Sida 4 av 4
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-26 15:24
av pehje
jag antar att tråden flyttades eftersom problemet verkar ligga utanför phpbb3...frågan är om jag kan få någon mer hjälp här?
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-26 15:34
av pehje
trots allt kan jag inte öppna bifogade filer via mit phpbb3-forum. Felet kanske ligger i min server-konfiguration, men frågan är vad phpbb3 och file.php ställer för krav på servern? Hur ska tex apache2 vara konfigurerad? Var kan jag få hjälp med mitt problem?
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-26 15:43
av Kjell
Tråden flyttades troligen för att det inte var en ren phpBB fråga, sedan så har vi alla ett arbete att sköta, så svaren på frågorna kommer inte på en gång..... Ska säga att jag är ingen Apache expert även om det också vore trevligt

Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-26 15:46
av pehje
Tack, jag har inte så bråttom som det kanske låter...men det skulle kännas snöpligt att behöva ge upp...det känns ändå som om det går att fixa bara man hittar rätt detalj att skruva på i servern

Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-26 20:29
av tumba25
Gå till
http://www.apache.org/ och hämta hem deras grundpaket. Jämför exempelkonfigurationen som medföljer med din httpd.conf och läs beskrivningarna som står vid nycklarna. Fast jag har för mig att httpd.conf användes till Apache 1.x och med Apache 2.x ändrades det till apache2.conf.
Säker på att det är Apache 2 du har? Du har inte två versioner av Apache installerade?
Det borde gå att lista paketen via ssh. Vilket kommando det är i RH vet jag inte. I Debian heter det "dpkg -l" (litet L).
Och när du ändå listar dom kan du kolla vilka php-paket du har installerade.
Raden ur loggen är strängen du skickade till servern när du klickade på filen.
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-26 22:02
av pehje
Tack för rejält tips. Ska testa det och kolla noga. Åker bort några dagar, så det blir under nästa vecka...
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-27 13:03
av pehje
Testade med filethingie för att se om annan slumpvis php-applikation fungerar - och det gör den. Fast den jobbar ju inte med MySQL förstås...
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-27 13:10
av pehje
Har också följande info (några inlägg följer) om vår server som kanske kan hjälpa till i felsökandet:
Kod: Markera allt
> /usr/sbin/httpd -t
Syntax OK
> /usr/sbin/httpd -v
Server version: Apache/2.2.3
Server built: Jan 11 2008 08:19:18
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-08-27 13:20
av pehje
...hmm...lyckas inte posta utdrag ur dessa testkörningar som text här...bifogar som 3 bilder istället:
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-09-03 13:02
av pehje
Nu fungerar det plötsligt. Varken jag eller min kollega har rört servern sedan förra veckan. Det fungerade inte igår. Idag går det med alla browsers inkl google chrome. Förmodligen har något hänt i brandväggen som vi inte riktigt har insyn i...
Tack för hjälpen alla som funderat.
Ser fram emot att börja testa phpbb3 för våra behov och hoppas kunna återkomma med frågor om något dyker upp.
Re: Kan inte öppna bifogade filer/bilagor
Postat: 2008-09-03 13:32
av Marcus
Kul att det löste sig, och du är alltid välkommen tillbaka om du stöter på nya hinder.
