Fliken convert saknas

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Cougarina
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Fliken convert saknas

Inlägg av Cougarina »

Jag ska uppgradera ett forum som är sen 1800 kallt, dvs väldigt gammalt. Tror det installerades 2005 och sen dess har ingen uppgraderat det.

Jag har sökt och sett att man ska kunna klicka på en flik som heter Convert och då kunna konvertera över den gamla databasen.
I min installation så finns det ingen sådan flik, vet inte om det har att göra med att jag använder Manufrogs installerare.

Vad jag kan läsa mig till så ser db strukturen annorlunda ut i bb3 mot den version vi har. Av någon anledning så kommer vi inte åt admindelen då den verkar ha rasat. Jag trodde jag kunde importera den gamla databasen men det gick inte.

Hur gör jag bäst för att få över den gamla databasen och användarna?
Grön på PHPBB men inte helt novis som programmerare.

//Anna-Karin, Ser ut som ett :?:
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Fliken convert saknas

Inlägg av Peetra »

Du bör undvika tredjeparts installationer, för att vi ska kunna hjälpa dig, eftersom vi inte vet hur/om de har ändrat i skriptena. Just det här fantastico, som Manuifrog har, så har jag personligen ganska dåliga erfarenheter av, det lilla man vinner i tid i början förlorar man sedan mångfallet, då strulet sätter igång.
Hur gör jag bäst för att få över den gamla databasen och användarna?
Ladda ner från http://www.phpbb.com/downloads/olympus.php och ladda upp dessa filer till ditt webbhotell i skild katalog från phpBB2 installationen. Före du konverterar, så måste du installera ett phpBB3, men gå ändå via Konvertera-fliken, så guidas du genom hela prosessen. :D Om du dessutom lägger in svenska språkpaketet från http://www.phpbb.com/customise/db/translation/svenska/ före du börjar så får du installationen/konverteringen på svenska.

Använd gärna samma databas för forumet du ska konvertera å det nya, men olika prefix, det vanligaste är väl att man lägger det nya prefixet till phpbb3_. Senare kan du radera phpBB2-tabellerna, då forumet är konverterat till phpBB3 och fungerar, som det ska.
Cougarina
Ny medlem
Ny medlem

Re: Fliken convert saknas

Inlägg av Cougarina »

Sådär, nu är gamla forumet konverterat och jag utkastad från admindelen. :o
Ska ge om jag kan ge mig själv adminbehörigheter från mySQL servern annars får chefen logga in och ge mig rättigheterna.
Skriv svar