Restore av kraschat forum
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Restore av kraschat forum
Förlåt.
Det var inte min avsikt att blanda samman två hjälpvägar. Jag hade hoppats att kunna köpa en tjänst, men det fanns inte möjlighet just nu.
Därför är jag tillbaka här.
Problem med mitt skarpa forum är:
Det kraschade när jag deletade inaktiva spamanvändare. Jag fick inte längre åtkomst till forumet.
Jag har därefter raderat hela forumet och dess databas och sedan återinstallerat forumet. Jag hade backup på hela websiten och en backup tagen inne i ACP. Allt verkade att gå bra, men nya användare kan inte registrera sig och befintliga användare kan inte göra några inlägg.
På det engelska phpBB forumet har jag förstått att detta felmeddelande anses vara ett numera vanligt problem i de fall som webbhoster uppgraderar PHP version. Min webbhost Cliche hade meddelat avsikt att uppgradera under maj månad
Därför körde jag ett sql sript, och det säger bland annat
My SQL sa:
#1091 - Can´t DROP ´post_username´; check that column/key exists
Men jag vet inte vad jag ska kontrollera.
Felmeddelande när man vill posta ett inlägg inleds så här:
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Field 'topic_last_poster_name' doesn't have a default value [1364]
SQL
NSERT INTO phpbb3_topics (topic_poster, topic_time, topic_last_view_time, forum_id, icon_id, topic_approved, topic_title, topic_first_poster_name, topic_first_poster_colour, topic_type, topic_time_limit, topic_attachment) VALUES (2, 1306519226, 1306519226, 4, 0, 1, 'test', 'Gamen', 'AA0000', 0, 0, 0)
.
Problem med mit "Kalle Anka" forum är
Mitt "Kalle Anka" forum lade upp för ett halvt år sedan och dit har jag kontinuerligt lagt upp backuper via ACP från det skarpa forumet. Det har fungerat utmärkt ända till nu när jag behöver forumet. Hela forumet har alltså fungerat. Nu har jag plötsligt tappat tillgång till ACP.
Om jag rensar cachen från alla filer inklusive .htaccess och index filen, så får jag tillgång till ACP. Men då får jag i stället ovannända fel att det inte går att göra inlägg.
Mitt lekstugeforum
Jag har även installerat forum på ett tredje ställe. Det går lika lätt att installera, men så fort jag flyttar upp min backup från det skarpa forumet, så går det inte längre att göra inlägg.
Sammanfattning
Problem 1:
Varför får man inte skriva inlägg
Problem:2
Varför kommer jag inte åt ACP
Det finns inget ont som inte för något gott med sig. Jag har lärt mig mycket, men behöver hjälp av dem som vet mer för att gå vidare.
Gamen
Det var inte min avsikt att blanda samman två hjälpvägar. Jag hade hoppats att kunna köpa en tjänst, men det fanns inte möjlighet just nu.
Därför är jag tillbaka här.
Problem med mitt skarpa forum är:
Det kraschade när jag deletade inaktiva spamanvändare. Jag fick inte längre åtkomst till forumet.
Jag har därefter raderat hela forumet och dess databas och sedan återinstallerat forumet. Jag hade backup på hela websiten och en backup tagen inne i ACP. Allt verkade att gå bra, men nya användare kan inte registrera sig och befintliga användare kan inte göra några inlägg.
På det engelska phpBB forumet har jag förstått att detta felmeddelande anses vara ett numera vanligt problem i de fall som webbhoster uppgraderar PHP version. Min webbhost Cliche hade meddelat avsikt att uppgradera under maj månad
Därför körde jag ett sql sript, och det säger bland annat
My SQL sa:
#1091 - Can´t DROP ´post_username´; check that column/key exists
Men jag vet inte vad jag ska kontrollera.
Felmeddelande när man vill posta ett inlägg inleds så här:
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Field 'topic_last_poster_name' doesn't have a default value [1364]
SQL
NSERT INTO phpbb3_topics (topic_poster, topic_time, topic_last_view_time, forum_id, icon_id, topic_approved, topic_title, topic_first_poster_name, topic_first_poster_colour, topic_type, topic_time_limit, topic_attachment) VALUES (2, 1306519226, 1306519226, 4, 0, 1, 'test', 'Gamen', 'AA0000', 0, 0, 0)
.
Problem med mit "Kalle Anka" forum är
Mitt "Kalle Anka" forum lade upp för ett halvt år sedan och dit har jag kontinuerligt lagt upp backuper via ACP från det skarpa forumet. Det har fungerat utmärkt ända till nu när jag behöver forumet. Hela forumet har alltså fungerat. Nu har jag plötsligt tappat tillgång till ACP.
Om jag rensar cachen från alla filer inklusive .htaccess och index filen, så får jag tillgång till ACP. Men då får jag i stället ovannända fel att det inte går att göra inlägg.
