Höger/vänster-trafik på gångbana?

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Höger/vänster-trafik på gångbana?

Inlägg av groggy1 »

Har idag funderat en del på huruvida man "ska" gå på höger eller vänster sida på gångbanor eller promenadstråk.
Med bakgrund i att man ska gå på vänster sida om man går på en bilväg har jag fortsatt gå på vänster sida även på gångbanor. Men jag kom att fundera över om det är jag som har "fel" då det känns som de flesta faktiskt väljer att gå på högersida.

Kan man då säga att gångbanor är gångarnas väger och att det är" samma" regler som på bilvägen?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Re: Höger/vänster-trafik på gångbana?

Inlägg av PazZze »

Välkommen till världen av svåra val!

Lite fakta:
I Stockholm, på centralen, så är det vänster mellan stockholm och t-centralen, alla rulltrappor går i vänstertrafik där med.
Sen kommer man typ till kista centrum, och ska gå genom deras dörrar till gallerian, där är det höger som gäller, även min skola är samma sak, höger för att gå in.
Detta är en typ av "sluta utrymmen".

Sen om man nu går ute på en gångväg, så brukar jag gå till höger. Cyklarna kör till höger de med, men de måste visa hänsyn till de som går.

När jag går till bussen brukar jag byta sida, så jag alltid går i innekurvan typ.

Tror detta är någon mystisk ologik bakom hur man gör detta. Det handlar nog om hur situationen är, vart folk ska, vad som känns rätt..
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av groggy1 »

Tack för välkomnandet :) Visst är det ett världsligt problem?
PazZze skrev: Lite fakta:
I Stockholm, på centralen, så är det vänster mellan stockholm och t-centralen, alla rulltrappor går i vänstertrafik där med.
Sen kommer man typ till kista centrum, och ska gå genom deras dörrar till gallerian, där är det höger som gäller, även min skola är samma sak, höger för att gå in.
Detta är en typ av "sluta utrymmen".
Mycket intressant iakttagelse. Här i den fjärde storstadsregionen finns det inga sådana installationer som du beskriver, men om man ska kolla på tex. rulltrappor i varuhus är det högertrafik som gäller. Även dörrarna snurrar i högertrafik.
PazZze skrev: Sen om man nu går ute på en gångväg, så brukar jag gå till höger. Cyklarna kör till höger de med, men de måste visa hänsyn till de som går.

När jag går till bussen brukar jag byta sida, så jag alltid går i innekurvan typ.

Tror detta är någon mystisk ologik bakom hur man gör detta. Det handlar nog om hur situationen är, vart folk ska, vad som känns rätt..
Det där med cyklarna köper jag faktiskt inte, för jag behandlar dom liksom jag behandlar bilar och vill då möta dom som åker närmast mig så man inte hoppar till när man konstaterar att man blir omåkt.
Vidare bör kanske konstateras att jag relativt ofta går med ett par lurar i öronen och därmed stänger ute mycket av omvärlden.

Gå till bussen och "gena" genom kurvorna är något jag mycket väl både förstår och utnyttjar då jag tar snabbare promenader, vilket visserligen känns helt sjukt då man går för att få någon typ av motion...

De sista du säger stämmer nog mycket bra.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag går där jag kommer fram, ibland över folk som ska stanna upp i slutet på en rulltrappan :lol:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Det där med att man ska gå på vänster sida på bilvägar osv är till för att bilister och fotgängare ska se varandra tidigare och bättre,man är mer "förberedd". Det är en helt annan sak om man svajar till lite medan man går om man ser bilen eller om den kommer bakifrån ... mycket säkrare känsla. Annars gäller "höger-trafik" även för fotgängare i övrigt.

Om du någon gång har möjlighet att i säker omgivning testa att cykla på fel sida vägen så kommer du att märka att det är en mycket säkrare känsla att cykla "mot trafiken" eftersom du ser bilarna och kan förbereda dig på luftvallen som bilarna trycker framför sig. Det är stor skillnad mot om bilarna kommer bakifrån och kör om dig.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

Jag kommer alltid överäns med min mötande, genom lite utbyte av blickar, om vilken sida vi ska gå om varandra, annars är det bara se på mötespersonen, hur den kommer, och i vilken riktning, så vet man hur man ska veja.

I järnvägstrafik och i tunnelbanan så är det vänster trafik, och på deras rulltrappor har de olika standarder, vissa har högertrafik, andra vänster... huvudsaken är att man ska underlätta för folk att komma till rätt plattformsdel... men undantag finns, i t.ex stadion, där de kör högertrafik i norra uppgången...
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av groggy1 »

Måste säga att det var mer intressant än vad jag vågat tro när jag skrev mitt första inlägg och att det fanns så många olika infallsvinklar, "regler" och liknande.

De flesta verkar göra som du Kjell, dvs gå där det finns plats. Men att gå över folk? De låter en aning aggressivt, även om jag också gör det då det kan vara sjukt irriterande när folk bara stannar.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Mer irriterande är det då man kollar en kö.... "en i den kassan med en vara" och fanskapet ska diskutera i evigheter eller än värre snacka om vänder och ungar :mrgreen:
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Stella
Medlem
Medlem

Inlägg av Stella »

PazZze skrev: I Stockholm, på centralen, så är det vänster mellan Stockholm och t-centralen, alla rulltrappor går i vänstertrafik där med.
Hur folk går emellan plattformer och in- och utgångar hänger på vilka dörrar som är öppna för in-och utgång samt buffelförflyttningseffekten, dvs majoriteten som ska i ena riktningen bestämmer flödet. Detta kan tex observeras i övergången mellan T-centralens tunnelbanna och pendeltåg där morgonrusningens pendlare tar huvudsidan vänster (från deras håll sätt) på morgonen och tar samma fil tillbaka kvällstid vilket gör att "de andra" oftast trycks ut i den alternativa filen.

Däremot står alltid till höger i rulltrappan. Skulle du mot förmodan stå till vänster i rulltrappan i Stockholm innerstad så får mördande blickar, suckar och ibland dödshot (yes, jag har hört det förekomma) Resväskor och annat skymmande som i många fall skulle accepteras att du håller bredvid kroppen om du går på en gångväg ska placeras framför eller bakom dig när du står på höger sida i rulltrappa. Om du står på höger sida och har väskan till vänster, eller om du står på vänster sida och har väskan till höger (dvs du blockerar flödet för vänstersidans stressade resenärer) så hamnar du i samma situation som tidigare nämnt, dvs du får höra skit från resten bakom för att du blockerar. Med andra ord är inte ens en väska en acceptabel anledning att inte hålla sig till höger.Vänsterfilen i Stockholms rulltrappor är alltid för "omkörningar" av stressade resenärer och används enbart till att gå och aldrig stå.
Eftersom buffelförflyttningseffekten är skiftande men högerregeln i rulltrappan alltid förekommer skulle jag nog hävda att Stockholm har högertrafik :)
Grenfeldt
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Grenfeldt »

Högertrafik i Stockholm och vänster i övriga landet har jag märkt :P
Driver webbyrå till vardags, är här för att lära av de bästa
Skriv svar