Moddat dit en egen sida, men hur funkar viewonline?

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Xoffis
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2009-09-09 19:51
Svar: 0

Moddat dit en egen sida, men hur funkar viewonline?

Inlägg av Xoffis »

Hej!

Har nu slitit mitt hår ett par dagar men till slut lyckats modda dit en helt egen del på forumet,

har skapat en root_path som fungerar och pekar på min nya mapp, har även skapat en hel del templates till denna nya del, allt funkar fint, MEN, jag vet inte riktigt hur jag skall skriva i viewonline.php så man kan se att det är framsidan som folk tittar på...

detta ligger i constants.php

Kod: Markera allt

define('HOME_ROOT_PATH', 'home/');
detta har jag skrivit i functions.php

Kod: Markera allt

// - Homepage
		'U_HOMEPAGE'			=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}index.$phpEx"),
		'U_EVENTS'				=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}events.$phpEx"),
		'U_STADGAR'			=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}stadgar.$phpEx"),
		'U_CREW'				=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}crew.$phpEx"),
		'U_SPONSORER'			=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}sponsorer.$phpEx"),
		'U_KLUBBSHOP'			=> append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}klubbshop.$phpEx"),
// - Homepage - end
har även skapat en home/includes/root_path.php för att "home_root_path" skall fungera...

min mod utgick från "blank_template_mod" och lånat lite kod från andra mods, men jag har modat vidare på koden för att få allt att funka

allt fungerar fint, förutom just att det inte står i viewonline att folk är på framsidan, utan det står att dom är på forumets index

så här ser det ut just nu i viewonline.php

Kod: Markera allt

		case 'home/index':
			$location = $user->lang['VIEWING_HOMEPAGE'];
			$location_url = append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}index.$phpEx");
		break;
men jag är inte riktigt med på vad just "case 'home/index' och "VIEWING_HOMEPAGE" pekar på...

Tacksam för all hjälp!

MVH
Xoffis
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2009-09-09 19:51
Svar: 0

Re: Moddat dit en egen sida, men hur funkar viewonline?

Inlägg av Xoffis »

Sedan undrar jag en sak till, troligtvis betydligt mer avancerat, men hade varit skitskoj att kunna!

Det är som så att en av templates på framsidan kommer att innehålla skiftande information,

jag har idag 3 olika "table" och pga min okunnighet så är innehållet i dessa HTML skrivet direkt på templaten, men jag hade gärna velat ha en funktion i adm panelen där jag kan ändra "topic" & bild (dessa innehåller endast 1 bild var) & länk när man trycker på bilden...

funktionen känns ju enkel, men jag antar att man måste skapa taggar som pekar på databasen bilder, länkar ja, vad vet jag!

Men är detta enkelt? någon som känner för att skriva hur ev. kod kan se ut?

MVH
Xoffis
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2009-09-09 19:51
Svar: 0

Re: Moddat dit en egen sida, men hur funkar viewonline?

Inlägg av Xoffis »

nu har jag fixat vad jag önskade i post 2, funkar skitfint och enkelt va det! bara några rader i functions.php

Men nu till nästa fråga, för enkelhetens skull har jag lagt dessa rader i "acp_board.php" men jag hade jättegärna haft en egen modul till mina grejjer till framsidan, men vad måste ingå i denna för att få detta att funka? det ända jag idag har är ju detta:

Kod: Markera allt

						'event_t_one'			=> array('lang' => 'EVENT_TOPIC_1',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_i_one'			=> array('lang' => 'EVENT_IMAGE_1',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_l_one'			=> array('lang' => 'EVENT_LINK_1',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_t_two'			=> array('lang' => 'EVENT_TOPIC_2',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_i_two'			=> array('lang' => 'EVENT_IMAGE_2',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_l_two'			=> array('lang' => 'EVENT_LINK_2',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_t_thr'			=> array('lang' => 'EVENT_TOPIC_3',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_i_thr'			=> array('lang' => 'EVENT_IMAGE_3',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
						'event_l_thr'			=> array('lang' => 'EVENT_LINK_3',			'validate' => 'string',	'type' => 'text:40:255', 'explain' => false),
och dessa raderna vill jag hälst ha en egen modul till.

MVH
Xoffis
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 2009-09-09 19:51
Svar: 0

Re: Moddat dit en egen sida, men hur funkar viewonline?

Inlägg av Xoffis »

Idag löste jag mitt problem med "viewonline.php"

För intresserad:

i din nya php fil för templaten så har du (eller kan ha) denna lilla kod:

Kod: Markera allt

// Start session management
$user->session_begin();
$auth->acl($user->data);
$user->setup('mods/home');
i den så pekar "mods/home" till en språkfil, men det är samma pekning som används i "viewonline.php", kod:

Kod: Markera allt

		case 'home/index':
			$location = $user->lang['VIEWING_HOMEPAGE'];
			$location_url = append_sid("{$phpbb_root_path}{$home_root_path}index.$phpEx");
		break;
som ni ser är case samma som $user->setup! =)

och gällande min andra fråga så startar jag en ny tråd för den, då jag känner på mig att det kan vara ganska omfattande och den kan vara värd en egen topic... (hoppas bara det är ok, men denna topicen är ju löst nu)
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster