Administration

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Administration

Inlägg av kenson »

Jag håller på att sätta upp ett forum för en person som riskerar gå vilse i administratinspanelen.

Finns det något tilläg eller annat som förenklar det som finns i administratinspanelen?

Jag menar exvis om man vill stänga för en grupp/medlem att kunna posta på forumet skall det bara finnas en knapp som gör detta för hela forumet.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Re: Administration

Inlägg av Holger »

Hm, tyvärr har ACP blivit otroligt mycket krångligare med phpBB3.
Du kan dock dölja/förenkla en massa genom att pilla i System -> Modulhantering
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Administration

Inlägg av kenson »

Jag har märkt att det blivit mer at hålla reda på.

Jag tycker de gjort det onödigt krångligt med behörigheterna. Jag som är en van användare går bet ibland.
Jag skall titta på om jag kan dölja sådant som inte behövs eller göra en tydlig manual. Kanske är bättre med det senare!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Administration

Inlägg av Marcus »

Det bästa med phpBB är att det är ett "open source"-projekt... så vem som helst får hjälpa till med att förbättre och/eller skapa en bättre dokumentation. ;-)
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-07-15 07:56
Svar: 0

Re: Administration

Inlägg av Slacker »

Det du kan göra är att skapa grupper med t.ex noPost (får inte posta), NoPM (får inte skicka PM) eller PreMod (Premoderering). Sedan är det bara för honom att lägga till en medlem i gruppen. Då blir det ganska enkelt. Simple Machine skall visst annars vara ett forum som är lätt att administrera. En på webmasterforum ansåg att phpBb3 måste man vara Nobelpristagare för att enkelt kunna administrera.
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Administration

Inlägg av kenson »

Marcus skrev:Det bästa med phpBB är att det är ett "open source"-projekt... så vem som helst får hjälpa till med att förbättre och/eller skapa en bättre dokumentation. ;-)
Nu fick jag dåligt samvete 8)
kenson
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-10-27 23:07
Svar: 0

Re: Administration

Inlägg av kenson »

Slacker skrev:Det du kan göra är att skapa grupper med t.ex noPost (får inte posta), NoPM (får inte skicka PM) eller PreMod (Premoderering). Sedan är det bara för honom att lägga till en medlem i gruppen. Då blir det ganska enkelt. Simple Machine skall visst annars vara ett forum som är lätt att administrera. En på webmasterforum ansåg att phpBb3 måste man vara Nobelpristagare för att enkelt kunna administrera.
Ja, jag pillade med det här om dagen och gjorde exakt så. Jag fortsatte och tog bort alla grupper och ersatte de med nya grupper som bättre beskriver vad den gäller för.

"Gäster - får posta"
"Gäster - får inte posta"
"Gäster - ser inte forumet"

Samma gjorde jag med vanliga medlemar
Jag skapade en grupp "Modertor" och en grupp "Admin" osv

Verkar fungera bra.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster