Språkflaggor till knappar?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Re: Språkflaggor till knappar?

Inlägg av Marcus »

Kjell skrev:Jag anser att du ska köra gif formatet, om du exempelvis använder PNG så måste du ha en mod för att det ska se bra ut i alla läsare.
Alla format har pluss och minus sidor, men gif är det formatet som bör fungera i alla webbläsare.
Så länge man inte använder alphakanalen så är det inga problem med PNG-filer på äldre webbläsare.

För den som undrar, så är alphakanalen till för att hålla ordning på transparans. Eftersom GIF bara har stöd för att välja ut vilken färg som ska uteslutas, så kan det mot flerfärgade bakgrunder se ganska knepigt ut.

T.ex. en skugga är ju en blandning av skuggans mörkaste färg och bakgrunden. Så länge bakgrunden är enfärgad går det utmärkt att göra detta med en GIF. Men vill man ha mot en flerfärgad bakgrund så blir det fult. Då kan man iofs. välja att klippa ut lite bakgrund och skippa transparenta bilder... men då måste ju finjustera så att bilden hamnar där du tänkt dig.

Men i PNG så ligger det en sk. Alphakanal och justerar "genomsläppning" av bakomvarande bild.

En annan fördel är att du i PNG kan ha fler färger än i en GIF-fil. GIF har bara stöd för 256 färger, medans PNG har stöd för 256 eller 16M. Fördel när man t.ex. hanterar foton förlustfritt.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Marcus, du vill bara ha två semlor :lol:
Jo, du har helt rätt i det du skriver, men kräver lite mer kunskap om hur man gör den transparanta bakgrunden för att det ska se bra ut.
I det här fallet så är flaggorna fyrkantiga samt fyllda med färg och behöver ingen bakgrund för att se bra ut, om man inte vill ha genomskilniga flaggor, då är det en annan sak, vilket jag har svårt att tro blir bra på grund av formatet ca:10x10 - 24x24 (10x24).
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Såg bara att man pratade om problem med PNG i gamla läsare, vilket i fallet med flaggorna inte borde vara ett problem menar jag.

Och eftersom PNG är ett fritt format, medans det finns ett patent i botten på GIF, så är PNG att föredra även om man inte vill göra sig besväret att leka med Alphakanalen.

/marcus

Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

marcus skrev:medans det finns ett patent i botten på GIF
Utveckla det här lite till tack, jag har aldrig brytt mig om källan när jag har skapat egna gif bilder inkl. anemeringar, så som min vinkade och påvisnde gubbe som ni kunde se tidigare i inlägget.
Är det som i monopol för min del: Gå direkt i fängelset utan att passera gå ;)
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Tog reda på att GIF inte lägre är "ofritt". :-)
GIF bygger på komprimeringsalgoritmen LZW som är patenterad i USA som patent 4 558 302.
Den första oktober 2006 gick det sista patent ut för GIF-formatet, vilket gör det helt fritt att använda.
PNG uppstod delvis för att råda bot på att patentinnehavarna för LZW ville slå mynt av GIF's popularitet på Internet.

Jag skulle kunna utvecka detta oerhört, men risken är att det bara är jag som orkar läsa min egen text... ;-)

/marcus

Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

"lite utanför tråden"
Alla bilder som jag har skapat är efter den tiden, om förmodan ni hittar något tidigare så är inte jag källan till dom.
Är det så man gör sig fri? :lol:
Skriv svar