Modda "manuellt".

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Modda "manuellt".

Inlägg av hkkla »

Jag tänkte försöka mej på att modda mitt testforum lite manuellt. Hur man hittar filer och ändrar i dom är sällan så särskillt svårt men när det står sånt här:

Kod: Markera allt

<action-group>
		<sql><![CDATA[INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_max_width', '640');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_max_height', '480');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_rel_width', '0');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_swap_portrait', '1');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_zoom', '_litebox');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_ignore_sig_img', '0');]]></sql>
Hur gör man det?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Modda "manuellt".

Inlägg av Marcus »

Du öppnar phpMyAdmin (eller liknande) och går till fliken "SQL", där klistrar du in det som är SQL-kod.

Det vill i detta fall säga:

INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_max_width', '640');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_max_height', '480');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_rel_width', '0');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_swap_portrait', '1');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_zoom', '_litebox');
INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('reimg_ignore_sig_img', '0');

/marcus

PS!
Prova att öppan de är XML-filerna med din webbläsare, så slipepr du alla:

<action-group>
<sql><![CDATA[

m.m.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ett ps.. kolla om du har samma tabellprefix phpbb_ , annars så ändra varje rad så det stämmer med det du har, du kan se vad du har i config.php eller phpmyadmin.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag har hittat det där phpmyadmin men vete tusan hur jag ska logga in. har provat med uppgifterna jag loggar in på webhotellet med och uppgifterna som är admin för forumet.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Prova det som står i din config.php :)
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Hm, hitta filen och använde dom uppgifterna men kommer ändå inte in.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Normalt så får man alla uppgifter man behöver och har du inte fått det så är det bästa att kontakta supporten på hotellet.

Men jag kan ge dig ett, vill du ett svårt eller lätt lösenord :lol:
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

hkkla skrev:Hm, hitta filen och använde dom uppgifterna men kommer ändå inte in.
Då är du endera på fel ställe och försöker logga in eller så använder du inte versaler/ gemener rätt. Det är alltså det som jag rödfärgat ur config.php som ska användas, sök reda på det rätta ur din egen config. :)
<?php
// phpBB 3.0.x auto-generated configuration file
// Do not change anything in this file!
$dbms = 'mysqli';
$dbhost = 'localhost';
$dbport = '';
$dbname = 'svenska';
$dbuser = 'filuren';
$dbpasswd = 'p2Wrt8HH';
$table_prefix = 'phpbb_';
$acm_type = 'file';
$load_extensions = '';

@define('PHPBB_INSTALLED', true);
// @define('DEBUG', true);
// @define('DEBUG_EXTRA', true);
?>
Peetra.
P.S Vad synd på bra lösenord att publicera, nu kan jag ju inte använda det....
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Nu kommer jag in, men måste försöka förstå det här lite först. Ska experimentera lite med min testmiljö, se hur lätt det är att sabba allt om man skulle klicka nåt fel.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Bra att du har en testmiljö. :D
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Ja det måste jag ha! Mitt forum är av en sån art att dt bokstavligt talat kan vara en fråga om livet om det inte är uppe. Kanske en aning överdrivet men inte så himla långt ifrån iallafall.

När vi ändå har databaser på tapeten, kan en databas skada en annan? Jag har provat att installera SMF för att se hur det ser ut (ja jag är en otrogen hund), när jag nu ska avinstallera det, m.h.a. Installatron som jag installerade det med, upplever jag det som det kommer pilla i filer som jag inte känner har med SMF att göra.

Eftersom jag är tillbaka i Windowsträsket med min hemdator så grottar jag kanske in mej på register med mera? Det kanske bara är att radera SMF-mappen i FTP och sedan radera databasen i mitt webhotells kontrollpanel och sedan är det inget SMF kvar?

Jag skulle ju kunna göra en totalbackup av hela sajten för att sedan radera det jag vill och tror, sen om allt går käpprätt är det bara att återställa igen. Men det är roligare att fråga först.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det kanske bara är att radera SMF-mappen i FTP och sedan radera databasen i mitt webhotells kontrollpanel och sedan är det inget SMF kvar?
Jepps.

En totalbackup före du raderar är så rätt, så rätt, så! Man kan klicka fel, fast man vet vad man gör. :wink: Då är det ju behagligt att ha en backup.

Det där Installatron känner jag mig lite misstänksam emot dock. Låter som ett annat skript som gör saker automagiskt, fantastico ed. och med det har jag fått de mest intressanta fel, då man inte har någon som helst koll på hur det installeras, så går det inte så bra om man måste felsöka.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Nu har jag vågat mej in på det här och stöter genast på lite motstånd. Den kodsnutt jag klistrade in tidigare bråkar.

Jag har, i Phpmyadmin, loggat in, valt databas och väljer fliken SQL. Där står texten "Kör SQL-fråga/frågor i databasen" och jag klistrar in kodsnutten i den stora rutan och klickar på Kör.

Då får jag detta fel:

INSERT INTO phpbb_config( config_name, config_value )
VALUES (
'reimg_max_width', '640'
);

MySQL sa: Dokumentation
#1146 - Table 'webxxx_xxxx.phpbb_config' doesn't exist 
(Jag har tagit bort lite info om min databas namn bara.)

Forumet verkar fungera trots felet så det verkar inte som något skrivits. Eller så är jag på helt fel ställe... :?
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Tror jag har hittat felet, det finns inget phpbb_config i databasen utan qnpz_config, ska jag bara modifiera kodsnutten så det?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

qnpz_ är ditt prefix, dvs det som ska stå först i alla tabeller, normalt är det phpbb_ som används och alla moddar som du måste köra manuellt i databasen måste då ändras till din prefix.
Skriv svar