Lösenordskydd för användning av forum, men öppet att läsa

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
poksyl
Medlem
Medlem
Svar: 0

Lösenordskydd för användning av forum, men öppet att läsa

Inlägg av poksyl »

Hej! Jag har skapat ett forum som är tänkt att vara slutet på så sätt att medlemmar skall tillhöra en viss yrkeskår. Bara aktiva inom yrket är tänkta att kunna skriva frågor och svar. Däremot är det en fördel om gäster kan läsa trådar. Är detta möjligt? Annars får jag väl lösenordsskydda hela forumet och där finns svar i en annan tråd. Vore synd att behöva göra det.

mvh

PO Sylwan
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Lösenordskydd för användning av forum, men öppet att läs

Inlägg av Marcus »

Det är klart det går. (Du frågar ju bara om det går...)

Ställ bara in en grupp på att kunna skriva och att all gäster kan läsa.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
poksyl
Medlem
Medlem

Inlägg av poksyl »

Problemet är att jag vill ha extra lösenordskydd för dem som blir medlemmar,dvs alla skall inte kunna bli medlemmar men alla som bara surfar skall kunna läsa, men inte logga in sig. Att låsa alla underforum med lösenord verkar inte så bra. Då kan väl folk bli medlemmar? utan att kunna göra något och det skapar bara bad feelings.
Sen har jag varit i adminpanelen och gått igenom vad man kan göra med grupper, men jag är ny i detta och har inte lyckats klara ut det du säger. Är lite orolig att ställa till något t ex genom att skapa en grupp utan att veta riktigt varför. Vill du förklara mer i detalj?
Har sen en annan fråga som jag tänkte lägga i en ny tråd, men du kanske kan hjälpa till. När jag skapade mina olika underforum så fanns en funktion som hette hantera forum. Nu finns plötsligt inte den kvar utan bara funktionen hantera kategorier. Jag skapade ett par underforum via den senare funktionen i går, men det var krångligare. Kan du förklara hur funktionen hantera forum kan bara försvinna? Eftersom jag läser engelska nästan som svenska så kan det ha skett vid språkbyte utan att jag kan minnas vilket språk jag jobbade i från början. Vill du inte svara på detta också så lägger jag ut detta i en ny tråd.
lägger min url här om du vill titta www.laserbehandling.info

Mvh PO
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Vill du göra så att administratören måste AKTIVERA alla konton som registreras?

På detta sättet skulle du kunna göra så att Gäster kan LÄSA men endast de medlemmar dom DU aktiverar får SKRIVA.

- Sinom
Bild
poksyl
Medlem
Medlem

Inlägg av poksyl »

Det skulle kunna funka om jag t ex lägger en förklarande text på landningssidan samt även i den grundläggande informationen på forumet. Vore bra om man kunde göra så att detta framgår också vid själva registreringen, men det kanske är svårare. Administrationspanelen är fortfarande delvis ett mysterium för mig. Hur gör man detta?

Poksyl
poksyl
Medlem
Medlem

Inlägg av poksyl »

Oj! måste uttrycka mig mer precist. Hur lägger jag in en funktion så att jag aktiverar konton som registreras så att dessa kan skriva och övriga bara kan läsa?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Gå till ACP > E-postinställningar > Aktivera - Aktivera forumets e-post:

Gå sen till ACP > Inställningar för användarregistrering

Ändra Kontoaktivering: till Av Administratör

Sen får du ställa in kategoribehörigheterna så att Gäster endast kan LÄSA och medlemmar får skriva etc.

- Sinom
Bild
poksyl
Medlem
Medlem

Inlägg av poksyl »

Tack!
Skriv svar