Problem vid installation

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Quiwi
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Problem vid installation

Inlägg av Quiwi »

Hej!

Jag är [ganska] ny inom det här med webbsidor et cetera, men jag har en domän (hos liway) och har fört över alla filer ur "packet" jag laddade ner hos phpBB. Det var fel permission på några utav filerna, vilket jag inte fattade först och fick hjälp av .:ADDE:., och jag fixade i ordning det imorse, men nu när jag ska gå in på "installationssidan" är det bara helt vitt. Jag har inte, såvitt jag kan minnas, ändrat namn på någon fil eller så, om det nu kan vara det som är felet. :/

Ingen som vet vad som antagligen har hänt, och skulle vilja berätta vad jag gjort för fel?

Tack på förhand.
Quiwi
Quiwi
Ny medlem
Ny medlem

Re: Problem vid installation

Inlägg av Quiwi »

Okej, jag lyckades få igång det igen. Hur vet jag inte, men jag fick igång det. Dock har jag stött på ett nytt problem:
Obligatoriskt - För att phpBB ska fungera korrekt så måste phpBB kunna komma åt eller skriva till vissa filer eller kataloger. Om du ser “Hittas inte” nedan så måste du skapa den relevanta filen eller katalogen. Om du ser “Ej skrivbar” nedan så måste du ändra behörigheterna på filen eller katalogen så att phpBB kan skriva till den.

cache/: Hittades, Ej skrivbar
files/: Hittades, Ej skrivbar
store/: Hittades, Ej skrivbar
Vad gör jag? Jag har gett dessa filer (alltså de filer som ligger i ovanstående mappar) permission 0777, men det funkar ändå inte :/ För det är väl dem man ska ge 0777, inte alla filer väl?
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av groggy1 »

Du ska ge mapparna "permission 0777", och då klicka i att alla filer och mappar i den mappen ska få samma permission.

Ser ut som att det är det som är problemet.
Quiwi
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Quiwi »

ah... tack :) Att jag inte tänkte på det...

tack (igen) iaf!
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av groggy1 »

Alltid kul att kunna hjälpa till.
Skriv svar