Mitt lekstugeforum
Jag har även installerat forum på ett tredje ställe. Det går lika lätt att installera, men så fort jag flyttar upp min backup från det skarpa forumet, så går det inte längre att göra inlägg.
Sammanfattning
Problem 1:
Varför får man inte skriva inlägg
Problem:2
Varför kommer jag inte åt ACP
Det finns inget ont som inte för något gott med sig. Jag har lärt mig mycket, men behöver hjälp av dem som vet mer för att gå vidare.
Gamen
Vilken version av phpBB3 har du?
3.08
Jag uppgraderade från en tidigare version till 3.08 för flera månader sedan. Jag minns att auto update inte fungerade. Så jag körde fullständig uppgradering i stället. Jag vet inte om det kan hänga kvar något skräp från tidigare versioner.
Gamen
Jag uppgraderade från en tidigare version till 3.08 för flera månader sedan. Jag minns att auto update inte fungerade. Så jag körde fullständig uppgradering i stället. Jag vet inte om det kan hänga kvar något skräp från tidigare versioner.
Gamen
Senast redigerad av Marcus den 2011-05-27 22:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Citera inte i onödan! Peetras fråga står att läsa i inlägget direkt ovanför... så alla fattar att du svara på det. :-)
Anledning: Citera inte i onödan! Peetras fråga står att läsa i inlägget direkt ovanför... så alla fattar att du svara på det. :-)
Är det här skriptet du försök köra? https://github.com/phpbb/phpbb3/raw/dev ... grader.php
Från Knowledge Base - Doesn't have a default value errors
Från Knowledge Base - Doesn't have a default value errors
Ja, det är samma script.
Jag är så osäker användare att jag inte vet om jag kör scriptet på rätt sätt. Jag har alltså hämtat hem dokumentet, ändrat i första raden så som anvisningen säger och sedan stoppar jag in det som en SQL fråga och kör.
Är jag på rätt väg?
Jag lämnar gärna access till mina sidor om någon kunnig vill gå in och titta.
SQL-frågan utifrån scriptet ger följande svar:
# Table: 'phpbb3_posts'
ALTER TABLE phpbb3_posts MODIFY post_id mediumint( 8 ) UNSIGNED NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
MODIFY topic_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY forum_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY poster_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY icon_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY poster_ip varchar( 40 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_time int( 11 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_approved tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY post_reported tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY enable_bbcode tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY enable_smilies tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY enable_magic_url tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY enable_sig tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY post_username varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_subject varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_unicode_ci,
MODIFY post_text mediumtext NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_checksum varchar( 32 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_attachment tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY bbcode_bitfield varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY bbcode_uid varchar( 8 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_postcount tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_time int( 11 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_reason varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_edit_user mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_count smallint( 4 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_locked tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
DROP INDEX post_username,
ADD KEY post_username( post_username ) ,
DEFAULT CHARSET = utf8 COLLATE = utf8_bin;
MySQL sa:
#1091 - Can't DROP 'post_username'; check that column/key exists
Gamen
Jag är så osäker användare att jag inte vet om jag kör scriptet på rätt sätt. Jag har alltså hämtat hem dokumentet, ändrat i första raden så som anvisningen säger och sedan stoppar jag in det som en SQL fråga och kör.
Är jag på rätt väg?
Jag lämnar gärna access till mina sidor om någon kunnig vill gå in och titta.
SQL-frågan utifrån scriptet ger följande svar:
ALTER TABLE phpbb3_posts MODIFY post_id mediumint( 8 ) UNSIGNED NOT NULL AUTO_INCREMENT ,
MODIFY topic_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY forum_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY poster_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY icon_id mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY poster_ip varchar( 40 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_time int( 11 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_approved tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY post_reported tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY enable_bbcode tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY enable_smilies tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY enable_magic_url tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY enable_sig tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY post_username varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_subject varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_unicode_ci,
MODIFY post_text mediumtext NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_checksum varchar( 32 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_attachment tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY bbcode_bitfield varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY bbcode_uid varchar( 8 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_postcount tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '1' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_time int( 11 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_reason varchar( 255 ) DEFAULT '' NOT NULL COLLATE utf8_bin,
MODIFY post_edit_user mediumint( 8 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_count smallint( 4 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
MODIFY post_edit_locked tinyint( 1 ) UNSIGNED DEFAULT '0' NOT NULL ,
ADD KEY post_username( post_username ) ,
DEFAULT CHARSET = utf8 COLLATE = utf8_bin;
MySQL sa:
#1091 - Can't DROP 'post_username'; check that column/key exists
Gamen
okej, det förklarar ditt konstiga felmeddelande.
Du ska spara den som php-fil och köra SQL:n via PHP,
Spara filen med namnet mysql_upgrader.php och lägg den i forumroot. Sen pekar du din webbläsare mot <forumadressen>/mysql_upgrader.php
Om den säger nåt, så kan du ju kopiera det för eventuellt behov.
Sen raderar du filen.
Du ska spara den som php-fil och köra SQL:n via PHP,
Spara filen med namnet mysql_upgrader.php och lägg den i forumroot. Sen pekar du din webbläsare mot <forumadressen>/mysql_upgrader.php
Om den säger nåt, så kan du ju kopiera det för eventuellt behov.
Sen raderar du filen.
Tack Peetra,
Jag har försökt att göra som du säger, men det enda som händer är att filen som jag har skapat visas på skärmen.
Alltså:
Jag kopierade den text som jag visade för cirka två inlägg sedan till ett word dokument, sparade det som textfil och döpte om filen genom att byta till .php ändelse.
Laddade upp i forumroten.
Pekade min browser dit och det är då som jag får upp filens innehåll på skärmen.
Har jag en kunskapslucka som behöver fyllas (?) innan jag följer dina instruktioner.
Gamen
PS: Jag är oerhört imponerad av det engagemang som jag gissar att några få lägger ner på så många som jag.DS
Jag har försökt att göra som du säger, men det enda som händer är att filen som jag har skapat visas på skärmen.
Alltså:
Jag kopierade den text som jag visade för cirka två inlägg sedan till ett word dokument, sparade det som textfil och döpte om filen genom att byta till .php ändelse.
Laddade upp i forumroten.
Pekade min browser dit och det är då som jag får upp filens innehåll på skärmen.
Har jag en kunskapslucka som behöver fyllas (?) innan jag följer dina instruktioner.
Gamen
PS: Jag är oerhört imponerad av det engagemang som jag gissar att några få lägger ner på så många som jag.DS
Nu har det iofs kunnat gå lite illa, så om du får in en orörd kopia av databasen före du kör skriptet, som inte fått php-filen som SQL-kommando, så vore det ju inte helt fel.
heter filen mysql_upgrader.php? Om den inte har ändelsen php, så körs den inte med php.Jag har försökt att göra som du säger, men det enda som händer är att filen som jag har skapat visas på skärmen.
okej, jag fick ditt mail, du verkar nog ha gjort precis som du ska med php-filen och i SQL, men at det är något som spökar ändå. Du kan ta bort den extra php-filen nu, nästan allt är nu kört som SQL, jag hamnade verkligen att svära flera gånger, men nu ser det ut som om databasen skulle må bättre iallafall. Du får testa! 
Det enda som det var problem med i SQL:en från php-filen är strax under, så har vi det kvar, om vi behöver det. Resten körde jag i bitar. Å det här verkar nog vara kört det med, även om det resulterade i fel.... Ändringen är iallafall gjord.
Det enda som det var problem med i SQL:en från php-filen är strax under, så har vi det kvar, om vi behöver det. Resten körde jag i bitar. Å det här verkar nog vara kört det med, även om det resulterade i fel.... Ändringen är iallafall gjord.
Kod: Markera allt
ALTER TABLE phpbb3_posts
ADD KEY post_username (post_username),
DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_bin;Re: Restore av kraschat forum
Tack Petra
för allt ditt engagemang. Jag kommer nog aldrig att sluta att imponeras av ditt och dina kollegors engagemang i att svara på frågor från noviser som jag.
Förlåt mig om jag ställer en ny fråga:
Mitt forum kraschade. Vad var det som hände?
Gamen
för allt ditt engagemang. Jag kommer nog aldrig att sluta att imponeras av ditt och dina kollegors engagemang i att svara på frågor från noviser som jag.
Förlåt mig om jag ställer en ny fråga:
Mitt forum kraschade. Vad var det som hände?
Gamen
Webbhotellets uppgradering av mysql hände.
Nej, jag hade inte ledigt bara för att jag fyllde år...Kjell skrev:Ja, mycket kan man önska, men tror han kan få någon dag ledigt, det är ju trots allt hans "födelsedag" som ingen annan har missatGamen skrev:jag önska att Marcus vaknar upp i morgon och traskar till sitt företag och läser mitt email
Absolut inte.Gamen skrev:Då har jag kanske gjort bort mig genoma att missa födelsedagen och jag hoppas att Marcus inte blir putt på mig.
sGamen skrev:Hoppas att Marcus inte firar sin födelsdag alldeles för hårt och att han kommer att finna tid att se mig som en, om än liten, kund!
Hur menar du "hårt"?
Som jag förklarade i mitt svar, så hoppas jag att du ser det jag skrev som "omtanke"... jag bedömde att jag just nu inte kunde hjälpa dig, just nu.
/marcus