Vårt forum låser sig

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Re: Vårt forum låser sig

Inlägg av B Thomas »

Även jag har testat och så här långt ser det lovande ut. Vågar man hoppas....? 8)

En liten fråga bara.
I min functions_display.php fanns inte den angivna koden utan i stället

Kod: Markera allt

$s_subforums_list[] = '<a href="' . $subforum['link'] . '" class="subforum ' . (($subforum['unread']) ? 'unread' : 'read') . '">' . $subforum['name'] . '</a>';
Jag ersatte den istället med den föreslagna. Tyckte bara det var märkligt att jag inte hade samma kod, men det kan ju bero på att jag har 3.0.0 på det testforum jag kollar (slog det mig).

Jag fortsätter att kolla...
Men jag tror nog tumba fixat det här :wink:
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag tog min sträng från phpBB 3.0.2 så den kan skilja mot äldre versioner. Men det är rätt sträng du fingrat på.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

Bingo! Det fungerar!

För att testa min urspungliga kod så använde jag mina gamla overall_header.html, inte de som Kjell gjorde. Ska fixa till det där snyggare med dina grejor senare Bild

Och för första gången har vårt forum med inkluderad vänsterspalt (och visade underkategorier) kunnat öppnas i IE6 med en bildskärmsupplösning på 1024 pixlars bredd.

Helt suveränt jobbat tumba!

Detta är ett HISTORISKT tillfälle, i alla fall för mig som lidigt :cry: i min kammare och haft att bortförklara varför vår klubbs uppdaterade hemsida inte kunna go live med ett integrerat forum. En kvarnsten.....

Hoppas du inte tar illa upp tumba, men det finns en liten kosmetisk detalj i sammanhanget som du kanske vet vad den beror på. Jag har sett att dessa Bild små bilder som ska visas framför alla subforum på index har varit problematiska för IE6 att få fram. Det har varit vissa problem med att visa dom förut och nu verkar dom inte komma fram alls (i IE6). Du ser det t.ex. på http://test.lvg.nu/forum/. Jag tycker inte att det är hela världen jämfört med det tidigare problemet, men om du har en lite lösning på det också så... :D

MVH
Er mycket nöjde forumadmin :D
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag experimenterade lite med det men bestämde mig för att dom som har IE6 får titta på dom stora ikonerna för att se om det finns olästa inlägg. Antingen visades ikonen bara för den första underkategorin eller så låg den över hela texten. Så jag tog bort dom för IE6.

Jag ska titta lite mer på det senare.

Jag brukar rekommendera dom som har IE6 och av någon orsak inte kan uppgradera att ta en titt på Firefox eller Opera.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Bra jobbat Tumba!
Kul att du kom på en lösning så snabbt.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

tumba25 skrev:Jag brukar rekommendera dom som har IE6 och av någon orsak inte kan uppgradera att ta en titt på Firefox eller Opera.
Dessvärre är det vanligtvis inte så enkelt. En majoritet av våra forumanvändare som har problem med IE6 är bundna till företagsplattformar. Du får helt enkelt inte uppgradera till någonting. Jag kollade t.ex. med min arbetsgivares IT-avdelning hur plattformsutvecklingplanerna ser ut för närvarande. Ingen uppgradering av IE6 är att vänta inom ett år.

Detta är realiteter som vi som forumadministratörer har att leva med. Eftersom jag ansåg att det identifierade fenomenet faktiskt är en bug (det gör ju trots allt att vissa av forumets funktioner inte kan användas om man inte ska utestänga ca 15% av våra medlemmar, varav några sitter i styrelsen = politiskt självmord!) så rapporterade jag faktiskt in detta som en bug: http://www.phpbb.com/bugs/phpbb3/34775. Vet inte om ni tycker att det var fel, men jag tyckte jag kunde få lov att vara lite olydig som bara är en simpel support-behövande :D

Svaret som phpB.com's Development Team Leader, Acyd Burn, gav på bug-rapporten var var väl inte så uppmuntrande:
Acyd Burn skrev: I do not think this is fixable...
Nu försökte jag "tala honom till rätta" med hjälp av Tumba's lösning (som ju har sina små skavanker :wink: ) men har inte fått något svar ännu.
Något svar annat än att "det var för långt namn på underkategorin" i mitt testfall har heller inte kommet på [3.0.x] Styles Development & Discussion
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1215805

Kanske behövs mer information eller någon annan insats för att trigga igång något mer. Vad tror ni andra, kanske borde någon från phpBB Sverige skriva något på den bug-rapport jag skrev? Eller är jag för otålig? 8)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Oj, jag fick skrivkramp när jag läste det här :lol:
Jag tror att marcus eller än bättre Kail från oss påpekar problemet/buggen tydligare för dom.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

Kjell skrev:Oj, jag fick skrivkramp när jag läste det här :lol:
Aj då :oops: , pratar jag för mycket nu igen :wink:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ingen fara, det är bra med en beskrivning som stämmer, tyvärr är vi inte så vana med att man förklarar problemen så väl som du gör, så se det som en positiv sak :P
Skriv på du!

ps. har skrivit i STG om den här buggen också...
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

Kjell skrev:Jag tror att marcus eller än bättre Kail från oss påpekar problemet/buggen tydligare för dom.
Här kommer jag tillbaka... Envist biter jag mig fast vid denna fråga 8)
Har ni någon nyhet att ge mig i frågan? Respons från "högre ort" :wink:
Eller kan det vara dags för Tumba att fila på en liten förbättring? :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Har du provat med att uppgradera nu till 3.0.3?
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

Kjell skrev:Har du provat med att uppgradera nu till 3.0.3?
Japp, är snabb med sådant nu för tiden. Ingen skillnad, dessvärre!
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

En kommentar har kommit ang detta ärende på phpBB Bug tracker:
http://www.phpbb.com/bugs/phpbb3/ticket ... post122345

Jag antar att den föreslagna koden ska läggas in i den css-fil som (i mitt fall) lagras i databasen.
Jag vet inte om det spelar någon roll var i filen den föreslagna koden läggs.
När jag testar detta (alltså ingen ändring i php-koden, bara css) kvarstår problemet med låsningen. Vore intressant att höra om någon här vill testa detta, för att se så jag inte gjort något fel.
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

Ang ovanstående inlägg
Har ni möjlighet att svara på följande?:

:arrow: Är det rätt att den föreslagna koden ska läggas in i den css-fil som (i mitt fall) lagras i databasen?
:arrow: Spelar det någon roll var i filen den föreslagna koden läggs?
:arrow: Har någon på phpBB Sverige testat förslaget (http://www.phpbb.com/bugs/phpbb3/ticket ... post122345) till bugfix?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag anser att man ska editera filerna och inte direkt i databasen via ACP, och det på grund av ändringar m.m. som exempelvis uppgraderingar, då läser man in ny information och skriver över den gamla. Det räcker med att man göra en uppdatering under STILAR så är den informationen borta.

Den Acyd Burn skriver om ska ligga i tweaks.css och kan läggas längst ner i filen, den Tumba25 skriver om har redan den beskrivningen.

Jag själv har inte testat någon av dom.
Skriv svar