Flytta phpbb 2 till ett nystartat phpbb3?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Maddan
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-03-31 12:58
Svar: 0

Flytta phpbb 2 till ett nystartat phpbb3?

Inlägg av Maddan »

Hej!

Jag har bytt webhotell och därför tagit en backup av mitt gamla phpbb2 forum. Sen lade jag upp ett nytt phpbb3 på webhotellet och försökte installera den gamla backupen. Första gången jag försökte importera filen så kom följande upp: #1062 -Duplicate entry for key 1
och andra gången felmeddelande 1046. Webhotellet har också försökt utan att lyckas.

Är det kört nu? Eller finns det något jag kan göra? Jag är absolut urdålig på det här.

Mvh
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Flytta phpbb 2 till ett nystartat phpbb3?

Inlägg av Peetra »

Du måste sätta upp ett phpBB2-forum först och konvertera, konverteruingsskriptet letar efter vissa filer sku jag vilja minnas, så kommer det upp såna där fel, om man har flera likadana användarnamn ed. Jag kommer int ihåg utantill vad vilka felkoder sku betyda.
mvh Peetra.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytta phpbb 2 till ett nystartat phpbb3?

Inlägg av Holger »

Ladda ner phpBB2-filerna från det gamla webbhotellet
Ta backup på den gamla databasen med mysqldumper från det gamla webbhotellet
Ladda upp phpBB2-filerna till det nya webbhotellet
Återställ databasen på det nya webbhotellet med mysqldumper (eventuellt måste du anpassa innehållet i phpBB2-filen config.php)
Installera phpBB3 på det nya webbhotellet (i en annan mapp) och välj upgrade
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Maddan
Medlem
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-03-31 12:58
Svar: 0

Re: Flytta phpbb 2 till ett nystartat phpbb3?

Inlägg av Maddan »

Tyvärr är det för sent att ladda ner filerna från det gamla webhotellet och de vägrade hjälpa mig att exportera. Jag blir nog tvungen att dumpa det gamla forumet helt. Synd men det är lite för komplicerat hur man ska gå tillväga för oss "vanliga". Tack hur som helst för hjälpen, det kanske kan hjälpa någon annan att göra allt i rätt ordning.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 21:38
Svar: 0
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Flytta phpbb 2 till ett nystartat phpbb3?

Inlägg av Peetra »

okej, du mistar eventuella avatarer och smilisar från gamla forumet, men det ska nog gå att använda standard-phpBB2 filer. http://sourceforge.net/projects/phpbb/files/phpBB%202/ Lägg in den gamla databasen och lkoppla till phpBB2 filerna. Det räcker med at filerna finns och att det är rätt i configgen, forumet behöver inte vara fungerande i sin phpBB2-version, men det måste finnas filer och databas kopplad till dem, så kan du konvertera.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster