Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.2.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-01-25 12:31
Svar: 0
Ort: Stockholm

Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av sardukar »

Ett forum jag modererat under ett par års tid dog under förra veckan till följd av providern lyfte PHP till 7.2, något som den gamla reliken inte alls gillade. Det hela resulterade i att jag befordrades från moderator till sysadmin, så här är jag.

Efter att ha gått tillbaka till PHP 5 igen verifierat att det var uppgraderingen på servernivå hos providern som orsakade felet påbörjade jag en uppgradering av phpbb från 3.0.8 till 3.2.2. stilen var satt till prosilver.

jag följde instruktionen i kunskapsbasen och laddade upp alla filer. Det var när jag sedan skulle uppdatera databasen som det blev dålig stämning. Db-uppdateringen small rejält (se bilaga) efter vilket det tog mig alldeles för lång tid att läsa tillbaka min backup, men nu är jag tillbaka på utgångsläget.

Har ni några tips på hur jag kommer vidare, eller vad jag kan ha gjort för fel?
Bilagor
Felmeddelande
Felmeddelande
15mm_db_error.PNG (686.45 KiB) Visad 9123 gånger
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av Sinom »

Hej sardukar,

Jag tror att det enklaste sättet att göra en sådan uppgradering (som är ganska långa steg) är genom att göra den lokalt.
Har du möjlighet att använda dig utav XAMP t.ex. och lägga in hela sidan lokalt och sedan göra uppgraderingen så har du också möjlighet att styra php-inställningarna för att försöka få det att fungera.
Bild
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-01-25 12:31
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av sardukar »

Hej Sinom,
Jag har inte jobbat med XAMPP tidigare, men jag antar att jag kan ge det ett försök. Har du någon idé om varför Db-uppdateringen gick åt skogen? Min magkänsla säger mig att det är det steg som jag har svårast att påverka själv.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av Sinom »

Jag tror bekymret är typen av databas i din config.php, du skulle kunna gå in i den filen och justera mysql till mysqli och se om det ger bättre effekt.
Bild
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-01-25 12:31
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av sardukar »

Jag har justerat och provat att lyfta igen, men den smäller fortfarande. Nedan är hela felmeddelandet.

General Error:SQL ERROR [ mysqli ]Unknown column 'style_path' in 'field list' [1054]SQLSELECT style_id, style_path, style_parent_id, bbcode_bitfield FROM phpbb_styles in file /customers/1/1/1/15mm.se/httpd.www/forum/phpbb/db/driver/driver.php on line 997BACKTRACEFILE: (not given by php)LINE: (not given by php)CALL: installer_msg_handler()FILE: [ROOT]/phpbb/db/driver/driver.phpLINE: 997CALL: trigger_error()FILE: [ROOT]/phpbb/db/driver/mysqli.phpLINE: 193CALL: phpbb\db\driver\driver->sql_error()FILE: [ROOT]/phpbb/db/driver/factory.phpLINE: 329CALL: phpbb\db\driver\mysqli->sql_query()FILE: [ROOT]/phpbb/textformatter/data_access.phpLINE: 246CALL: phpbb\db\driver\factory->sql_query()FILE: [ROOT]/phpbb/textformatter/data_access.phpLINE: 114CALL: phpbb\textformatter\data_access->fetch_decoded_rowset()FILE: [ROOT]/phpbb/textformatter/data_access.phpLINE: 144CALL: phpbb\textformatter\data_access->get_styles()FILE: [ROOT]/phpbb/textformatter/s9e/factory.phpLINE: 502CALL: phpbb\textformatter\data_access->get_styles_templates()FILE: [ROOT]/phpbb/textformatter/s9e/factory.phpLINE: 280CALL: phpbb\textformatter\s9e\factory->get_default_bbcodes()FILE: [ROOT]/phpbb/textformatter/s9e/factory.phpLINE: 379CALL: phpbb\textformatter\s9e\factory->get_configurator()FILE: [ROOT]/phpbb/textformatter/s9e/parser.phpLINE: 47CALL: phpbb\textformatter\s9e\factory->regenerate()FILE: (not given by php)LINE: (not given by php)CALL: phpbb\textformatter\s9e\parser->__construct()FILE: [ROOT]/vendor/symfony/dependency-injection/ContainerBuilder.phpLINE: 925CALL: ReflectionClass->newInstanceArgs()FILE: [ROOT]/vendor/symfony/dependency-injection/ContainerBuilder.phpLINE: 467CALL: Symfony\Component\DependencyInjection\ContainerBuilder->createService()FILE: [ROOT]/vendor/symfony/dependency-injection/ContainerBuilder.phpLINE: 451CALL: Symfony\Component\DependencyInjection\ContainerBuilder->get()FILE: [ROOT]/includes/message_parser.phpLINE: 1256CALL: Symfony\Component\DependencyInjection\ContainerBuilder->get()FILE: [ROOT]/includes/functions_content.phpLINE: 724CALL: parse_message->parse()FILE: [ROOT]/phpbb/textreparser/base.phpLINE: 260CALL: generate_text_for_storage()FILE: [ROOT]/phpbb/textreparser/base.phpLINE: 223CALL: phpbb\textreparser\base->reparse_record()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migration/data/v320/text_reparser.phpLINE: 100CALL: phpbb\textreparser\base->reparse_range()FILE: (not given by php)LINE: (not given by php)CALL: phpbb\db\migration\data\v320\text_reparser->reparse()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 714CALL: call_user_func_array()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 661CALL: phpbb\db\migrator->run_step()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 436CALL: phpbb\db\migrator->process_data_step()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 351CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 288CALL: phpbb\db\migrator->try_apply()FILE: [ROOT]/phpbb/db/migrator.phpLINE: 241CALL: phpbb\db\migrator->update_do()FILE: [ROOT]/phpbb/install/module/update_database/task/update.phpLINE: 160CALL: phpbb\db\migrator->update()FILE: [ROOT]/phpbb/install/module_base.phpLINE: 149CALL: phpbb\install\module\update_database\task\update->run()FILE: [ROOT]/phpbb/install/installer.phpLINE: 219CALL: phpbb\install\module_base->run()FILE: [ROOT]/phpbb/install/controller/update.phpLINE: 133CALL: phpbb\install\installer->run()FILE: (not given by php)LINE: (not given by php)CALL: phpbb\install\controller\update->phpbb\install\controller\{closure}()FILE: [ROOT]/vendor/symfony/http-foundation/StreamedResponse.phpLINE: 111CALL: call_user_func()FILE: [ROOT]/vendor/symfony/http-foundation/Response.phpLINE: 383CALL: Symfony\Component\HttpFoundation\StreamedResponse->sendContent()FILE: [ROOT]/install/app.phpLINE: 62CALL: Symfony\Component\HttpFoundation\Response->send()

Skip “installer.update_filesystem.download_updated_files” task
Skip “installer.update_filesystem.update_files” task
Skip “installer.update_filesystem.show_file_status” task
Skip “installer.update_filesystem.diff_files” task
Skip “installer.update_filesystem.check_task” task
Skip “installer.obtain_data.update_ftp_settings” task
Skip “installer.obtain_data.update_files” task
Skip “installer.obtain_data.file_updater_method” task
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av Sinom »

Det slog mig precis, hur gör du uppgraderingen? Från 3.0.8 till 3.2.X direkt?
Bild
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-01-25 12:31
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av sardukar »

Jag följer guiden på phpbb.com
Instruktion

Jag tar bort i princip alla gamla filer för forumet (enligt instruktion), laddar upp de nya och går sen in i /install och trycker på update. Efter det smäller det.
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-01-25 12:31
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av sardukar »

Jag körde Support Toolkit och rensade databasen vilket gjorde att jag kom lite längre, men den smäller fortfarande när jag försöker uppdatera databasen :(

Några förslag?

CANNOT_REMOVE_MODULE
Update database…

Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v310\acp_style_components_module.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\acp_style_components_module; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\acp_style_components_module.
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v310\dev
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v310\migrations_table
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v310\reported_posts_display; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v310\reported_posts_display.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\reported_posts_display; Time: 0.01 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\reported_posts_display.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone_p2; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone_p2.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone_p2; Time: 0.02 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone_p2.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone; Time: 0.03 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone; Time: 0.02 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\timezone.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p2; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p2.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p2; Time: 0.04 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p2.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p1; Time: 0.01 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p1.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p1; Time: 0.02 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\style_update_p1.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v310\extensions; Time: 0.09 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v310\extensions.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\extensions; Time: 0.01 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v310\extensions.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\local_url_bbcode; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\local_url_bbcode.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\local_url_bbcode; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\local_url_bbcode.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_pl1; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_pl1.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_pl1; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_pl1.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14_rc1; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14_rc1.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14_rc1; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_14_rc1.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_rc1; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_rc1.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_rc1; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_13_rc1.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc3; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc3.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc3; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc3.
Installed Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc2; Time: 0.00 seconds
Installing Data: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc2.
Installed Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc2; Time: 0.00 seconds
Installing Schema: \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc2.
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_12_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_11
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_11_rc2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_11_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_10
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_10_rc3
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_10_rc2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_10_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_9
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_9_rc4
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_9_rc3
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_9_rc2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_9_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_8
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_8_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_7_pl1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_7
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_7_rc2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_7_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_6
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_6_rc4
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_6_rc3
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_6_rc2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_6_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_5
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_5_rc1part2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_5_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_4
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_4_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_3
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_3_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_2_rc2
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_2_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_1_rc1
Migration already effectively installed (skipped): \phpbb\db\migration\data\v30x\release_3_0_0
Skip “installer.update_filesystem.download_updated_files” task
Skip “installer.update_filesystem.update_files” task
Skip “installer.update_filesystem.show_file_status” task
Skip “installer.update_filesystem.diff_files” task
Skip “installer.update_filesystem.check_task” task
Skip “installer.obtain_data.update_ftp_settings” task
Skip “installer.obtain_data.update_files” task
Skip “installer.obtain_data.file_updater_method” task
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 2011-01-25 12:31
Svar: 0
Ort: Stockholm

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av sardukar »

I händelse av att någon följer den komedi kommer här en uppdatering.

Jag lyckades uppgradera forumet från 3.0.8 till 3.0.14, och sedan från 3.0.14 till 3.1.12.
Nu blir det en whisky som belöning.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Inlägg: 1506
Blev medlem: 2010-11-04 21:24
Svar: 13

Re: Raise the the dead - Uppgradering från 3.0.8 till 3.2.X

Inlägg av Sinom »

Grymt jobbat!

Välförtjänt ;)
Bild
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster