intresserad att läsa igenom för lite kvalitetsgranskning. :)

Nyaste filerna med ändringar, som skulle må bra av lite fler par ögon: /language/sv/acp/attachments.php

/language/sv/acp/board.php

Alla ändringar sedan svn flyttade till google codes i somras: http://code.google.com/p/phpbb-sv/source/list
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Kan ni kolla upp vad jag sysslar med?

Inlägg av Marcus »

Hej Peetra!

Filen /language/sv/acp/attachements.php ser bra ut, jag har inget att invända.

Filen /language/sv/acp/board.php

Förslag:

Kod: Markera allt

'SYSTEM_TIMEZONE'            => 'Tidszon för gäster',
Stämmer inte helt bra med vad tidzonen används tills. Dock är nuvarande formulering inte helt bra, så jag föreslår:

Kod: Markera allt

'SYSTEM_TIMEZONE'            => 'Standardtidszon',
eller:

Kod: Markera allt

'SYSTEM_TIMEZONE'            => 'Systemtidszon',

Förslag:

Kod: Markera allt

'SYSTEM_TIMEZONE_EXPLAIN'         => 'Den tidszon, som används för användare som inte är inloggade (gäster och robotar) Inloggade användare anger sin tidszon vid registrering och kan ändra på den in sin kontrollpanel.',
Bra att den strängen kommit till. Mitt förslag är enligt nedan. Om inte annat så ska , bort ovan och en punkt in vid ny mening.

Kod: Markera allt

'SYSTEM_TIMEZONE_EXPLAIN'         => 'Den tidszon som används för besökare som inte är inloggade (gäster och robotar). För registrerade användare kommer tidszonen de valt vid registrering att användas. Registrerade användare kan när som helst ändra sin egen tidszon.',
Förslag:

Kod: Markera allt

'REG_LIMIT_EXPLAIN'			=> 'Antal gånger användare kan göra uppgiften, som hindrar spamregistreringar, före användarens aktiva session låses.',
"uppgiften" känns krystat, det är registrering vi menar och då skriver vi det. Jag föreslår:

Kod: Markera allt

'REG_LIMIT_EXPLAIN'			=> 'Antal gånger användare kan misslyckas med att tolka verifieringskoden vid registrering, innan sessionen låses för ytterligare försök.',
Nuvarande lydelse är inte bra:

Kod: Markera allt

'REG_LIMIT_EXPLAIN'			=> 'Antal försök användare kan göra med verifieringskoden innan de låses ute för den aktuella sessionen.',
Förslag:

Kod: Markera allt

'ACP_VC_SETTINGS_EXPLAIN'            => 'Här kan du välja och ställa in inställningar för  tillägg som är designade att blockera robotregistreringar på forumet. Dessa tillägg fungerar genom att utmana användaren med en uppgift, som datorer inte kan lösa, t.ex <abbr title="Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart">CAPTCHA</abbr>-uppgifter. ',
Jag förslår, lite bättre svenska utan lite arv från gamla översättning som inte riktigt är bra svenska (om inte annat tar jag bort ett dubbelmellanslag):

Kod: Markera allt

'ACP_VC_SETTINGS_EXPLAIN'            => 'Här kan du göra inställningar för tillägg som används för att blockera SPAM-robotar från att registrera sig som använder på forumet. Tilläggen ger den som vill registrera sig en uppgift, som en SPAM-robot i bästa fall inte kan lösa, t.ex <abbr title="Completely Automated Public Turing-test to tell Computers and Humans Apart">CAPTCHA</abbr>-uppgifter. ',
Jag tycker det är viktigt att ha med "i bästa fall", eftersom det inte är en garanti mot SPAM-robotar. Det är ett försök att förhindra, och misslyckas det... så är det bra att man skrivit "i bästa fall". :-)

Med vänliga hälsningar
/Marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Kan ni kolla upp vad jag sysslar med?

Inlägg av Peetra »

"uppgiften" känns krystat, det är registrering vi menar och då skriver vi det. Jag föreslår:
Jag tycker inte heller om just ordet uppgift, engelskan talar om "task". :P Det är inte alltid frågan om en verigieringskod numera så därav ändringen i engelskan. Vad ska vi hitta på? :P
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Kan ni kolla upp vad jag sysslar med?

Inlägg av Marcus »

Då förstår jag, jag tolkade det som att du med "uppgift" menade själva registreringen.

Då föreslår jag:

Kod: Markera allt

'REG_LIMIT_EXPLAIN'         => 'Antal gånger användare kan misslyckas med att tolka verifieringsuppgiften vid registrering, innan sessionen låses för ytterligare försök.',
/Marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Kan ni kolla upp vad jag sysslar med?

Inlägg av Peetra »

^Den tar vi! :D

Så hade jag skrivit och förklarat en massa, men jag börjar bli trött, för jag dödade datorns session (misstag, kom åt flera random knappar) och förlorade inlägget (dålig browser, mutter-mutter, men den e snabb å surfa i!)

Hur som haver, så tog jag Marcus på orden ang. många förslag och resultatet är här /language/sv/acp/board.php

Så petade jag install.php också. :)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster