Migrera vBulletin 4.2 till phpBB 3.1

Här kan du ställa frågor om problem med installation och drift av phpBB 3.1.x.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
dotdeas
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-03-19 21:10
Svar: 0

Migrera vBulletin 4.2 till phpBB 3.1

Inlägg av dotdeas »

Hej,

Jag driver ett av sveriges störa forum för digital-tv och hemelektronik, ComHit.net. Idag kör vi det på vBulletin 4.2.3 men jag känner att detta börjar bli föråldrat och det kommer inga uppdateringar längre, jag är heller inte intresserad av att betala ett par 1000kr för att uppgradera till vBulletin 5.x och knappt få några nya funktioner. Därför har jag tittat och forskat lite i phpBB 3 och känns som communityn är lite mer framåt här. Problemet är att jag hittar inget bra script för att konvertera vår nuvarande vBulletin installation till phpBB. Fanns ett script på phpbb.com men det gav en massa fel och konverterade inte åäö rätt på alla inlägg. Jag tittade även på cms2cms.com som verkar vara en väldigt bra tjänst, dock så skulle det kostar ca 5000kr att konvertera vårt forum till phpBB, vilket också känns lite saftigt.

Så min fråga är, finns det något script för att konvertera vBulletin 4.2.3 till phpBB 3.1.x och som inte kostar 1000-tals kronor?

Lite info om installationen
OS: Ubuntu 14.04.4
Webbserver: Apache 2
PHP: 5.5.9
MySQL: 5.5.47
vBulletin: 4.2.3
Medlemmar: 48.510
Ämne: 36.476
Inlägg: 241.674

Mvh,
Andreas
dotdeas
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-03-19 21:10
Svar: 0

Re: Migrera vBulletin 4.2 till phpBB 3.1

Inlägg av dotdeas »

Ingen alls som har någon erfarenhet av ovanstående?
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Migrera vBulletin 4.2 till phpBB 3.1

Inlägg av Slacker »

Har du det här som konverterar först till phpBB3 och sedan får man uppgradera till phpBB 3.1?
https://www.phpbb.com/community/viewtop ... #p13252438

När jag uppgraderade från phpBB2 till phpBB3 fick jag ändra kodningen på tabellerna till phpBB3 till latin1 och då blev åäö rätt. Men då var det inte från phpBB2 utan phpBB2 för PHP-Nuke, som hade ett special skript.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Migrera vBulletin 4.2 till phpBB 3.1

Inlägg av Holger »

Titta lite i detta forum:
https://www.phpbb.com/community/viewforum.php?f=486
Verkar dock som om det inte finns någon direkt konverter för vB 4 till phpBB 3.1 än.
Kontakta Oxpus (www.oxpus.net), han kan säkert hjälpa dig! Kostar en liten slant.

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
dotdeas
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-03-19 21:10
Svar: 0

Re: Migrera vBulletin 4.2 till phpBB 3.1

Inlägg av dotdeas »

Har fått rätt på allt vad gäller forum och inlägg, fixade lite i scriptor för konvertering vb4.x till phpbb3. Problemet som kvarstår är lösenorden på användarna, vissa fungerar men inte alla. Vet inte om det har med salt att göra eller om det är nått värde som saknas, har inte haft tid att gräva i det än.

Okej, får maila och höra där då. För cms2cms skulle ju ha ett par 1000 lappar och det kändes lite sådär.
dotdeas
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-03-19 21:10
Svar: 0

Re: Migrera vBulletin 4.2 till phpBB 3.1

Inlägg av dotdeas »

@Holger
Har du någon mail adress till killen du tipsa om? Min tyska är mucho dålig.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster