Använda samma databas och användare?
Moderator: Moderatorgrupp
Använda samma databas och användare?
Kan jag använda samma databas och användare eller bör jag skapa en ny databas och/eller användare för den nya installationen?
Syftar på MySQL databas med dess användare.
Re: Använda samma databas och användare?
Det går bra att använda samma databasserver till flera forum - men du måste använda olika databasprefix.
T.ex phpbb_users har prefixet phpbb_ - Ange ett eget prefix när du installerar det andra forumet.
- Sinom
Frågade mitt webbhotell samma och de rekommenderade en ny databas men nu gjorde jag som du skrev istället.
Som Sinom redan sagt så går det alltså utmärkt att ha två (eller fler forum) i samma databas, men att man håller dem isär med hjälp av olika prefix. T.ex. forum1_users och forum2_users (tabellen users för två olika forum).
Så för att köra två (flera forum) med exakt samma user-tabell (plus de som behövs yttreligare) så gör man så här. Och av prestandaskäl är det det faktiskt rekommenderat att dessa forums tabeller ligger i samma databas.
1. Installera forum1 (troligen redan gjort i ditt fall). Säg med prefix phpbb_ (vilket det säkert är för dig).
2. Installera forum2 som vanligt. (skapa inga konton extra på detta forum, det behövs bara 1 konto för att sätta upp det...)
T.ex. med phpbb2_ som prefix.
3. Ändra lite i hur forum2 fungerar... Redigera filen includes/constants.php:
Hitta:
Kod: Markera allt
define('USERS_TABLE', $table_prefix . 'users');Kod: Markera allt
define('USERS_TABLE', 'phpbb_users');Kod: Markera allt
define('USER_GROUP_TABLE', $table_prefix . 'user_group');Kod: Markera allt
define('USER_GROUP_TABLE', 'phpbb_user_group');Kod: Markera allt
define('GROUPS_TABLE', $table_prefix . 'groups');Kod: Markera allt
define('GROUPS_TABLE', 'phpbb_groups');/Marcus