Tema Guide
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Tema Guide
Jag skulle bara höra om någon här vet någon bra guide hur man gör phpbb teman?.. Jag kan inget om sånt och så har jag letat överallt efter ett bra tema men hittar inget så jag vill göra mitt eget...
Tack på förhand, Jonne
Re: Tema Guide
Jag gillar denna looken: http://fmsweden.se/
Någon som kan hjälpa mig hitta en guide hur man gör teman, behöver man något program osv?
Cheers!
Det jag behöver är ett bra CMS som phpbb som jag kan posta "Nyheter om fotboll, Nerladdningar, och ett snyggt forum" det är de viktigaste.. Så om någon har ett förslag eller om någon vet hur man göra allt sånt till phpbb skriv gärna tillbaka...
Tack på förhand, Jonne
Anledning: tog bort fult ord
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Tack för tipset!
Bara för att vara en liten motpool mot Kail, så kör jag många hemsidor i MODx, den har lite mindre egenskaper än Drupal, men fungerar i princip lika.
Sedan håller några kända phpBB killar på med ett CMS verktyg som helt är inriktad på phpBB som heter Whizby CMS, men det finns ingen klart än.
Sedan har vi alternativ "3" och det är att köra manuellt så som jag beskriver här: http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=4664
Personligen så tycker jag du ska undvika Joolma i alla lägen
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Har du ett befintligt forum? Om inte, rekommenderar jag (nu får jag fan) att köra Drupal med moduler för att skapa ett forum inom Drupal. Bättre koppling mellan CMS och forum kan du inte få... (man kan tema forumdelen till att se ut som ett phpBB).jonne88 skrev:Så man kan inte bygga upp sidan så som jag vill ha det med phpbb?
Tack för tipset!
/marcus
JA!, Det får du!, för det här forumet är för phpBB och inte för att byta ut detMarcus skrev:(nu får jag fan)
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Ska du ha en Blogg... kör Wordpress, det är det bästa systemet för rena bloggar.
Ska du ha ett fotoalbum... kör Gallery2, det är ett bra system för att skapa fotoalbum online.
Men om du redan från start ska kör en lösning med CMS, forum, blogga, album (m.m.)... då är är det inte "smidigt" att köra:
phpBB + Wordpress + Gallery2 + CMS (valfritt mellan Drupal, ModX, Joomla m.fl.)
Då har du ett styvt jobb att sköta alla dessa systems uppdateringar, som dessutom vid uppdatering kan sluta lira ihop för att deras gränssnitt (som man byggt bryggorna på) inte längre lirar med bryggorna. Sedan kanske man sitter med en brygga som slutar underhålla... vad gör man då? Kodar om den själv?
/marcus
PS!
Såg Dick på NodeOne visa hur man med hjälp av Views (modul till Drupa) enkelt skapade ett forum... på mindre än en timme. Men då har du automatiskt möjligheter att plocka upp innehållet i forumet vart du vill i hela CMS... utan att behöva våldföra dig på phpBB3s kärna.
DS!
Har inte Joomla och Drupal ett forum inbyggt i deras CMS som e107? Som en plugin typ?
Finns där något sätt man kan ta reda på vad andra har för CMS. Det jag menar är att om jag hittar en hemsida som jag gillar och det inte står vad dom använder för CMS längst ner osv finns där då något annat sätt att ta reda på vad dom har för något? Kanske höger klicka osv?
Tack för alla svar!
Kod: Markera allt
#######################################################
## Title: Joomla1.5 User Bridge for phpBB3.0
## Author: IOsetting
## Description:
## Integrate phpBB3 with Joomla1.5
## Version: 1.1 (Build 20080207)
##
## Installation Level: Easy
## Installation Time: 10 Minutes
## Download
## Demo
#######################################################
BEFORE INSTALL:
1. This bridge can handle one database only, which means your joomla and phpBB3 should be installed in the same database.
phpBB3:
1. COPY /phpbb_files/includes/auth/auth_db.php TO /includes/auth/auth_db.php
2. COPY /phpbb_files/includes/auth/helper.php TO /includes/auth/helper.php
3. OPEN
/includes/auth/auth_db.php
FIND
jos_users
REPLACE WITH
Joomla1.5:
1. COPY /libraries/phpbbtools TO /libraries/phpbbtools
2. COPY /adminstrator/language/en-GB/en-GB.plg_user_phpbb3.ini TO /adminstrator/language/en-GB/en-GB.plg_user_phpbb3.ini
3. Install the plugin in folder /plugins/user
4. Modify the 'phpbb db prefix' property of 'User-phpbb3' in Plugin Manager, it's 'phpbb_' by default
5. Enable 'User-phpbb3', disable 'User - Joomla!' in Plugin Manager.
Joomla style rhuk_milkyway for phpBB3:
1. COPY /phpbb_files/styles/prosilver/templateoverall_header.php, overall_footer.php TO /styles/prosilver/template
2. COPY /phpbb_files/styles/prosilver/theme/*.css TO /styles/prosilver/theme/
3. COPY /phpbb_files/styles/prosilver/theme/images/* TO /styles/prosilver/theme/images/
4. OPEN /styles/prosilver/theme/common.css
FIND AND DELETE
background-color: #FFFFFF;
ADD following lines at the end of common.css:
#page-header, #page-body, #page-footer {
margin: 0 21px 0px 21px;
background: #fff;
width: auto;
}
SAVE and CLOSE
OPEN /styles/prosilver/theme/colours.css
FIND AND DELETE
background-color: #FFFFFF;
SAVE and CLOSE, then refresh the prosilver theme in your phpbb ACPSkulle vara väldigt tacksam om någon kan förklara bättre!
Tack på förhand!
Cheers!
Får väl pröva Drupal och Wordpress också som ni sa... Är dom svåra att förstå sig på?
Wordpress är inte ett CMS (inte någon som sagt det ovan heller, hoppas jag...). Däremot är Wordpress bra för den som vill han en ren blogg.
/marcus
Ska pröva Xoops nu. Jag gillar E107 CMS för det är lätt att förstå men har inga bra tema att välja på när det kommer till hur min sida ska se ut..
Som jag vet så är Joomla, Drupal mycket svåra att förstå sig på men jag kanske har fel???...